مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در استرالیا چیست؟

استرالیا یکی از کشورهای عالی با مزایای تحصیلی فوق‌العاده‌ای است که بسیار از دانش‌آموزان و دانشجویان بین‎الملل می‌توانند برای ادامه تحصیل آن را انتخاب کنند. موسسات و آکادمی‌های آموزشی مختلفی در این کشور قرار گرفته‌اند که همه آنها به طور کلی به دو دسته دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند. پذیرش تحصیلی استرالیا به نسبت سایر کشورها آسان‌تر است و شما در هر مقطعی می‌توانید برای ادامه تحصیل درخواست پذیرش تحصیلی استرالیا را بدهید و به این کشور مهاجرت کنید.

دانش‌آموزان از 7 سالگی می‌توانند در مدارس این کشور تحصیلات خود را شروع کنند. این در حالیست که افراد پس از تحصیل در دوره‌ متوسط می‌توانند راهی دانشگاه‌های این کشور شوند و به درجات بالای تحصیلی برسند. دانش‌آموزان زیر 18 سال در اغلب موارد می‌توانند برای ادامه تحصیل به همراه خانواده خود به این کشور مهاجرت کنند. علاوه بر این دانش‌آموزانی که پدر و مادرشان مقیم کشور استرالیا هستند می‌توانند در مدارس دولتی ثبت نام کنند. اما اگر والدین شما مقیم نیستند، جای نگرانی نیست. چرا در غیراینصورت می‌توانید به راحتی در مدارس خصوصی یا شبانه‌روزی تحصیلات خود را شروع و از این کشور پذیرش اخذ کنید.

موسسات و آکادمی‌های آموزشی مختلف در استرالیا به دو دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌شوند. دانش‌آموزان از 7 سالگی می‌توانند در مدارس این کشور مشغول به تحصیل شوند. افراد تا سن 18 سال، می‌توانند به همراه والدین خود به این کشور مهاجرت کنند و در مدارس ثبت‌نام شوند. همچنین افرادی که والدین آن‌ها مقیم کشور استرالیا باشند، می‌توانند در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند. در غیر این صورت نیز مدارس خصوصی و شبانه‌روزی نیز شما را پذیرش خواهند کرد.

دانشجویان‌ نیز از سرتاسر دنیا می‌توانند در این کشور ادامه تحصیل دهند. در ادامه این مطلب شما را با نحوه پذیرش تحصیلی استرالیا و همچنین مدارک دریافت پذیرش از استرالیا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مزایای اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات استرالیا چیست؟

پذیرش تحصیلی استرالیا

همانطور که در بالا بیان شد، پذیرش تحصیلی استرالیا می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برای دانشجویان داشته باشد. یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات استرالیا این است که موسسات آموزشی این کشور تنها بر تحصیل آکادمیک و دروس دانشگاهی تکیه نمی‌کنند.

در حقیقت دانشجویان با پذیرش تحصیلی استرالیا با جنبه‌های مختلف زندگی آشنا می‌شوند و در تمامی جنبه‌ها پرورش پیدا می‌کنند. در واقع این افراد در تمامی زمینه‌ها از جمله ورزش، موسیقی و رشته تحصیلی مرتبط با آینده‌شان استعدادیابی خواهند شد. پس از استعدادیابی این افراد برحسب استعداد و علایق‌شان در شاخه مورد نظر پذیرش می‌شوند. در این حالت فرد آینده‌ای روشن برای خودش پس از تحصیل می‌تواند رقم بزند.

همچنین از دیگر مزیت‌های تحصیل در موسسات آموزش عالی استرالیا، این است که شما با در دست داشتن مدرک فارغ‌التحصیلی از این کشور، می‌توانید به راحتی در بازار کار متنوعی که پیش روی شما خواهد بود، پذیرفته شوید و کار پیدا کنید.

برای پذیرش استرالیا چه مدارکی لازم است؟

مدارک پذیرش استرالیا

احتمالا شما هم با خواندن و مطالعه مزایای تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی استرالیا این سوال برایتان پیش آمده که برای پذیرش استرالیا چه مدارکی لازم است؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی استرالیا بیشتر آشنا کنیم.

