درد قاعدگی بر روی مدرسه، دانشگاه و کار زنان تاثیر می‎گذارد

درد قاعدگی بر روی مدرسه، دانشگاه و کار زنان تاثیر می‎گذارد

درد قاعدگی بر روی مدرسه، دانشگاه و کار زنان تاثیر میگذارد

دکتر مایک آرمور از موسسه‌ی تحقیقات سلامت NICM، دکتر کریستینا کاری از دانشکده‌ی آموزش و پرورش و دکتر فریا ماک میلیان از دانشکده‌ی علوم و سلامت نتایج جدیدی از یک تحقیق در مورد قاعدگی را منتشر کردند. این سه نفر در مجله‌ی پزشکی بریتانیا که در هفته‌ی گذشته منتشر شد، اعلام کردند علائم قاعدگی از جمله درد، خونریزی شدید و خستگی باعث میشود تا کارایی و راندمان زنان تا 9 روز از ماه کاسته شود.

براساس تحقیقات این سه نفر، بین 32.748 زن هلندی بین سنین 15 تا 45 ساله مقایسه‌ی گسترده‏ای صورت گرفت. این سه محقق میزان بهره‏وری از دست رفته‌ی زنان را به دلیل علائم قاعدگی اندازه‌گیری کردند. زنان شرکت کننده در این تحقیق عمدتاً دانشجو، دانش‏آموز و کارمند بودند. اغلب زنان در دوره‌ی قاعدگی از حضور در دانشگاه و مدرسه خودداری میکردند. همچنین به دلیل درد شدید در حین کار یا تحصیل همچون بیماران مبتلا به مواد مخدر، میزان کارایی آن‌ها کاهش یافته بود.

تنها 14 درصد از این تعداد گفتند که در طول قاعدگی مجبور به خانه‏نشی و غیبت از کار یا مدرسه و دانشگاه هستند. بیش از 80 درصد از زنان در پاسخ گفته بودند که با تمام درد مجبور به حضور در مدرسه، دانشگاه یا محل کار هستند. با این وجود راندمان کاری آن‌ها نسبت به زمانی که در سلامت کامل هستند، کاهش مییابد.

این یافتهها نشان میدهد باید اثرات و عوارض قاعدگی در زنان را به خوبی بشناسیم.

درد ناشی از قاعدگی

براساس شواهد و آمار به دست آمده، تقریباً سه چهارم زنان نوجوان زیر 25 سال (71%) به دردهای شدید دوره‌ی قاعدگی مبتلا هستند. درد قاعدگی (دیسمنوره) یکی از شایعترین علائم مربوط به قاعدگی است. این درد در قسمت پایین شکم بروز میکند که معمولاً قبل از چند روز و یا هم‌زمان با قاعدگی احساس میشود. درد قاعدگی میتواند برای برخی از خانمها خفیف باشد، اما برای برخی از بانوان به شدت شدید و غیرقابل تحمل است.

ديسمنوره اوليه، شايع‏ترين نوع درد در دورهی قاعدگی است. این درد عمدتاً ناشي از تغييراتی است که در تركيبات هورموني به نام پروستاگلاندينها رخ میدهد. بسیاری از زنان این درد را تجربه میکنند. دیسمنوره‌ی ثانویه زمانی اتفاق میافتد که درد ناشی از یک مشکل اساسی در لگن، مانند آندومتریوز یا آدنومیوز باشد.

غیبت زنان در کلاسها به دلیل درد قاعدگی

در تحقیقات گسترده‎ای که انجام گرفته است، مشخص شد از بین هر 25 دختر، 5 دختر جوانی که به درد دوره‌ی قاعدگی مبتلا هستند، از رفتن به مدرسه یا دانشگاه خودداری میکنند. این تعداد 20% از جمعیت دختران جوان را تشکیل میدهد. حدود 41 درصد از دختران جوان گفته بودند که در کلاسها حاضر میشوند اما عملکرد و تمرکز آن‌ها تحت تاثیر درد، کاهش مییابد.

حتی برخی از این زنان جوان در طی سالهای آخر تحصیل به شدت از درس خود عقب میمانند. در حالی که همین سالهای آخر نقش حیاتی در زندگی علمی دارند.

در تحقیقات صورت گرفته به خوبی نشان داده شده‏است که فعالیتهای اجتماعی، تحصیل در دانشگاه و مدرسه و سایر فعالیتهای بدنی از جمله ورزش، به علت دردهای قاعدگی کاهش مییابد. این موضوع میتواند تعامل اجتماعی و سطح مشارکت زنان به ویژه در دوره‌ی نوجوانی را به خوبی نشان دهد.

فقط بخشی از زن بودن؟

بسیاری از زنان به درد و سایر علائم قاعدگی به عنوان یک امر طبیعی نگاه میکنند. در واقع آن‌ها متوجه این قضیه نیستند که درد آن‌ها ممکن است ناشی از یک مشکل بهداشتی باشد. آن‌ها با گفتن اینکه مشکل آن‌ها طبیعی است، به آن دقت و توجه ندارند.

