تحصیل رایگان در برخی کشورها

کشورهایی که تحصیل در آن‌ ها رایگان است

تحصیل رایگان در برخی کشورها

با توجه به اینکه هزينه‌ي دانشگاه‌ها در بسياري از مناطق دنيا رو به افزايش است، شما ممكن است تصور كنيد كه بدون داشتن مبلغ 4 يا 5 رقمي در حسابتان يا بدون داشتن بورس تحصيلي، ممكن نيست كه بتوانید يك مدرك تحصيلي معتبر بگيريد.

اما هميشه هم اينطور نيست. كشورهاي زيادي در سراسر دنيا وجود دارند كه به دانشجويان خارج از كشور خود تحصيلات رايگان يا  تحصیلات با قيمت‌های مقرون به صرفه ارائه مي‌كنند. شما فقط بايد بدانيد كه دنبال كدام کشور و دانشگاه بگرديد.

در ادامه ليستي انتخابي از كشورهايي كه تحصيل كم هزينه و يا رايگان ارائه مي‌دهند همراه با جزئياتي در مورد شرايط پذيرش و ميزان هزينه‌هايی که این کشورها دارند، آورده شده است.

تحصيل در آلمان به صورت رايگان

به نظر مي‌رسد كه ميزان جذب دانشجويان خارجي در آلمان روبه افزايش است. اين افزايش عمدتاً به دليل اين واقعيت است كه تحصيل درمقطع كارشناسي در بيشتر دانشگاه‌هاي اين كشور هزينه‌اي ندارد و اين موضوع هم براي دانشجويان آلماني و هم براي دانشجويان خارجي (بدون در نظر گرفتن مليت ‌آ‌ن‌ها) صدق مي‌كند. تنها تعداد محدودي از دانشگاه‌ها شهريه دارند كه برای تحصیل در آن‌ها باید در حدود 150-25 يورو (170-280 دلار) پرداخت کنید كه بودجه‌ي مديريت آن‌ها را تامين مي‌كند.

يك استثنا در اين زمينه وجود دارد و آن ايالت Baden-Württemberg در جنوب غربي آلمان است كه مجدداً از پاييز سال 2017 از دانشجوياني كه اهل اتحاديه‌ي اروپا (EU) و منطقه‌ي اقتصادي اروپا (EEA) نيستند، شهريه مي‌گيرد. اين دانشجويان بايستي 1500يورو و يا 1700 دلار براي هر ترم و يا 3000 يورو (3370 دلار) براي هر سال پرداخت كنند. دانشجويان PhD و پناهندگان از پرداخت شهريه معاف هستند. ميزان شهريه براي دانشجوياني كه مدرك دوم مي‌گيرند كمتر است: 650 يورو يا 750 دلار براي هر  ترم و يا 1300 يورو (1460 دلار) براي هرسال. ممكن است ساير ايالت‌هاي آلمان هم در آينده مجدداً شهريه بگیرند، چون آن‌ها به دنبال سرمايه گذاري در دانشگاه و بهبود وضعيت آموزشي هستند.

هزينه‌ي پايين تحصيل در آلمان به همراه اقتصاد قوي و سيستم آموزشي تحصيلات تكميلي عالي، چشم انداز جذابی از تحصيل در آلمان براي دانشجويان و والدينشان در سراسر جهان به وجود آورده است. بيش از 40 دانشگاه آلماني در رتبه‌بندي دانشگاه جهاني QS قرار دارند و با داشتن دانشگاه فنی مونيخ که بهترين جايگاه را به خود اختصاص داده، با انگليس و ايالت متحده‌ي آمريكا رقابت مي‌كند.

اگر شما موفق شديد كه يه دانشگاه بدون شهريه در آلمان پيدا كنيد، توجه داشته باشيد كه شما به بودجه‌اي براي تامين هزينه‌هاي زندگي در اين كشور نياز داريد. اگر بخواهيد ويزاي دانشجويي بگيريد بايد اثبات كنيد كه حدود 8700 يورو يا 9800 دلار در سال  درآمد داريد تا بتوانيد از پس هزينه‌هاي زندگي در آلمان بر بياييد. البته اگر بخواهيد زندگي راحتي داشت باشيد روي 9600 يورو يا 10800 دلار حساب كنيد.

دو تا از بهترين مقصدها براي تحصيل در آلمان مونيخ و برلين هستند. اين دو شهر جزو 25 شهر مقرون به صرفه براي تحصيل در سيستم رتبه بندي QS Best Student Cities 2018. هستند.