اگر برای هر دانشگاهی در استرالیا درخواست می‌دهید، باید شرایط خاصی را داشته باشید. چرا که هر دانشگاه شرایط خاص خود را در استرالیا دارد. بنابراین برای اثبات داشتن تمام شرایط لازم برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا، باید مجموعه‌ای از مدارک را هنگام درخواست برای هر دانشگاهی در استرالیا ارسال کنید که به عنوان چک لیست استرالیا نامیده می‌شود. سپس دانشگاه نمایه شما را بررسی می‌کند و در صورتی که شما تمام شرایط لازم را برای ادامه تحصیل در موسسه خود داشته باشید، نامه پیشنهاد را اعطا می‌کند. اگر هیچ شرایطی را نداشته باشید، درخواست شما رد خواهد شد. بنابراین، باید مراقب مدارکی که  جهت اخذ پذیرش تحصیلی استرالیا برای هر دانشگاه ارسال می‌کنید، باشید.

به طور کلی، برای درخواست برای هر دانشگاهی در استرالیا، باید مدارک پشتیبانی شده را به دفتر پذیرش فارغ التحصیلان دانشگاه ارسال کنید. اما شرایط ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تغییر کند. در اینجا ما چک لیست کامل مدارک پذیرش تحصیلی استرالیا را برای ارسال در هنگام درخواست برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر دانشگاهی در استرالیا ارائه کرده‎ایم. بنابراین با ما همراه باشید.

چک لیست پذیرش تحصیلی استرالیا

با بررسی چک لیست پذیرش تحصیلی استرالیا ارائه شده در زیر، می‌توانید به راحتی درخواست خود را برای پذیرش تحصیلی استرالیا ارسال کنید. در حقیقت با ارسال مدارک زیر می‌توانید از موسسات و دانشگاه‌های مختلف این دانشگاه پذیرش بگیرید. چک لیست پذیرش تحصیلی استرالیا عبارتند از:

  • فرم درخواست به طور کامل پر شده
  • نمره آزمون تافل /آیلتس/PTE زیراکس.
  • گواهینامه‌های آکادمیک SSC)، Inter، Bachelor’s، و غیره(.
  • عکس کپی صفحات اول و آخر پاسپورت شما.
  • گواهی‌های تجربه شغلی (در صورت وجود).
  • رسانه آموزشی (MOI)
  • هر سند دیگری

فرم درخواست

فرم درخواست مرحله ابتدایی جهت پذیرش تحصیلی استرالیا است که باید آن را با دقت پر کنید تا در دانشگاه انتخابی خود پذیرش بگیرید. بسته به در دسترس بودن فرم‌های درخواست، می‌توانید فرم‌های درخواست پذیرش تحصیلی استرالیا را به طریق آنلاین یا آفلاین پر نمایید. برخی از دانشگاه‌ها فرآیند درخواست آنلاین را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر از دانشگاه‌ها فرم درخواست کاغذی را در وب سایت دانشگاه ارائه می‌دهند. در هر دو صورت اولین گام جهت پذیرش تحصیلی استرالیا، پر کردن فرم درخواست است.

پاسپورت معتبر

هنگامی که برای یک دانشگاه و پذیرش تحصیلی استرالیا درخواست می‌دهید، باید کپی پاسپورت خود را ارائه دهید. اگر پاسپورت ندارید، باید قبل از درخواست برای دانشگاه، پاسپورت دریافت کنید. پاسپورت شما باید برای مدت تحصیل در استرالیا معتبر باشد.

نمرات امتحانات رقابتی

برای هر گونه پذیرش تحصیلی استرالیا، باید میزان سواد زبان انگلیسی خود را به دانشگاه اثبات کنید. برای این منظور باید بتوانید در آزمون‌های معتبر زبان شرکت و نمره قابل قبولی را دریافت نمایید تا کارایی خود را در زبان انگلیسی اثبات کنید. با این نمرات آزمون، دانشگاه‌ها توانایی و مهارت‌های داوطلب را برای تکمیل موفقیت‌آمیز دوره ارزیابی می‌کنند. برای هر دوره‌ای مانند برنامه کارشناسی ارشد یا کسب و کار، می‌توانید برخی از آزمون‌های محبوب زبان انگلیسی مانند TOEFL/IELTS/PTE را شرکت کنید.

به طور کلی دانشگاه‌های استرالیا یکی از 5 آزمون مهارت زبان انگلیسی زیر را می‌پذیرند:

  • سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS)
  • آزمون زبان انگلیسی شغلی (OET)
  • آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی آزمون مبتنی بر اینترنت (TOEFL iBT)
  • آزمون پیرسون انگلیسی (PTE) آکادمیک
  • آزمون انگلیسی کمبریج: پیشرفته (CAE).

