بورسیه‌های 10 دانشگاه برتر جهان در سال 2019 برای رشته‌ی علوم سیاسی

بورسیه‌های 10 دانشگاه برتر جهان در سال 2019 برای رشته‌ی علوم سیاسی

QS یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌ها را برای دانشگاه‌ها انجام می‌دهد. طبق رتبه‌بندی انجام شده توسط QS، 200 دانشگاه برتر در رشته‌ی علوم سیاسی تعیین شده‌اند. این رتبه‌بندی بر اساس روش شناسی که محبوبیت هر مؤسسه در میان دانشگاهیان و کارآفرینان را ارزیابی می‌کند، انجام شده است.

با وجود حضور پررنگ دانشگاه‌های ایالات متحده و انگلستان در این فهرست، که مقاصد تحصیلی گران قیمتی هستند، پیدا کردن بورسیه می‌تواند کار دشواری باشد. اما خوشبختانه ما چند بورسیه را برای تحصیل در 10 مدرسه برتر علوم سیاسی گردآوری کرده‌ایم، که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  1. دانشگاه ملی استرالیا (ANU)

رشته‌ی علوم سیاسی دانشگاه ملی استرالیا رتبه‌ی دهم را کسب کرده است. این یعنی دانشگاه امسال افت اندکی داشته، اما با این وجود در میان دانشگاه‌های استرالیا همچنان بالاترین رتبه را به دست آورده است. امسال این دانشگاه بهترین نمره‌ی خود را در زمینه‌ی شاخص محبوبیت آکادمیک (رتبه‌ی دوم جهان) کسب کرد.

در حال حاضر هزینه‌های سالانه دانشجویان بین المللی برای دوره‌ی کارشناسی علوم سیاسی در حدود 41280 دلار استرالیا (29200 دلار آمریکا) است. این رشته برای دانشجویان بومی محل حمایت جمهوری (CSP) قرار دارد. به این معنی که دولت بخشی از هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد و دانشجو تنها هزینه‌ی مشارکت دانشجویی را پرداخت می‌کند.

هرچند که در حال حاضر دانشگاه ملی استرالیا هیچ بورسیه‌ی ویژه‌ای برای رشته‌ی علوم سیاسی ارائه نمی‌دهد، اما می‌توان از مجموعه‌ی بورسیه‌های این دانشگاه، از قبیل بورسیه‌های ویژه‌ی تحصیل در کالج هنر و علوم اجتماعی دانشگاه ملی استرالیا (محل حضور رشته‌ی علوم سیاسی) استفاده کرد. از بورسیه‌های قابل ملاحظه‌ی این حوزه می‌توان به بورسیه‌ی شایستگی آکادمیک کارشناسی ارشد اشاره کرد. البته این بورسیه مختص دانشجویان بین المللی چین، هندوستان، مالزی، سنگاپور، هنگ کنگ یا اندونزی است.

  1. دانشگاه یل

به آمریکا می‌رویم. در سال 2019 دانشگاه یل موفق شد رتبه‌ی نهم رشته‌ی علوم سیاسی و مطالعات بین المللی را به دست آورد. این دانشگاه بهترین رتبه‌ی خود را در زمینه‌ی استناد به مقالات منتشره‌ی دانشگاه، یکی از معیارهای تأثیرگذاری تحقیقات، کسب کرده است.

در سال تحصیلی 20-2019، شهریه‌ی دوره‌ی کارشناسی دانشگاه یل 55500 دلار آمریکا تعیین شده است. همچنین هزینه‌ی کلی هر سال تحصیلی در یل (که شامل اجاره‌ی اتاق و تغذیه و سایر مخارج می‌شود)، رقم کلان 75925 دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. در سال تحصیلی 19-2018، شهریه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد روابط بین الملل/ امور جهانی، که در مؤسسه‌ی امور جهانی جکسون برگزار می‌شود، 42100 دلار بود.

