محققان اوتیسم معتقدند که اصطلاح ” اوتیسم با عملکرد بالا ” بایستی از دایره‌ی لغات حذف شود

محققان اوتیسم معتقدند که اصطلاح اوتیسم با عملکرد بالا بایستی از دایره‌ی لغات حذف شود

محققان اوتیسم معتقدند که اصطلاح اوتیسم با عملکرد بالا بایستی از دایره‌ی لغات حذف شود

محققان اوتیسم موسسه‌ی بچه‌های تلتون معتقدند که عنوان اوتیسم با عملکرد بالا مناسب نیست چون گمراه کننده است و تصورات نامعقولی را درمورد توانایی‌های کودکانی که در گستره‌ی اوتیسم قرار دارند ایجاد می‌کند.

در مقاله‌ای که در مجله‌ی اوتیسم چاپ شد، یک تیم با رهبری گیل آلورز، از تلتون و دانشگاه غرب استرلیا، یادآور شدند که اصطلاح “اوتیسم با عملکرد بالا” اولین بار در سال 1980 برای توصیف افرادی که اوتیسم دارند اما ناتوانی ذهنی ندارند به کار برده شد. دکتر آلورز گفته است که: “اصطلاح اوتیسم با عملکرد بالا یک عنوان تشخیصی نبوده و تنها براساس ارزیابی IQ مطرح می‌شود. این اصطلاح در اصل برای افرادی که ناتوانی یادگیری ندارند به کاربرده می‌شد اما به نوعی کاربرد عامیانه پیدا کرده و برای افرادی هم که عملکرد خوب دارند و با هیچ چالشی در روز مواجه نمی‌شوند استفاده می‌شود. در واقع برای بسیاری از افرادی که اوتیسم دارند این اصطلاح درست نیست.”

بچه‌های زیادی وجود دارند که اوتیسم دارند اما نسبت به سن خود از IQ مناسبی برخوردار هستند. این افراد با مهارت‌های روزانه‌ی خود مثل رفتن به مدرسه، استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی یا ارتباط برقرار کردن با هم سن و سالان خود مشکل دارند.

در حقیقت این IQ نیست که رفتار را تعیین می‌کند، بلکه رفتار به چگونگی عملکرد در محیط اطراف نسبت به سن بستگی دارد.

محققان با مطالعه‌ی 2225 کودک و نوجوان (1تا 18 سال) که تشخیص اوتیسم برای آن‌ها قطعی شده بود، متوجه شدند که نیمی از آن‌ها ناتوانی یادگیری دارند و نیمی دیگر طبیعی هستند.

آن‌ها فهمیدند که افراد دارای ناتوانی یادگیری، بین مهارت کاربردی و IQ هم‌خوانی نشان نمی‌دهند؛ اگرچه آن‌هایی که با عملکرد بالا محسوب می شوند، IQ متوسط یا بالا دارند. این درحالی است که ‌توانایی‌های عملکردی‌شان از آنچه با توجه به IQ تصور می‌شود، کمتر است.

دکتر آلورز می‌گوید:‌ “ما نشان دادیم کسانی که ناتوانی یادگیری ندارند و به اصطلاح اوتیسم با عملکرد بالا نامیده می‌شوند، در واقع نسبت به IQ  خود در تمامی مهارت‌هایش با چالش روبه‌رو هستند.  ”

این تحقیق نشان داد که افرادی با عنوان اوتیسم با عملکرد بالا ، نه تنها از نظر عملکرد بهتر نیستند بلکه با چالش‌های روزانه‌ی بیشتری مواجه می‌شوند.

دکتر آلورز می‌گوید که دادن عنوان اوتیسم با عملکرد بالا به یک فرد با توجه به IQ  وی نه تنها انتظارات غلطی را به وجود می‌آورد، بلکه برای آن‌ها ضررهایی هم دارد. او می‌گوید این اصطلاح تنها زیرمجموعه‌ای از چالش‌هایی که روزانه این افراد تجربه می‌کنند را شامل شده و باعث گمراهی درباره‌ی انتظارات از رفتار آن‌ها در محیط پیرامون مثل مدرسه،‌ محیط کار و یا هرجای دیگر می‌شود. این اصطلاح همچنین ممکن است به عنوان معیاری برای خدمات و نیازهای احتمالی این افراد استفاده شود. برای مثال ممکن است براساس IQ تشخیص داده شود که یک کودک نیاز به رفتن به مدارس تخصصی نداشته و می‌تواند با بچه‌های عادی در مدرسه‌ی معمولی درس بخواند اما در واقع او با چالش‌های مهارتی مثل درک دستور العمل‌ها، ‌یادداشت برداری، مراقبت از خود، تغییر برنامه‌ی روتین یا ارتباط با هم کلاسی‌ها درگیر است.

باید توجه داشته باشیم که با ادامه‌ی استفاده از این اصطلاح احتمالاً ما چرخه‌ای را  ادامه می‌دهیم که در آن افرادی که واقعاً به کمک و حمایت نیاز دارند تنها بر اساس IQ شان نادیده گرفته می‌شوند. دکتر آلورز می‌گوید که یک حرکت روبه رو شد جهانی برای تغییر اصطلاحاتی که حول اوتیسم استفاده می شود  به وجود آمده است. تعدادی از محققان و حامیان اوتیسم معتقدند که اصطلاح اوتیسم با عملکرد بالا بایستی از فرهنگ زبان حذف شود. در واقع او می‌گوید که نتایج  این تحقیقات دلایل لازم برای استفاده نکردن از این اصطلاح را به شما ارائه می‌دهد. این تحقیق همچنین نیاز به توسعه‌ی روش‌های تشخیصی کاربردی به منظور هدایت  صحیح بودجه و خدمات را مطرح می‌کند.

دکتر آلورز می گوید که اگر ما در زمان تشخیص بیماری ارزیابی درستی نداشته باشیم، چالش‌ها و قدرت‌های فرد را به خوبی نشناسیم و در نتیجه حمایت درستی از او نکنیم،‌ فرد در معرض خطر، روز به روز نسبت به همسالان خود پسرفت می‌کند.

برای تحصیل در دانشگاه وسترن استرالیا با مشاوران گروه مهاجرت تحصیلی آریا به صورت رایگان مشاوره بگیرید.


خبرهای بیشتری بخوانید:

دستور العمل های جدید ورزشی برای افراد مبتلا به سرطان
درمان فشار خون بالا بعد از بارداری

هدف از مراقبت های پزشکی در سن بالا
نرخ مرگ و میر در افراد مبتلا به اوتیسم دو برابر افراد معمولی است
جراحی سرطان پروستات با استفاده از ربات
شیوه‌های جدید برای مراقبت از سلامتی چشم
درد قاعدگی بر روی مدرسه، دانشگاه و کار زنان تاثیر میگذارد


می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button