سوالات و نکات مصاحبه ویزای دانشجویی استرالیا

اگر قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارید، داشتن ویزای دانشجویی ضروری است. ویزای تحصیلی، امکان رفتن به دانشگاه، کار به‌صورت پاره‌وقت و زندگی در این کشور را به شما می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که برای دریافت ویزای تحصیلی ابتدا باید درخواست دهید و سپس مراحل لازم آن را طی کنید.

به‌درستی طی‌کردن مراحل دریافت ویزا از جمله مصاحبه بسیار مهم است. همچنین باید ثابت کنید که یک متقاضی واقعی و دارای شرایط لازم هستید. کشور استرالیا یکی از پرطرف‌دارترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی است که بهترین دانشگاه‌های برتر جهانی در آن واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان را دارد.

همچنین به طور روزافزون نیز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود؛ بنابراین کاملا طبیعی است که هر ساله تعداد زیادی ویزای تحصیلی صادر شود. بااین‌وجود برای گرفتن ویزا باید به شرایط و مدارک موردنیاز توجه نمایید، علاوه‌برآن باید هدف و انگیزه خود را برای دریافت آن نیز بیان کنید.

در ادامه به لیست سوالات، پاسخ‌ها و نکات اساسی در مصاحبه صدور ویزای دانشجویی می‌پردازیم تا باتوجه‌به آن‌ها، آمادگی بیشتری پیدا کنید. با ما همراه باشید.

متداول‌ترین سوالات و پاسخ‌های مصاحبه ویزای دانشجویی استرالیا

سوالات ویزای دانشجویی

اصولا از متقاضیان می‌خواهد تا شرایط ورود موقت، قدرت و توانایی مالی، مهارت، سلامت شخصی و مهارت و دانش زبان انگلیسی خود را ثابت کنند. با درنظرگرفتن این موارد، می‌توانید خود را برای مصاحبه آماده کرده و آن را با موفقیت به سرانجام برسانید. رایج‌ترین سوالات مصاحبه دریافت ویزای تحصیلی عبارتند از:

هدف از سفر به استرالیا چیست؟

افسر پرونده اطلاعاتی را که در فرم درخواست خود بیان کرده‌اید را تایید می‌کند؛ بنابراین لازم است به سوالات ساده و واضح پاسخ دهید. ازاین‌رو قصد خود از سفر به‌عنوان ادامه تحصیل یا شرکت در یک برنامه تحصیلی در استرالیا را به اطلاع آن‌ها برسانید.

چرا کشور استرالیا را انتخاب کرده‌اید؟

در پاسخ به این سوال باید به طور مفصل و کاملا سنجیده دلایل خود را بیان کنید که چرا در مقایسه با سایر گزینه‌ها کشور استرالیا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب نموده‌اید.

آیا قبلا به استرالیا سفر کرده‌اید؟

به این سوال کاملا صادقانه پاسخ بدهید. اگر در گذشته به استرالیا رفته‌اید، به طور مختصر دلایل بازدید و سال آن را ذکر کنید.

 شرایط و سوابق تحصیلی خود را ارائه کنید؟

درباره مدارک و سوابق تحصیلی خود، اطلاعات ساده و دقیقی عرضه نمایید. به این معنی که درباره مدرک تحصیلی خود و دانشگاه یا موسسه‌ای که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید، به طور مختصر توضیح دهید.

چرا این دانشگاه در استرالیا را انتخاب کردید؟

در ابتدا باید تمام اطلاعات لازم درباره دانشگاه موردنظر خود را جمع‌آوری کنید و سپس به افسران پرونده ثابت کنید که با تحقیق و جستجو دانشگاه را یافته‌اید، دلایل ثبت‌نام و میزان علاقه‌مندی خود به تحصیل را نیز باید بیان نمایید.

دانشگاه در کجا قرار دارد؟

این انتظار وجود دارد که مکان دانشگاه موردنظر در استرالیا را به طور دقیق بدانید؛ بنابراین اطمینان یابید در پاسخ به این سوال با مشکل مواجه نخواهید شد.