خوشبختانه یل در بین پنج دانشگاه ایالات متحده قرار دارد که امر پذیرش را بر اساس وضعیت مالی دانشجو (need-blind admission) انجام نمی‌دهند. این سیاست شامل حال دانشجویان داخلی و بین المللی هم می‌شود. یعنی در هنگام اختصاص صندلی‌ به دانشجویان، وضعیت مالی آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین با میانگین پاداش 52800 دلار در سال 19-2018، صد در صد نیازهای مالی نشان داده شده‌ی دانشجویان را رفع کرده است.

  1. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی توانسته است رتبه‌ی هشتم برترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌ی علوم سیاسی را کسب کند. این دانشگاه بهترین نمره‌ی خود را در شاخص استناد به مقالات هر دانشکده کسب کرده است.

در سال تحصیلی 20-2019 شهریه‌ی دوره‌ی کارشناسی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی برای ساکنین کالیفرنیا 14184 دلار و برای دانشجویان خارج از ایالت کالیفرنیا، و همچنین دانشجویان بین المللی، 43176 دلار خواهد بود. در سطح تحصیلات تکمیلی شهریه‌ی دانشجویان ایالت کالیفرنیا 14132 دلار و شهریه‌ی سایر دانشجویان 30544 دلار در نظر گرفته شده است.

بورسیه‌های دپارتمان چارلز و لویس تراورز علوم سیاسی شامل بورسیه‌ی مقطع کارشناسی تراورز برای اخلاق و سیاست می‌شود. این یک بورسیه‌ی مبتنی بر شایستگی است و سالانه مبلغ 12000 دلار را به عنوان پاداش اهدا می‌کند. هدف از این بورسیه کمک به تمام دانشجویانی است که می‌خواهند در آینده در ارگان‌های دولتی و کشوری مشغول به فعالیت شوند. همچنین تعداد فراوانی بورسیه‌ی عمومی و نیز کمک هزینه‌های تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی موجود است.

  1. دانشگاه پرینستون

این دانشگاه سال گذشته رتبه‌ی سوم را کسب کرده بود، اما به عنوان یکی از 10 مدرسه‌ی برتر علوم سیاسی تعیین شد. دانشگاه پرینستون نمره‌ی بسیار عالی در مورد شاخص استناد به مقالات کسب کرده و آن را در رتبه‌ی اول جهان قرار داده است.

دانشگاه پرینستون در حال حاضر 51870 دلار را به عنوان شهریه‌ی دوره کارشناسی دریافت می‌کند. همچنین تخمین زده می‌شود که کل هزینه‌های سالانه دانشجو 73450 دلار خواهد بود.

پرینستون هم مانند یل در میان دانشگاه‌هایی قرار دارد که در هنگام پذیرش به وضعیت مالی دانشجو توجه نمی‌کنند (این شرایط برای دانشجویان داخلی و بین المللی صدق می‌کند). به این صورت تمام دانشجویان، بدون توجه به سقف درآمد خانوادگی، قادر به ادامه تحصیل در این دانشگاه خواهند بود. دانشجویان متعلق به خانواده‌هایی که درآمد 65000 دلار یا کمتر دارند، کمک مالی کامل، که شامل شهریه، اتاق و تغذیه می‌شود، را دریافت خواهند کرد.

احتمالاً آن‌هایی که به دنبال تحقیق پیش دکتری هستند، علاقمند به اقدام برای برنامه‌ی محققان نوظهور علوم سیاسی (ESPS) باشند. این برنامه برای افزایش مشارکت دانشجویان گروه‌های کمتر شناخته شده در برنامه‌های دکتری علوم سیاسی طراحی شده است.