اما یافتههای جدید محققان نشان میدهد که زنان جوان باید بیشتر مراقب خود باشند تا کمتر به مراقبتهای پزشکی نیاز پیدا کنند. از جمله عواملی که باعث بی‏توجهی زنان به درد و علائم قاعدگی میشود میتوان به تابوهای فرهنگی و اجتماعی، نداشتن اطلاعات عمومی در مورد قاعدگی، سطح پایین تحصیلات، افسردگی و … اشاره کرد. همه‌ی این عوامل باعث میشود زنان دردهای طولانی را تحمل کنند، در حالی که به مرور زمان به سلامت آن‌ها آسیب میرساند.

درد و ناراحتی خفیف، نشانه‌ی چرخه‌ی طبیعی قاعدگی است که نباید در مورد آن نگران شوید. اگر درد یا سایر نشانههای قاعدگی به گونه‏ای باشد که مانع از انجام فعالیتهای روزانه از جمله رفتن به مدرسه و دانشگاه یا کار شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد قاعدگی شدید یا متوسط باشد به معنای ابتلا به بیماری آندومتریوز نیست. اگر به این بیماری مبتلا نباشید، با کمک دارو یا دمنوش میتوان درد آن را کاهش داد.

فقط بخشی از زن بودن؟
فقط بخشی از زن بودن؟

برای درمان درد قاعدگی چه باید کرد؟

برای درمان درد ناشی از دوره‎ی قاعدگی راه حلهای موثری وجود دارد. البته هیچ راه حل موثری برای همه‌ی زنان وجود ندارد. برخی زنان با چندین روش هم‌زمان میتوانند درد خود را درمان کنند تا بتوانند به کارهای روزمره‌ی خود برسند. اما در برخی دیگر ممکن است با یک روش، درد آن‌ها به طور کامل درمان شود.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و قرصهای ضدبارداری میتواند در درمان دیسمنوره‌ی اولیه موثر باشد. هر دو دارو دارای عوارض جانبی هستند. بنابراین قبل از مصرف باید با پزشک مشورت شود.

اگر چه برخی از زنان از قرص پاراستامول برای کاهش درد دوره‌ی قاعدگی استفاده میکنند، اما به نظر نمی‌رسد که تاثیر زیادی روی درمان در بلند مدت داشته باشد. 

بعضی از شواهد نشان میدهد که فعالیت بدنی باعث افزایش حرارت و گرمای بدن میشود. این گرما میتواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. به همین دلیل محققان تاکید زیادی دارند دختران جوانی که به درد قاعدگی مبتلا هستند در طول ماه ورزش هایی مانند یوگا را انجام دهد.

باید با قاعدگی کنار بیایید

برای مدیریت علائم قاعدگی، افزایش سواد بهداشت زنان جوان در زمینه‌ی قاعدگی اهمیت زیادی دارد. بهبود آموزش قاعدگی به زنان کمک میکند تا بهتر از خود مراقبت کنند. همچنین در انتخاب داروهای موثر برای کاهش درد به آن‌ها کمک میکند.

در استرالیا و نیوزیلند چندین برنامه برای درک چرخه‌ی قاعدگی برای زنان جوان طراحی شده است. از جمله‌ برنامههایی در دانشگاه و مدارس و برخی نیز برای زنان خانه‎‎دار برگزار میشود. این برنامهها شامل موضوعاتی از قبیل آشنایی با چرخه‌ی طبیعی قاعدگی، نحوه‌ی شناسایی علائم آن و راههای درمان و کاهش درد است.  در این طرح حتی به پسرها هم آموزشهای لازم داده میشود تا نحوه‌ی برخورد با همسر، خواهر یا مادر خود را در دوره قاعدگی یاد بگیرند.

در تحقیقات اخیر مشخص شد غیبت زنان جوان در مدرسه، دانشگاه و محل کار آسیب زیادی به زندگی آن‌ها میزند. به همین دلیل باید دلایل درد شناسایی شود. نیاز به برگزاری بحثهای آزاد در مورد دوره‌ی قاعدگی برای زنان در تمامی سنین احساس میشود. به طوری که زنان باید بتوانند بدون شرم در مورد این مسئله با رئیس، معلم، خانواده و یا دکتر خود صحبت کنند تا شرایط آن‌ها بهتر درک شود.

متاسفانه شرمساری و خجالت باعث شده تا از دسترسی زنان به مراقبتهای بهداشتی موثر جلوگیری شود. زنان در تمامی سنین باید تمامی اطلاعات لازم در مورد قاعدگی را داشته باشند تا بتوانند درد و علائم آن را مدیریت کنند.

 

منبع:

https://www.westernsydney.edu.au/newscentre/news_centre/more_news_stories/period_pain_is_impacting_women_at_school_uni_and_work_lets_be_open_about_it

 


خبرهای بیشتری بخوانید تا بیشتر بدانید:

دستور العمل های جدید ورزشی برای افراد مبتلا به سرطان
درمان فشار خون بالا بعد از بارداری

هدف از مراقبت های پزشکی در سن بالا
نرخ مرگ و میر در افراد مبتلا به اوتیسم دو برابر افراد معمولی است
جراحی سرطان پروستات با استفاده از ربات
شیوه‌های جدید برای مراقبت از سلامتی چشم


 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button