تحصيل رايگان يا با شهريه‌ي كم  در فرانسه

فرانسه به اندازه‌ي آلمان از نظر مقرون به صرفه بودن براي تحصيلات عالي مشهور نيست و دانشجويان بين‌المللي ممكن است از شنيدن اينكه در اين كشور نيز مي‌توانند به صورت رايگان يا با هزينه‌ي كم و بدون در نظر گرفتن مليتشان تحصيل كنند، شگفت زده شوند.

اگرچه دانشگاه‌هاي فني شهريه دارند اما شهريه‌ي آن‌ها نسبت به ساير كشورها بسيار كمتر است و در حدود 170يورو يا 220 دلار در سال براي مقطع كارشناسي و براي دانشجويان اهل EU/EEA و سوئيسي مي‌باشد.

فرانسه اخیراً اعلام کرده است که از سال تحصیلی 2019-2020 شهریه‌ی دانشجویان غیر EU/EEA را افزایش خواهد داد. بنابراین این دانشجویان بایستی 2.770 یورو یا 3.100 دلار برای هر سال در مقطع کارشناسی پرداخت کنند. خوشبختانه دولت فرانسه بودجه‌ی بورسیه‌ی دانشجویان خارجی را 3 برابر قبل کرده است (از 7000 به 21000 رسانده است).

هرچه مقطع تحصیلی شما بالاتر برود میزان شهریه نیز افزایش می‌یابد (به ویژه برای برنامه‌های تحصیلی خاص مثل پزشکی و مهندسی) اما میزان این افزایش نباید خیلی چشم‌گیر باشد. با این حال اگر بخواهید در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید، انتظار می‌رود که هزینه‌ها به میزان زیادی متفاوت باشد.

همانند آلمان، در بخش عمده‌ای از دانشگاه‌هایی که تحصیل رایگان ارائه می‌دهند، تدریس به زبان بومی کشور انجام می‌شود. البته تعداد دانشگاه‌هایی که بر مبنای زبان انگلیسی بوده رو به افزایش است و این به ویژه درمورد مقطع کارشناسی ارشد دیده می‌شود. یک روش جایگزین شرکت در کلاس‌های زبان فرانسه قبل از ورود به دانشگاه است که البته برای شما هزینه بر می‌باشد.

هزینه‌های زندگی در فرانسه نسبتاً مقرون به صرفه بوده و حدود  9.600 یورو یا 10.800دلار در سال برایتان هزینه در بر خواهد داشت؛ البته اگر بخواهید در پایتخت این کشور یعنی پاریس زندگی کنید باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

تحصیل رایگان در کشورهای شمال اروپا

ملت‌های شمال اروپا به علت کیفیت بالای زندگی، طبیعت خیره کننده و سیاست لیبرال، سیستم‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی قوی را در جهان به نمایش گذاشته‌اند. این کشورها که شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نوروژ و سوئد می‌باشند، همگی فرصت‌های تحصیل رایگان یا با هزینه‌ی کم را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

در نوروژ تحصیل در دانشگاه برای همه‌ی دانشجویان در هر مقطعی و با هر ملیتی رایگان است. مانند آلمان، شما فقط لازم است که هزینه‌ی یک ترم را پرداخت کنید که چیزی حدود 300-600 نک و یا 35-70 دلار است. در بیشتر دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی به زبان نوروژی تدریس می‌شود و دانشجویان بین‌المللی بایستی مهارت خود در این زبان را اثبات کنند. در مقطع ارشد و دکترای حرفه‌ای تدریس به زبان انگلیسی رایج‌تر بوده و بازهم نیازی به پرداخت شهریه نیست.

در ایسلند هیچ هزینه‌ای برای دانشگاه‌های سراسری کشور گرفته نمی‌شود، فقط مقدار اندکی هزینه‌ی ثبت‌نام در ابتدای هر سال باید پرداخت شود که در حدود 75000 نک و یا 600 دلار می‌شود.

دانمارک، سوئد و اخیراً فنلاند تحصیل رایگان را فقط به کشورهای عضو EU/EEA و سوئیس اختصاص داده‌اند. این بدان معناست که دانشجویانی که در خارج  از این مناطق زندگی می‌کنند، باید برای آموزش دیدن در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد شهریه پرداخت کنند؛ اگرچه برنامه‌های دکترای حرفه‌ای در این کشورها بورسیه‌ی کامل دارد و به دانشجویان این شانس داده می‌شود که بدون پرداخت شهریه و با دریافت حقوق مدرکشان را بگیرند. افرادی که در منطقه‌ی خارج از EU/EEA زندگی می‌کنند تنها در صورتی که به زبان سوئدی یا فنلاندی مسلط باشند می‌توانند از تحصیل رایگان استفاده کنند.