آیا می‌توانید اطلاعاتی درباره دوره خود  بیان کنید؟

افسر پرونده می‌خواهد انگیزه، هدف و علاقه متقاضی به دوره ثبت‌نام‌شده را بداند. لازم است به‌صورت کلی درباره دوره، ساختار و نحوه برگزاری آن توضیحاتی ارائه دهید.

چرا این رشته خاص را انتخاب کرده‌اید؟

میزان تمایل خود به شرکت در دوره و اطلاعات لازم درباره اهمیت آینده شغلی خود را به آن‌ها اعلام کنید. همچنین می‌توانید از این طریق به اثبات برسانید که  شرکت در دوره‌ها صرفا بهانه‌ای برای مهاجرت به استرالیا نیست.

این دوره چه سودی خواهد داشت؟

باتوجه‌به این سوال، افسران پرونده قصد دارند تا از نحوه تفکر متقاضیان درباره میزان منفعت دوره و انطباق آن با برنامه‌های آینده آن‌ها اطلاع یابند؛ بنابراین با ارائه اطلاعات لازم، ثابت کنید که درباره دوره ثبت نامی و دامنه شغلی آن کاملا تحقیق کرده‌اید.

هزینه دوره چقدر است؟

هزینه دقیق را همان‌طور که در گواهی ثبت‌نام (COE) ارائه شده، به آنها اطلاع دهید.

 دوره چقدر طول خواهد کشید؟

به طور دقیق درباره مدت‌زمان دوره خود پاسخ دهید و زمان شروع دوره و تاریخ اتمام آن را بیان کنید. همچنین اطمینان یابید که ثبت‌نام خود را به‌صورت کامل و دقیق انجام داده‌اید، زیرا اطلاعات وارد شده قابل‌پیگیری و تایید هستند.

می‌توانستید این دوره را در کشور خود نیز بگذرانید، چرا استرالیا را انتخاب کرده‌اید؟

افسر پرونده می‌خواهد دلایل خاص، انگیزه و هدف متقاضی را از انتخاب استرالیا برای ادامه تحصیل بداند. در نتیجه باید کاملا توضیح دهید که چرا این کشور بهترین گزینه برای ادامه تحصیل است.

پس از اتمام دوره در استرالیا چه برنامه‌ای دارید؟

باتوجه‌به این سوال، افسر درباره برنامه‌های آینده متقاضی و از قصد وی برای اقامت در استرالیا پس از اتمام دوره آگاه می‌شود. البته ویزای تحصیلی اجازه اقامت در استرالیا پس از اتمام تحصیل را به دانشجویان نمی‌دهد بااین‌حال لازم است به طور دقیق تمایل خود برای بازگشت به کشور پس از پایان تحصیل را ابراز کنید.

چگونه ثابت می‌کنید که پس از اتمام دوره به کشور خود باز خواهید گشت؟

به افسر پرونده خود اطلاع دهید که تنها هدف خود از دریافت ویزا، تحصیل در استرالیا است و درباره تعهدات خانوادگی، برنامه شغلی احتمالی پس از بازگشت به کشور و هدف و نیت خود به طور کامل و دقیق توضیح دهید.

آیا قصد دارید در استرالیا به‌صورت پاره‌وقت کار کنید؟

ویزای تحصیلی در استرالیا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا 20 ساعت در هفته به طور پاره‌وقت کار کنند؛ بنابراین می‌توانید قصد خود درباره کار پاره‌وقت در حین تحصیل را به اطلاع افسر برسانید.

 هزینه‌های زندگی خود را در طول تحصیل چگونه تامین خواهید کرد؟

برای پاسخ به این سوال، اطلاعات کافی درباره برنامه‌ریزی‌های خود برای تامین هزینه‌های زندگی ارائه دهید. افزون بر آن صورت‌حساب‌های بانکی، اسناد وام یا اسناد دیگری که برای اثبات توانایی مالی خود برای پرداخت هزینه‌ها در این مدت نیاز دارید را تحویل دهید.