  1. دانشگاه استنفورد

در رتبه‌بندی امسال دانشگاه استنفورد 11 پله صعود را تجربه کرده است. اکنون این دانشگاه در علوم سیاسی در رتبه‌ی ششم جهان و رتبه‌ی دوم برترین دانشگاه‌های ایالات متحده قرار دارد. دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه، تحقیقاتی در زمینه‌های سیاست آمریکا، سیاست تطبیقی، روابط بین الملل، روش شناسی سیاسی و تئوری سیاسی انجام می‌دهد.

در حال حاضر شهریه‌ی کارشناسی این دانشگاه 52857 دلار و شهریه‌ی تحصیلات تکمیلی دانشجویان علوم سیاسی، 52479 دلار است. این دانشگاه کمک‌ هزینه‌های تحصیلی محدودی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد– بنابراین، اگر فکر می‌کنید که در دوران تحصیل خود به کمک نیاز خواهید داشت، باید این نکته را در درخواست خود قید کنید. بسیاری از دانشجویان در کنار کمک‌ هزینه‌های تحصیلی از وام و مشاغل نیمه وقت نیز استفاده می‌کنند.

  1. دانشگاه کمبریج

به انگلستان می‌رویم و شرایط دانشگاه کمبریج را، که امسال با نمره‌ی بسیار بالا در زمینه‌ی شاخص اعتبار کارفرما، رتبه‌ی پنجم را کسب کرده، بررسی می‌‌کنیم.

کسانی که علاقمند به تحصیل در رشته‌ی علوم سیاسی دانشگاه کمبریج هستند، باید سالانه مبلغ 9250 پوند (10700 یورو) (دانشجویان انگلستان و اتحادیه اروپا) یا 19197 پوند (25200 دلار آمریکا) (دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه‌ی اروپا) پرداخت کنند. دوره‌‌ی کارشناسی ارشد رشته‌های روابط بین الملل و علوم سیاسی هزینه‌ای به مقدار 16320 پوند (18900 بورو) برای دانشجویان انگلستان و اتحادیه‌ی اروپا و 29220 پوند (38300 دلار) برای دانشجویان بین المللی خواهد داشت. در حالی که دوره‌ی دکتری علوم سیاسی و مطالعات بین الملل برای دانشجویان انگلستان و اتحادیه اروپا 8337 پوند (9660 یورو) و برای دانشجویان بین المللی 23361 پوند (30700 دلار) هزینه خواهد داشت.

کمک هزینه‌های تحصیلی را می‌توان از منابعی مانند Cambridge Trust، که هر سال تقریباً 500 بورسیه پاداش می‌دهد، و برنامه گیتز کمبریج، که پاداش‌هایی را برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی خارج از انگلستان در نظر گرفته است، تهیه کرد. همچنین، اخیراً دپارتمان علوم سیاسی و مطالعات بین الملل (POLIS) اعلام کرده است که پنج تن از دانشجویان دکتری (بر اساس شایستگی) حقوق دریافت خواهند کرد. به این صورت می‌توانند هزینه‌های دوره‌ی دکتری سه ساله‌‌ی تمام وقت خود در علوم سیاسی و مطالعات بین الملل را تهیه کنند.

  1. مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE)

نام آشنای صدر جدول رتبه‌بندی رشته‌های علوم اجتماعی، مدرسه‌ی اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE)، در سال 2019 رتبه‌‌ی چهارم برترین دانشگاه جهان را در رشته‌ی علوم سیاسی به دست آورده است.

در سال 2018 هزینه‌ی تحصیل در دوره‌ی کارشناسی LSE برای دانشجویان انگلستان و اتحادیه‌ی اروپا 9250 پوند بود، در حالی دانشجویان بین المللی باید مبلغ 19152 پوند (25150 دلار) را برای سال اول پرداخت می‌کردند. در سال تحصیلی 20/2019، دوره‌ی کارشناسی ارشد سیاست جهانی برای دانشجویان انگلستان و اتحادیه‌ی اروپا تغییری نخواهد کرد، اما برای دانشجویان بین المللی 23328 پوند (30600 دلار) خواهد بود. به هر حال، مقدار کمک‌ هزینه‌های تحصیلی LSE  به وضعیت طبقه‌بندی هزینه‌های شما بستگی دارد.

مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن حمایت‌های مالی سخاوتمندانه‌ای را در قالب بورسیه‌هایی از قبیل بورسیه‌های کاداس (مختص دانشجویان کارشناسی برخی از کشورهای اروپایی)، بورسیه‌ی کارشناسی ICAP (که شهریه‌ی دانشجویان صحرای جنوبی آفریقا را به طور کامل پوشش می‌دهد) و پاداش‌های کارشناسی ارشد مدرسه‌ی اقتصاد و علوم سیاسی لندن (پاداش‌هایی که از 5000 پوند تا پوشش کامل هزینه‌ها را شامل می‌شود و ترجیحاً به دانشجویان خانواده‌های با درآمد کم و متوسط تعلق می‌گیرد).

  1. دانشگاه علوم پو پاریس (Sciences Po Paris)

برنده‌ی رتبه‌ی سوم، ساکن فرانسه است. در زمینه‌ی علوم سیاسی، Science Po بهترین رتبه را در میان تمام اروپا به دست آورده و بهترین نمره‌ی آن در شاخص محبوبیت آکادمیک بوده است. این دانشگاه برای کسانی که به دنبال تجارب بین المللی هستند، گزینه‌ی ایده‌ آلی است. دوره‌ی کارشناسی سه ساله Science Po با یک سال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های همکار تکمیل می‌شود و بیش از نیمی از دانشجویان، خارجی هستند.

شهریه‌ی دوره‌ی کارشناسی برای دانشجویان ناحیه اقتصادی اروپا (EEA) از صفر تا 10540 یورو (11940 دلار) متغیر است (تعیین شهریه به درآمد خانوادگی فرد بستگی دارد)، در حالی که شهریه‌ی سالانه دانشجویان خارج از ناحیه‌ی اقتصادی اروپا برای دوره‌ی کارشناسی 10540 یورو و برای دوره‌ی کارشناسی ارشد 16400 یورو است.

برای اینکه تمام دانشجویان قادر به ادامه تحصیل در Science Po باشند، این دانشگاه کمک هزینه‌های تحصیلی قابل توجهی را از قبیل Emile-Boutmy، برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد خارج از ناحیه‌ی اقتصادی اروپا، و Science Po Europe bursary، برای تمام دانشجویان سال اول اتحادیه‌ی اروپا، ناحیه‌ی اقتصادی اروپا و سویس، ارائه می‌دهد.

  1. دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد جایگاه دوم خود را حفظ کرده و برترین دانشگاه علوم سیاسی و مطالعات بین الملل در سراسر اروپا محسوب می‌شود. بهترین نمره‌ی این دانشگاه در شاخص H-index (که خلاقیت و تأثیر انتشار عالمان و محققان را اندازه‌گیری می‌کند) به دست آمده است.

دوره‌ی کارشناسی تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد برای دانشجویان انگلستان و اتحادیه‌ی اروپا 9250  پوند، و برای دانشجویان خارجی 26235 پوند (34450 دلار)، هزینه در بر خواهد داشت. این در حالی است که هزینه‌ی تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد علوم سیاسی برای دانشجویان انگلستان و اتحادیه‌ی اروپا 17745 پوند (20600 یورو)، و برای دانشجویان بین المللی 26960 پوند (35960 دلار) است.

اخیراً دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که قصد دارد در سال 2020 تعداد بورسیه‌های موجود را برای دانشجویان با درآمد کم افزایش دهد. پس می‌توانید بر اساس وضعیت هزینه‌ها، سطح تحصیلی و سال ورودی خود بورسیه‌های مختلف را جستجو کنید– بسیاری از بورسیه‌های آکسفور نیازمند درخواست جداگانه نیستند.