شهریه‌ی دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانمارک، سوئد و فنلاند متفاوت است. در دانمارک شهریه‌ی دانشگاه‌ها بین 4.5000 -120.000 DKK یا 6.800 -18.100 دلار در سال است، در حالی که در سوئد شهریه‌ها کمتر و برای بیشتر رشته‌ها در حدود  80.000 – 140.000 SEK یا 8.500 – 14.900 دلار است. در فنلاند طبق تعرفه‌های جدی شهریه‌ها حداقل 1.500 یورو یا 1.700 دلار در سال می‌باشد، اما بیشتر دانشجویان بین 4.000 -20.000 یورو یا 4.500 -22.500 دلار در سال پرداخت می‌کنند.

درمورد هزینه‌های زندگی اینطور گفته می‌شود که اروپای شمالی در بین پر هزینه‌ترین کشورها در این قاره قرار گرفته است. این هزینه‌ها بیشتر به خاطر اقتصاد سالم این منطقه و قدرت ارزی شمال اروپا است. بنابراین هزینه کردن برای زندگی در خیابان‌های تمیز و در بین مردمی شاد آن‌قدر هم بد نیست. 4 پایتخت در این منطقه جزو بهترین شهرها برای زندگی دانشجویی طبقه‌بندی شده‌اند: کپنهاگ، هلسینکی، اسلو و استکهلم.

سایر کشورهایی در اروپا که تحصیل رایگان یا با هزینه ی کم ارائه می‌دهند:

اتریش

یکی دیگر ازکشورهای اروپایی که دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان یا با هزینه‌ی کم در آن تحصیل کنند اتریش است. دانشجویان اهل EU/EEA مثل دانشجویان اتریشی از تحصیل رایگان در هر مقطعی در دانشگاه می‌توانند لذت ببرند و تنها بایستی 363 یورو در هر ترم پرداخت کنند. دانشجویان بین‌المللی که از خارج EU/EEA می‌آیند باید کمی بیشتر و در حدود 726 یورو یا 815 دلار در هر ترم پرداخت کنند. هزینه‌ی زندگی برای همه‌ی دانشجویان حدود 11.400 یورو یا 12.820 دلار در  سال است. وین که پایتخت این کشور است 11امین شهر برتر دانشجویی در QS Best Student Cities 2018 شده است.

بلژیک

دو زبان ملی در بلژیک وجود دارد و هر کدام موضع خودشان را در ارتباط با هزینه‌های دانشگاه دارند. اگرچه دانشجویان EU حداکثر 906 یور در سال شهریه می‌دهند و تنها این دانشجویان هستند که می‌توانند از مزیت تحصیل رایگان در اروپا استفاده کنند، اما هزینه‌های تحصیل برای سایر دانشجویان بین‌المللی هم چندان زیاد نیست و نسبتاً مقرون به صرفه است ( حدود 4.175 یورو یا 4.700 دلار در سال). شما با یک بودجه‌ی 11.400 یورویی یا 12.800 دلاری می‌توانید برای یک سال در  بلژیک زندگی کنید. بروکسل که پایتخت این کشور است 48 امین شهر برتر دانشجویی در QS Best Student Cities شده ‌است.

جمهوری چک

دانشجویان خارجی‌ای که بتوانند به زبان این کشور صحبت کنند، مجوز تحصیل رایگان در هر  کدام از دانشگاه‌های سراسری این کشور را خواهند داشت. دانشجویانی که تمایل دارند به زبان انگلیسی تحصیل کنند هم می‌توانند با هزینه‌ی نسبتاً کمی که در  حدود 4.000 – 12.000 یورو یا 4.500 – 13.500 دلار در سال است، درس بخوانند. هزینه‌های زندگی در جمهوری چک نسبت به کشورهای دیگر در غرب اروپا به صرفه‌تر بوده و در حدود 9.000 دلار در سال می‌باشد. شهر بزرگ پاراگوئه در این کشور 30امین شهر برتر در QS Best Student Cities شده است.