چه کسی از این تحصیل حمایت مالی می‌کند؟

به آنها فردی که حمایت مالی و پرداخت هزینه تحصیل را به عهده دارد، معرفی کرده و مشخصات آن را بیان کنید.

چرا آن فرد حمایت مالی را به عهده گرفته است؟

اگر حامی مالی و تحصیلی فرد، پدر یا مادر وی نباشند و شخص دیگری کمک و حمایت مالی را به عهده دارد، باید به‌صورت مختصر و جامع درباره آن فرد توضیح داده شود.

شغل و درآمد سالانه اسپانسر یا حامی مالی چیست؟

می‌توانید برای پاسخ به این سوال، مدرکی از درآمد سالانه حامی مالی خود مانند صورت‌حساب بانکی را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

شغل و درآمد سالانه پدر چقدر است؟

این اطلاعات قابل‌پیگیری است؛ بنابراین به طور دقیق مجموع درآمد سالیانه و شغل پدر خود را به اطلاع افسران برسانید. علاوه‌برآن می‌توانید برای استناد بیشتر، از صورت‌حساب‌های بانکی استفاده کنید.

آیا می‌توانید مدارک تحصیلات قبلی خود را ارائه دهید؟

مدارک اصلی و سوابق تحصیلی خود اعم از مدارک فعلی و قبلی خود را ارائه دهید.

چرا رشته تحصیلی خود را تغییر دادید؟

اگر رشته‌ای که برای ادامه تحصیل در استرالیا انتخاب کرده‌اید با رشته دوره‌های قبلی خود متفاوت بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند، به طور کاملا منطقی دلایل تغییر علاقه و انتخاب رشته تحصیلی جدید را به اطلاع افسران برسانید.

در مورد خانواده خود توضیح دهید؟

از آن جایی که به‌وسیله این سوال افسر پرونده قصد دارد تا اطلاعات وارد شده در فرم درخواست را بررسی و تایید نماید، لازم است به‌صورت مختصر و مفید درباره خانواده خود توضیح دهید.

آیا پس از پایان دوره فعلی خود قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارید؟

اهداف خود را صادقانه بیان کنید و اگر هنوز تصمیم قطعی برای این مسئله نگرفته‌اید، آن را اطلاع دهید.

در تعطیلات ترم چه خواهید کرد؟

باتوجه‌به برنامه‌های خود، اگر در طول تعطیلات قصد دارید به کشور خود بازگشته و به دیدن خانواده و دوستان بروید یا حتی اگر برای تعطیلات، برنامه‌های دیگری دارید، بهتر است آن را عنوان کنید.

می‌توانید در مورد برنامه‌های آینده خود بگویید؟

هدف افسر پرونده از این سوال، آگاهی از برنامه‌های آینده شغلی، بازگشت به کشور پس از اتمام تحصیلات و نحوه چگونگی ارتباط این برنامه‌ها با رشته تحصیلی انتخاب شده متقاضی است؛ بنابراین درباره برنامه‌های آینده شغلی خود پس از بازگشت به کشور به طور دقیق توضیح دهید.

آیا  خواهر و برادر دارید؟ تعداد و کار آن‌ها را بیان کنید؟ آیا با یکدیگر زندگی می‌کنید؟

لازم است به این سوالات به طور جامع، مختصر و صادقانه پاسخ دهید. همچنین درباره مکان زندگی برادر یا خواهر خود به آن‌ها اطلاعات کافی بدهید.

آیا می‌توانید نتایج آزمون تافل یا آیلتس خود را ارائه دهید؟

نتایج و گواهی خود را به آنها تحویل دهید.

 چرا آن‌قدر نمره پایینی در آزمون دریافت کرده‌اید؟

دلایل پایین‌بودن امتیاز خود را بیان کنید. بااین‌حال، میزان پیشرفت پس از آزمون و تلاش پی‌درپی خود برای بهبودی در مهارت زبان انگلیسی را به اطلاع افسر پرونده برسانید.