  1. دانشگاه هاروارد

در پایان بررسی برترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل در رشته علوم سیاسی و مطالعات بین الملل، باید گفت که دانشگاه هاروارد جایگاه خود را به عنوان برترین دانشگاه جهان حفظ کرده است. این دانشگاه بهترین نمره‌ی خود را در شاخص اعتبار کارفرما به دست آورده است. در هاروارد رشته‌ی علوم سیاسی به عنوان یک رشته‌ی حکومتی و از طریق دپارتمان حکومت وجود دارد، و دانشگاه هم سطح دکتری اقتصاد سیاسی و حکومتی را ارائه می‌دهد.

در سال 2018، شهریه‌ی تمام دانشجویان دوره‌ی کارشناسی 46340 دلار بود و دانشگاه مجموع مخارج سالانه را دست کم 71650 دلار تخمین زده بود. خوشبختانه، هاروارد هم مانند یل و استنفورد از دانشگاه‌هایی است که در هنگام پذیرش وضعیت مالی دانشجو را مورد توجه قرار نمی‌دهد (این امتیاز برای دانشجویان داخلی و بین المللی هم وجود دارد). بنابراین 55 درصد از دانشجویان کارشناسی بورسیه‌های مبتنی بر نیاز دریافت می‌کنند و خانواده‌های با درآمد 65000 دلار یا کمتر ضرورتی برای مشارکت در تأمین هیچ کدام از هزینه‌ها ندارند. دانشجویان بین المللی هم صلاحیت برخورداری از مقدار یکسانی از کمک‌های مالی (به اندازه دانشجویان آمریکایی) را خواهند داشت.

با بورسیه‌های بیشتری آشنا شوید:
بورسیه‌ تحصیلی دانشگاه مک کواری (Vice – Chancellor)
بورس تحصیلی دانشگاه وسترن سیدنی
بورسیه دانشگاه سیدنی استرالیا در سال 2019
بورسیه تحصیلی دانشگاه گریفیث استرالیا

نوشتن درخواست برای بورسیه‌ی تحصیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه قصد انجام این کار را دارید، پیش از نوشتن درخواست مطالب زیر را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد این مقوله کسب کنید:
دریافت بورسیه تحصیلی
نوشتن درخواست بورسیه تحصیلی
بورسیه‌ تحصیلی : سئوالات متداول

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه دربارهٔ «بورسیه‌های 10 دانشگاه برتر جهان در سال 2019 برای رشته‌ی علوم سیاسی»

  1. با سلام.
    من دانشجوی کارشناسی هستم.
    میخوام برای مقطع ارشد و دکتری برای دانشگاههای برتر دنیا اقدام کنم. رشته علوم سیاسی یا روابط بین الملل
    شرایط لازمش چیه؟ ضمنا چجوری میشه بورس گرفت؟ بورسی که هزینه تحصیل و اقامت رو هم بده.
    ممنون میشم کسی پاسخ دقیق بده

    1. سلام امین عزیز
      برای کشورهای کانادا استرالیا و نیوزیلند میتونید روی تجربه مشاوره ما حساب کنید.
      باهامون تماس بگیرید تا به تمامی سوالات شما پاسخ بدیم.

  2. سلام وقت بخیر
    ببخشید اگر فردی در دانشگاه تهران مدرک لیسانس و فوق لیسانس بگیرد در 2 رشته جامعه شناسی و علوم سیاسی و روابط بین الملل و در ضمن در کنکور سراسری جزو رتبه های ۱ تا ۱۰ باشد آیا می تواند برای مقطع دکتری و پسا دکتری در دانشگاه MIT (ماساچوست) در رشته رهبری فعالیت های جهانی بورسیه بگیرد ؟

    لطفا اگر وقت شد بی زحمت پاسخ بدید

    با تشکر ??

    1. سلام نوید عزیز
      بله رزومه تحصیلی و مقالات شما باید دقیق بررسی بشه . البته ما فقط برای کانادا و استرالیا اقدام میکنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button