گپ تحصیلی چیست؟

شاید شما هم پس از تحصیل و اتمام دوره متوسطه و اخذ مدرک دیپلم به دلایل مختلفی تصمیم به یک وقفه تحصیلی گرفته باشید. برخی از دانشجویان به دلیل عدم قبول شدن در دانشگاه دلخواه، هزینه‌های بالای تحصیل، مشکلات خانوادگی و… ترجیح می‌دهند برای مدت زمان کوتاهی ادامه تحصیل ندهند. شاید در کشور ایران این وقفه آنقدر مهم نباشد و شما پس از مدت زمان کوتاهی مجدد بتوانید ادامه تحصیل دهید. اما اگر به عنوان یک دانش‌آموز قصد مهاجرت تحصیلی را داشته باشید، گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) امری بسیار مهم و حائز اهمیت در فرآیند اپلای شما محسوب می‌شود.

شاید شما هم به عنوان یک دانش‌آموز ندانید که گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) چه مشکلاتی را می‌تواند بر سر راه تحصیل برایتان ایجاد کند. اما قطعا مشکل‌ساز خواهد بود. اما چطور می‌توان این چالش را حل نمود؟ آیا روش‌های توجیهی برای وجود گپ تحصیلی وجود دارد یا خیر؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با گپ تحصیلی، تاثیر آن در فرآیند اپلای و همچنین توجیه و رفع آن با شما بیشتر صحبت کنیم. بنابراین با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

گپ تحصیلی یا وقفه تحصیلی چیست؟

گپ تحصیلی چیست؟

به طور کلی منظور از گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) یا Study Gap به فاصله و وقفه میان دو مقطع گفته می‌شود. این وقفه می‌تواند در هر مقطعی و به هر دلیلی از جمله کار، ازدواج، آمادگی برای ادامه تحصیلی، مشکلات مالی، مشکلات خانوادگی و… باشد.

در کشور ایران خواسته یا ناخواسته از زمان اخذ مدرک دیپلم تا زمان ورود به دانشگاه وقفه تحصیلی ایجاد می‌شود. چرا که افراد باید پس از پایان دوره متوسطه برای فرآیند کنکور آماده شوند. همچنین این وقفه برای  تغییر مقطع از کارشناسی به کارشناسی ارشد نیز وجود دارد. البته توجه کنید در بهترین حالت یک سال گپ تحصیلی ایجاد می‌شود. چرا که در برخی شرایط پس از اخذ مدرک لیسانس، فرد ممکن است چند سالی را شروع به کار کند و سپس قصد داشته باشد مجددا شروع به تحصیل کند.

تاثیرات گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) بر فرآیند اپلای

گپ تحصیلی و اپلای

همانطور که احتمالا می‌دانید، فرآیند اپلای به خودی خود به شدت سخت و زمانبر است. فردی که به عنوان یک دانشجو قصد مهاجرت تحصیلی را دارد باید قبل از هر چیزی تمامی شرایط و مدارک را بررسی و آماده کند تا بتواند با صرف هزینه و زمان کم، در کوتاهترین زمان ممکن ویزای تحصیلی خود را اخذ نماید.

علاوه بر تکمیل مدارک، برخی از عوامل دیگر مانند مدارک تحصیلی، مالی و هویتی دانشجو، شرط سنی، وقفه یا همان گپ تحصیلی، معدل، نمره و ارائه مدرک زبان و… روی فرآیند اپلای تحصیلی به شدت تاثیرگذار هستند. بنابراین شما برای اخذ پذیرش از یک دانشگاه در یک کشور خارجی باید تمامی این شرایط و مدارک را دارا باشید. به همین منظور قبل از پرداخت ارزی و همچنین درخواست، ابتدا به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و تمامی شرایط را با دقت بررسی کنید.

به عنوان مثال وجود گپ تحصیلی زیاد از زمان آخرین مدرک تحصیلی دانشگاهی یا دیپلم می‌تواند موجب ایجاد وقفه در رسیدگی به پرونده تحصیلی دانشجو شود. بنابراین پس از درخواست و پیگیری‌های پی در پی امکان رد درخواست دانشجو از سوی دانشگاه یا کشور مقصد به شدت زیاد خواهد بود.

به همین خاطر قبل از هر اقدامی درباره میزان و مدت گپ تحصیلی دانشگاه مقصد اطلاعات جامعی به دست بیاورید و شرایط آن دانشگاه را به طور کامل مطالعه نمایید.

پادکست گپ تحصیلی را هم بشنوید

آیا گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) می‌تواند تاثیرات مثبتی روی فرآیند اپلای یا زندگی دانشجو داشته باشد؟

این مورد سوال رایج بین تمام دانشجویان و دانش‌آموزانی است که دارای گپ تحصیلی طولانی هستند. آنها در اغلب موارد ناامید، دست از مهاجرت تحصیلی می‌کشند. اما واقعیت این است که گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) از برخی جهات برای دانشجو یا دانش‌آموز مفید خواهد بود. گپ تحصیلی در موارد زیر می‌تواند تاثیرات مثبتی روی زندگی دانشجو بگذارد.