 چرا نمره آزمون آن‌قدر بالا است؟

علاوه بر بیان دلایلی که موجب دریافت امتیاز بالای خود در آزمون شده است، درباره محل یادگیری زبان و دلایل دیگر این نتایج عالی نیز توضیح دهید.

آیا اسپانسر یا حامی مالی، علاوه بر وی از افراد دیگری نیز حمایت می‌کند؟

افسر پرونده از طریق این اطلاعات درمی‌یابد که حامی مالی فرد قادر به پرداخت تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی وی است. پاسخی ارائه دهید که قدرت تامین و توانایی مالی حامی خود را به اثبات برساند، حتی اگر حامی مالی به طور هم‌زمان افراد دیگری را نیز حمایت کند.

چرا باید ویزای تحصیلی برای شما صادر شود؟

این سوال یکی از اصلی‌ترین سوالات مصاحبه دریافت ویزای تحصیلی است؛ بنابراین نیاز به پاسخ بسیار جامعی نیز خواهید داشت. درباره مواردی که از طریق ویزا از آن‌ها بهره‌مند خواهید شد مانند: آموزش باکیفیت توضیح دهید، همچنین میزان اهمیت خود برای دانشگاه موردنظر یا نکات دیگری را به طور دقیق بیان نمایید.

اگر  درخواست ویزای تحصیلی رد شود، چه خواهید کرد؟

می‌توانید این گونه به این سوال پاسخ دهید، از آن جایی که تصمیم خود را گرفته و واقعا قصد دارید تا به هدف خود برسید، در مرتبه بعدی تمام تلاش خود را برای آمادگی بیشتر به کار خواهید برد و اشتباهات قبلی را در طول فرایند درخواست بعدی تکرار نخواهید کرد.

نکات بیشتر در مورد شرکت در مصاحبه ویزای دانشجویی استرالیا

ویزای دانشجویی

موقع‌شناس باشید:

جهت آمادگی بیشتر در مصاحبه، بهتر است کمی زودتر از زمان موعد، خود را به محل موردنظر برسانید، در این مدت کمی استراحت کرده، با آرامش و اعتمادبه‌نفس وارد جلسه مصاحبه شوید.

اجتماعی باشید:

برای ایجاد تاثیر مثبت در برخورد اولیه، هر زمانی که با افسران پرونده خود ملاقات کردید، رفتار مناسبی با آن‌ها داشته باشید.

لباس راحت بپوشید:

برای مصاحبه لباسی بپوشید که علاوه بر احساس راحتی در آن، رسمی و احساس اعتمادبه‌نفس را نیز القا کند. البته در این مورد اغراق‌نکردن و توجه به‌ سادگی، حرف اول را می‌زند.

مدارک موردنیاز خود را تهیه نمایید:

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی اعم از: اصل مدارک تحصیلی، رزومه و صورت‌حساب بانکی را جمع‌آوری کرده و چندمرتبه همه موارد را بررسی کنید تا موردی را از قلم نینداخته باشید.

صمیمانه و قابل‌اعتماد رفتار کنید:

به سوالات به‌صورت جامع، مختصر و دقیق پاسخ دهید. همچنین برای تاثیر گذاری بیشتر پاسخ‌های صمیمانه و مطابق با اسناد و مدارک خود ارائه کنید.

سخن آخر

باید توجه داشته باشید که برای پاسخ به این سوالات باید آمادگی‌های لازم را از قبل به دست آورید. البته این لیست همیشه ثابت نخواهد بود و معمولا تغییر می‌کند. بااین‌حال در این مطلب سعی کردیم به تعدادی از متداول‌ترین سوالات مصاحبه‌های صدور و دریافت ویزای تحصیلی بپردازیم. اگر مدارک خود را به طور کامل تهیه کرده‌اید و به سوالات نیز صادقانه و جامع پاسخ دهید، نیازی به نگرانی نخواهید داشت.

برای دریافت مشاوره اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button