یونان

همه‌ی دانشجویانی که در  منطقه ی EU/EEA زندگی می‌کنند، می‌توانند در دانشگاه‌های سراسری و کالج‌های یونان به صورت رایگان درس بخوانند (یک استثنا برای بعضی رشته‌های  مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد). دانشجویان بین‌المللی که در خارج از این منطقه هستند هم می‌توانند با هزینه‌ی پایین یعنی در حدود 1.500 یورو یا 1.700 دلار در سال، در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند. یونان در بین اتحادیه‌ی اروپا یکی از کم هزینه‌ترین کشورها برای زندگی است.

ایتالیا

گرچه دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا شهریه‌ی بالایی دارند، دانشگاه‌های سراسری بسیار ارزان‌تر بوده و برای مقاطع بالاتر از کارشناسی بین 900 یورو تا 4.000 یور یا 1.015 – 4.500 دلار در سال هزینه دارند. دانشجویانی که از منطقه‌ی EU می‌آیند همانند دانشجویان ایتالیایی می‌توانند از کمک هزینه‌ها استفاده کنند که شامل وام‌ها، بورسیه‌ها، کمک‌های مالی و عدم پرداخت شهریه می‌شود. میلان 36امین شهر برتر دانشجویی می‌باشد و این در صورتی است که پایتخت این کشور یعنی رم در تبه‌ی 66ام قرار دارد.

اسپانیا

دانشجویانی که از منطقه‌ی EU هستند از پرداخت شهریه معاف می‌شوند اما دانشجویان بین‌المللی بایستی بین 750 – 2100 یورو یا 845 – 2.370 دلار در سال برای تحصیل در آموزشگاه‌های سراسری  پرداخت کنند. هزینه‌ها براساس اعتبار پرداخت شده و می‌تواند در مقاطع بالاتر افزایش بیابد. برای زندگی در  اسپانیا شما بایستی بین 10.800 تا 13.200 یورو  یا 12.170 تا 14.900 دلار در سال داشته باشید. مادرید، والنسیا و بارسلونا هر سه در رتبه‌بندی  QS Best Student Cities وجود داشته و بارسلونا بهترین رتبه (33ام) را در بین این 3 شهر دارد.

سایر نقاط دنیا که تحصیل رایگان یا با هزینه‌ی پایین دارند

آرژانتین

درحالی که همه‌ی دانشجویان آرژانتینی به تحصیل رایگان در دانشگاه‌های سراسری دسترسی دارند، دانشجویان بین‌المللی باید برای ثبت‌نام در این دانشگاه‌ها هزینه‌ی اندکی بپردازند. از طرف دیگر دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌ی بالایی دارد ( بیش از 5.000 دلار در سال). در QS Best Student Cities 2018 پایتخت آرژانتین، بوینس آیرس، رتبه‌ی 25ام را از آن خود کرد.

هند

در این کشور دانشجویان بین‌المللی به صورت معمول بیش از 7.800 دلار شهریه نمی‌دهند؛ گرچه شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی و مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی بیشتر است. هزینه‌ی زندگی در هند بسیار مقرون به صرفه بوده به طوری که قیمت مواد مصرفی 182 درصد و قیمت اجاره خانه 410 درصد کمتر از انگلیس است. در کل شما با 4.500 دلار در سال می‌توانید زندگی راحتی داشته باشید. البته شایان ذکر است که دانشجویان بین‌المللی در این کشور حق کار در حین تحصیل ندارند.

تایوان

بهترین دانشگاه‌های این کشور برنامه‌های با صرفه‌ای ارائه می‌دهند. برای مثال دانشگاه ملی تایوان که در رتبه‌ی 72ام دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است، دانشجویان مقاطع بالاتر از کارشناسی را فقط با 100.920 – 124.200 TW یا 3.260 – 4.015 دلار در سال آموزش می‌دهد. در QS Best Student Cities 2018 تیاپی رتبه‌ی 20ام در جهان و رتبه‌ی 10ام از نظر مقرون به صرفه بودن را به خود اختصاص داده است.    


مطالب زیر به شما اطلاعات بیشتری در مورد تحصیل در کانادا ارائه خواهند کرد:

تحصیل رایگان در کانادا
دانشگاه ترینیتی وسترن

سوالات رایج در مورد تحصیل در کانادا
پنج تا از گرانترین شهرهای کانادا
دانشگاه ترنت
دانشگاه کلگری
کالج بریمر
دانشگاه یورک
انواع بورس تحصیلی برای تحصیل در بهترین شهرهای دانشجویی
ویزای کانادا

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button