گواهی‌های تحصیلی

به همراه فرم درخواست، باید مدارک تحصیلی را برای تایید مدارک تحصیلی خود جهت پذیرش تحصیلی استرالیا به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. اگر به تازگی تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده‌اید و برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام می‌کنید، باید مدرک SSC و مدرک متوسطه بالاتر را به دانشگاه ارسال کنید. اگر مدرک لیسانس یا فوق لیسانس خود را به پایان رسانده‌اید، باید گواهی مدرک و برگه‌های ریز نمرات خود را ارسال کنید. گواهینامه‌های تحصیلی شامل:

  • ریز نمرات و گواهینامه پایه دهم.
  • ریز نمرات و گواهینامه پایه دوازدهم.
  • ریز نمرات و مدرک لیسانس (فقط برای برنامه‌های کارشناسی ارشد/ PG)
  • ریز نمرات و مدرک کارشناسی ارشد (در صورت وجود).
  • ریز نمرات و گواهینامه دیپلم (در صورت موجود بودن).
  • سایر مدارک/گواهینامه‌ها (در صورت وجود).

نکته مهم:

متقاضیانی که به دنبال تحصیل در استرالیا هستند باید گزارش یا گواهی دوره متوسطه و بالاتر خود را به همراه ریز نمرات تحصیلی (نمرات برگه یا کارنامه) امتحانات نهایی ارائه دهند. داوطلبان در حالت ایده آل ملزم به تبدیل نمرات کسب شده بر اساس سیستم نمره‌دهی استرالیا هستند.

گواهینامه‌های تجربه (سابقه کار)

اگر برای هر برنامه تجاری درخواست می‌دهید، باید در زمینه مربوطه تجربه داشته باشید تا در هر مدرسه بازرگانی در استرالیا پذیرش بگیرید. اگر برای هر دوره کارشناسی درخواست می‌دهید، نیازی به داشتن تجربه ندارید. این گواهی تجربه همچنین به اخذ پذیرش برای هر برنامه فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های استرالیا کمک می‌کند و در حقیقتت درخواست شما را کمی جلوتر میندازد. مدارک اصلی در اثبات سابقه کار عبارتند از:

  • آخرین نامه پیوستن
  • آخرین فیش حقوقی
  • گواهی اشتغال از همه کارفرمایان قبلی
  • تجربه نامه

پس از دریافت درخواست شما، دانشگاه مدارک یا مشخصات دانشجو را تایید می‌کند و نامه پیشنهادی را برای شما ارسال می‌کند. در صورتی که دانشجو هیچ یک از الزامات دانشگاه را برآورده نکند یا در اصالت دانشجو تردید وجود داشته باشد، درخواست را رد خواهند کرد. پس از دریافت نامه پیشنهادی، می‌توانید با ارسال مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی استرالیا اقدامات لازم را انجام دهید.

هنگام درخواست برای دانشگاه‌ها و پذیرش تحصیلی استرالیا، باید یک CV یا رزومه ارسال کنید. این رزومه باید شامل مدارک تحصیلی، تجربه کاری و سایر اطلاعات مرتبط باشد. اطمینان از به روز بودن و دقیق بودن رزومه شما حیاتی است، زیرا افسر پذیرش دانشگاه از این امر برای ارزیابی درخواست شما استفاده خواهد کرد.

SOP (بیانیه هدف)

دانشجویانی که به دنبال تحصیل در دانشگاه‌ها و پذیرش تحصیلی استرالیا هستند، باید بیانیه هدف یا مقاله شخصی خود را نیز برای دانشگاه ارسال نمایند. اما شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که بیانیه هدف SOP چیست. در ادامه مواردی را بیان خواهیم کرد که شما باید حتما درباره آنها در بیانیه اهداف خود صحبت کنید.

  • چرا می‌خواهید برنامه خاص انتخابی را در دانشگاه بگذرانید و چگونه درباره آن اطلاعات کاملی به دست آورده‌اید و تحقیق کرده‌اید؟
  • چه چیزی در مورد محتوای دوره شما را علاقه‌مند کرده و چه چیزی آن را به بهترین انتخاب برای مطالعه تبدیل می‌کند؟
  • چه عاملی شما را متقاعد کرد که آن برنامه را انتخاب کنید (شهرت، اساتید، گزینه های استخدام و غیره)
  • مطالعات قبلی شما چگونه با دوره‌ای که می‌خواهید آن را دنبال کنید مطابقت دارد؟ اگر مناسب نیستند، باید استدلال کنید که چرا می‌خواهید حوزه‌های موضوعی را تغییر دهید.
  • پس از فارغ التحصیلی به دنبال چه شغلی هستید و این مدرک چگونه با برنامه شما مطابقت دارد؟

توصیه‌نامه (LOR)

همچنین از دانشجویان بین‌المللی خواسته می‌شود که توصیه‌نامه‌ای را به دانشگاه ارسال کنند. این توصیه نامه (دو توصیه شده) باید توسط شخصی که قبلا به دانش‌آموز آموزش داده یا او را به درستی می‌شناسد، نوشته شود. در این توصیه‌نامه نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز و دلیل برتری آن در رشته انتخابی برجسته و مشخص می‌شود.