  • گپ تحصیلی یک فرصت مناسب برای کسب تجربه شغلی یا شخصی است. فرد می‌تواند روی مهارت‌های شخصی خود نظیر مسئولیت‌پذیری، تقویت نقاط ضعف و… خود کار کند و با دست پُرتری مهاجرت کند.
  • آشنایی با فرهنگ و همچنین قوانین سایر کشورها کمی زمانبر است. به همین منظور افراد به سرعت نمی‌توانند آنها را بیاموزند. از این رو وقفه تحصیلی می‌تواند یک فرصت عالی و مناسب برای شناخت بیشتر باشد. دانشجویان در طی مدت زمان گپ تحصیلی می‌توانند بیشتر با فرهنگ، زبان و قوانین سایر کشورها آشنا شوند.
  • همانطور که در بالا مطالعه کردید، فرآیند مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاه یک پروسه زمانبر است. به همین منظور شاید گپ تحصیلی یک فرصت عالی برای دانش‌آموزان و دانشجویان باشد تا بتوانند روی مهارت روانی خود بیشتر کار کنند.
  • تقویت مهارت زبانی و گفتاری از مزیت‌های مثبت وقفه تحصیلی است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش‌های مهاجرت، آموزش زبان کشور مقصد و ارتقا آن است. به همین منظور دانشجویان و دانش‌آموزان در طی دوران گپ تحصیلی می‌توانند از این فرصت در جهت یادگیری و تقویت مهارت زبان بهره بگیرند.

وجود گپ تحصیلی برای کدام کشورها مهم نیست؟

جهت اپلای از برخی کشورها، وجود گپ تحصیلی اهمیت ندارد. لیست کشورهایی که وقفه تحصیلی برایشان مهم نیست عبارتند از:

  • ترکیه
  • قبرس شمالی
  • اوکراین
  • ایتالیا
  • روسیه
  • مجارستان

وجود گپ تحصیلی برای کدام کشورها مهم هست؟

برخلاف کشورهای بالا، گپ تحصیلی در روند اپلای برخی از کشورهای بسیار مهم و حائز اهمیت است. برخی از کشورهایی که وقفه تحصیلی برایشان مهم است عبارتند از:

  • کانادا
  • آمریکا
  • انگلیس
  • آلمان
  • استرالیا

در این کشورها گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) از زمان کارشناسی تا کارشناسی ارشد نباید بیش از 5 سال باشد.

مدت زمان مجاز برای گپ تحصیلی در مقاطع مختلف چقدر است؟

مدت زمان مجاز برای گپ تحصیلی در هر مقطع بسته به قوانین هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال کشورهایی که از قوانین خاصی پیروی نمی‌کنند، نسبت به مدت زمان گپ تحصیلی حساس نیستند. اما این در حالیست که برخی از کشورها در این خصوص قوانین سفت و سختی دارند. بنابراین بسته به نوع دانشگاه و کشور مقصد میزان حساسیت و مدت زمان مجاز برای گپ تحصیلی متفاوت است. بنابراین قبل از اپلای بهتر است به خوبی با شرایط دانشگاه‌ها و کشورها آشنایی داشته باشید.

اما به طور کلی براساس قوانین اکثریت کشورها و دانشگاه، میزان و مدت زمان مجاز گپ تحصیلی برای مقطع تحصیلی بین 2 تا 3 سال از زمان دریافت دیپلم است. این میزان برای مقطع کارشناسی ارشد کمی طولانی‌تر و حدودا 5 سال است.

شرایط و مدت زمان مجاز گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) در رشته‌های پزشکی کمی متفاوت خواهد بود. افرادی که در مقطع دکتری معمولا در حال گذراندن پروژه‌های تحقیقاتی و علمی هستند، محدودیتی از نظر وقفه تحصیلی ندارند.

توجیه گپ تحصیلی

توجیه گپ تحصیلی

همانطور که در ابتدای این مطلب مطالعه کردید، وقفه تحصیلی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. بنابراین هر فردی بنابر شرایط و دلایل متفاوت می‌تواند بین دو مقطع تحصیلی، وقفه ایجاد کند. اما برای مهاجرت تحصیلی باید با گپ تحصیلی چه کرد؟ آیا می‌توان دلیل وقفه را برای کشور مقصد توضیح داد یا خیر؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم جای نگرانی نیست. گپ تحصیلی روی فرآیند اپلای تاثیرگذار است اما وجود آن در صورت توجیه، مانع از اخذ پذیرش تحصیلی نخواهد شد. در ادامه شما را با مهم‌ترین دلایل توجیه گپ تحصیلی آشنا خواهیم کرد.

به طور کلی افرادی که به دلایل قانونی، بین دو مقطع تحصیلی وقفه ایجاد کرده باشند، می‌توانند با توجیه آن از دانشگاه کشور مقصد اجازه تحصیل بگیرند. بنابراین جای نگرانی نیست.

گپ تحصیلی به دلیل مسائل پزشکی

برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در اثر وقوع بیماری یا یک حادثه نظیر تصادف دچار جراحت یا مشکلات جسمانی می‌شوند. به همین منظور آنها نمی‌توانند برای مدتی ادامه تحصیل بدهند و بین مقاطع تحصیلی‌شان گپ تحصیلی ایجاد می‌شود. در این حال هنگام انجام فرآیند اپلای کافیست تمامی مدارک پزشکی خود را ضمیمه و در اختیار افسر پرونده قرار بدهند. بنابراین به راحتی می‌توانند ادامه تحصیل بدهند.

گپ تحصیلی به دلیل مسائل مالی و خانوادگی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، برخی از دانشجویان و دانش‌آموزان به دلایل خانوادگی مانند طلاق پدر و مادر، ازدواج، طلاق، بچه‌دار شدن یا مشکلات مالی توانایی ادامه تحصیل ندارند. بنابراین قطعا برای یک مدت کوتاه یا طولانی ترک تحصیل می‌کنند و بین مقاطع تحصیل گپ یا وقفه میندازند. در این شرایط اگر فرد قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشد می‌تواند با داشتن عدله و دلایل قوی به افسر پرونده این امر را اثبات نماید. در هنگام اثبات عدله، سعی نمایید صادقانه رفتار کنید. در این حالت شما قطعا موفق به اخذ ویزای تحصیلی خواهید شد.

گپ تحصیلی به دلیل فعالیت‌ های کاری و شغلی

فعالیت‌های کاری و شغلی یکی دیگر از دلایل وقفه تحصیلی است. برای توجیه این گپ تحصیلی، شما باید مدارک لازم اشتغال را به افسر نشان دهید و او را راضی نمایید که در حال کار و فعالیت بوده‌اید. در این حالت با ارائه رزومه و همچنین سایر مدارک کاری شاید بتوانید از دانشگاه و کشور مذکور اجازه تحصیل دریافت نمایید.

گپ تحصیلی به دلیل شرکت در دوره‌‌های زبان یا پروژه‌های تحقیقاتی

برخی از دانشجویان و دانش‌آموزان جهت یادگیری زبان و همچنین اخذ مدرک آیتلس، تافل، دولینگو و… یا شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی به منظور بالا بردن سطح مهارتی خود، در تحصیل‌شان گپ یا وقفه ایجاد می‌کنند. در این حالت کافیست حین اقدام جهت اخذ ویزای خود، مدارک و اسناد لازم در این زمینه را به افسر پرونده ارائه کنید. در این حالت احتمال پذیرش شما بیشتر خواهد بود.

مدارک لازم جهت توجیه گپ تحصیلی

همانطور که در قسمت پیشین مطالعه کردید، شما می‌توانید با وجود دلایل قانونی، گپ تحصیلی خود را توجیه نمایید. البته ناگفته نماند که گپ یا وقفه تحصیلی تنها یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در فرآیند اپلای تحصیلی است. به عنوان مثال سن می‌تواند یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این راستا باشد. برای توجیه دلیل گپ تحصیلی شما باید مدارکی را به ارائه کنید که عبارتند از:

  1. ریزنمرات و معدل کل مقاطع تحصیلی پیشین
  2. مدارک و اسناد کاری مرتبط (حداقل 2 سال)
  3. دستاوردها، جوایز، تمامی مقامات علمی، سوابق تدریسی، حضور در همایش‌ها و سمینارها و…
  4. انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه معتبر
  5. ارائه نمرات بالای آیتلس یا تافل
  6. رزومه تحصیلی و تحقیقاتی
  7. تمکن مالی
  8. گزارش پزشکی (در صورت وجود)
  9. نمرات خوب آزمون‌‌های بین‌المللی نظیر GMAT یا GRE
  10. ارائه هر توضیح و دلایل قانونی و حقیقی قابل استناد در خصوص گپ یا وقفه تحصیلی

سخن پایانی

همانطور که در طی این مطلب مطالعه کردید، یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار برروی فرآیند اپلای تحصیلی، گپ تحصیلی (وقفه تحصیلی) است. بنابراین در صورت وجود وقفه میان مقاطع تحصیلی باید با یک دلیل قانونی و قانع‌کننده بتوانید آن را توجیه نمایید. در این مطلب سعی بر آن داشتیم که شما را به طور کامل با وقفه تحصیلی و همچنین توجیه آن بیشتر آشنا کنیم.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button