شرح پروژه یا نمونه کارها

شرح پروژه یا نمونه کارها فقط برای برنامه‌های تخصصی مانند کارشناسی ارشد تحقیقات یا کارشناسی ارشد علوم مورد نیاز است. هنگام درخواست برای کارشناسی ارشد در رشته‌های موضوعی هنر، طراحی و معماری، نمونه کارها مورد نیاز است. دانشگاه‌ها انتظار دارند که این نمونه کارها منعکس‌کننده تجربه و استعداد شما در رشته تحصیلی شما باشد. آنها همچنین به کار شما و نوع پروژه‌هایی که انجام داده‌اید نگاه می‌کنند. هنگام درخواست برای برنامه‌ای که با پایان‌نامه تحقیقاتی پایان می‌یابد، شرح پروژه مورد نیاز است. این شرح پروژه باید شامل موارد زیر باشد:

  • قرار است در مورد چه چیزی تحقیق کنید و چرا؟
  • وضعیت فعلی تحقیق در مورد آن موضوع چگونه است؟
  • چگونه می‌خواهید تحقیق خود را انجام دهید؟
  • چه یافته‌هایی را انتظار دارید و چگونه تحقیقات شما به مجموعه دانش موجود می‌افزاید؟

مدارک خاص مورد نیاز بسته به دانشگاه و برنامه‌ای که برای آن درخواست می‌دهید متفاوت است، بنابراین حتماً با مدرسه برای شرایط خاص آنها مشورت کنید. با این حال، اکثر دانشگاه های استرالیا به برخی یا تمام مدارک ذکر شده در بالا نیاز دارند.

شرایط پذیرش تحصیلی استرالیا و دریافت ویزا چیست؟

مراحل پذیرش تحصیلی استرالیا

استرالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است که آموزش در سطح جهانی و تجربیات فرهنگی متنوع را ارائه می‌دهد. تحصیل در استرالیا می‌تواند دسترسی به دانشگاه‌های برتر، طیف وسیعی از برنامه‌های دانشگاهی و فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی را فراهم کند. استرالیا با استاندارد بالای زندگی، جوامع خوش‌آمد و مناظر طبیعی خیره‌کننده، یک تجربه تحصیلی منحصربه‌فرد و مفید را برای دانشجویان از سراسر جهان ارائه می‌کند. اما چیزی که شاید قابل توجه باشد شرایط پذیرش تحصیلی استرالیا و دریافت ویزا برای ادامه تحصیل در این کشور است. هنگام درخواست ویزای تحصیلی در استرالیا به طور کلی باید به برخی نکات مهم زیر توجه کنید.

  • مدرک ثبت نام (تایید الکترونیکی شما از ثبت نام eCOE)
  • پاسپورت معتبر و دارای اعتبار
  • هزینه درخواست ویزا
  • بیانیه ورودی موقت واقعی شده (GTE)
  • مدارک تحصیلی و سابقه کار
  • مدارکی دال بر مهارت زبان انگلیسی شما (مانند نمرات آزمون آیلتس)
  • مدارک توانایی مالی (هزینه تحصیل، هزینه زندگی، هزینه افراد تحت تکفل، بلیط رفت و برگشت)
  • جزئیات بیمه نامه درمانی شما (OSHC)
  • عکس‌هایی در اندازه پاسپورت
  • اگر کمتر از 18 سال سن دارید، باید مدارک دیگری مانند رضایت والدین را نیز ارائه دهید.

یادداشت پایانی

همانطور که در طول این مطلب مطالعه کردید، دانشگاه و موسسات استرالیا جهت ادامه تحصیل مزایای بسیار زیادی دارند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی جهت اخذ پذیرش تحصیلی استرالیا اقدام کنید. قبل از اقدام باید حتما مدارک معتبر مورد نیاز دانشگاه را که در طی این مطلب مطالعه کردید، آماده و بعد از درخواست به دانشگاه ارائه کنید.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button