دانشجویان بین المللی ملبورن و سیدنی در شهرهای برتر جهان قرار دارند

دانشجویان بین المللی ملبورن و سیدنی در شهرهای برتر جهان قرار دارند

دانشجویان بین المللی ملبورن و سیدنی در شهرهای برتر جهان قرار دارند

استرالیا به‌ عنوان یکی از مقصدهای برتر برای تحصیل دانشگاهی در سطح بین‌المللی شناخته شده است. دانشگاه‌های این دو شهر در رتبه‌بندی QS امتیاز بالایی را به‌خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر بیش از 87 هزار دانشجوی بین‌المللی در این دو شهر تحصیل می‌کنند. ملبورن در این رتبه‌بندی به ‌عنوان سومین شهر دانشگاهی و سیدنی در رتبه‌ی نهم قرار گرفت.

لندن و توکیو نیز به ترتیب در رده‌ی اول و دوم در بین 120 شهر دانشجویی جهان قرار داشتند. ملبورن و سیدنی به‌همراه شهر بریزبن (رتبه‌ی 22)، کانبرا (رتبه‌ی 23)، آدلاید (رتبه‌ی 26) و پرت (در رتبه‌ی 41) باعث شدند تا استرالیا در صدر 50 کشور جهان قرار بگیرد.

برای این ارزیابی معیارهای سخت‌گیرانه‌ و مبتنی بر شواهد عینی از جمله شاخص‌های مثل امکانات و شرایط زندگی، قیمت مناسب در نظر گرفته شد. برای اعلام نتایج دانشجویان بین‌المللی در آن شرکت کردند. زمانی که از شاخص کیفیت زندگی صحبت به میان آمد، مدیر تحقیقات QS در این رابطه گفت: « در رتبه‌بندی ما، 30 شهر برتر دنیا معرفی شد که در بین آن‌ها 6 شهر به استرالیا تعلق داشت که تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است چنین رکوردی را به ثبت برساند».

این نتایج بسیار تأثیرگذار بود و به وضوح نظام آموزشی و کیفیت زندگی دانشجویان بین‌المللی در سیدنی و ملبورن را نشان می‌دهد. این در حالیست که بسیاری از داوطلبانی که قصد دارند در یک کشور خارجی تحصیل کنند، رتبه‌ی بالای دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی QS را مدنظر قرار می‌دهند.

بنابراین عملکرد ملبورن و سیدنی در این ارزیابی بین‌المللی باعث افزایش اعتبار آن در بین سایر کشورها گردید.

رتبه‌بندی QS از بهترین شهرهای دانشجویی: 10 شهر برتر جهان

کشور

شهر

رتبه در سال 2018

رتبه در سال 2019

انگلیس

لندن

1

1

ژاپن

توکیو

2

2

استرالیا

ملبورن

3

3

آلمان

مونیخ

4

4

آلمان

برلین

5

5

کانادا

مونترال

6

6

فرانسه

پاریس

7

7

سویس

زوریچ

8

8

استرالیا

سیدنی

9

9

کره جنوبی

سئول

10

10

 

چه چیزی باعث شده تا ملبورن و سیدنی دو شهر ممتاز شوند؟

QS برای رتبه‌بندی شهرهای دانشگاهی در جهان از 6 معیار استفاده می‌کند که شامل موارد زیر است:

1.      کیفیت بالای زندگی: یکی از معیارهای QS برای رتبه‌بندی شهرهای دانشجویی، کیفیت بالای زندگی است. همچنین دانشجویان بین‌المللی باید از رفاه تحصیلی برخوردار باشند.

2.      رتبه‌بندی دانشگاه‌های شهرها نیز اهمیت زیادی دارد که ملبورن و سیدنی از آن برخوردار هستند.

3.      فرصت شغلی پس از فارغ‌التحصیلی یکی دیگر از معیارهای QS برای رتبه‌بندی شهرهای دانشگاهی است.

4.      میزان جمعیت یک شهر و میزان جمعیت دانشجویان بومی و بین‌المللی نیز در این رتبه‌بندی مؤثر است.

5.      هزینه‌ها و شهریه‌ی دانشجویان نیز یکی دیگر از معیارهای رتبه‌بندی QS است.

6.      نظریات دانشجویان بین‌المللی که در این شهرها تحصیل می‌کنند، در رتبه‌بندی اهمیت دارد.

QS برای ارزیابی سطح کیفیت زندگی به معیارهایی از جمله شاخص جهانیِ امید به زندگی توجه دارد که در سال 2018 این دو معیار برای ملبورن، سیدنی و آدلاید سنجیده شد. این سه شهر در بین 140 شهر برتر دنیا، ارزیابی شدند.

در سال 2019، شهر ملبورن برای هفتمین بار متوالی در صدر جدول رتبه‌بندی در این شاخص قرار گرفت. شهر وین با امتیاز  0.7 از جدول خارج شد.

مدیرعامل سازمان رتبه‌بندی QS در این باره می‌گوید: «رتبه‌بندی‌های QS در سال 2019 در بین بهترین شهرهای دانشجویی می‌تواند بهترین انتخاب را در مقابل داوطلبانی قرار دهد که قصد دارند در دانشگاه‌های خارجی درس بخوانند. زیرا کیفیت زندگی در این شهرهای تعیین‌شده بالاست».

کیفیت زندگی شامل طیف وسیعی از شاخصه‌هایی مثل امکانات تفریحی، خدمات عمومی و حمل‌ونقل، مسکن و محیط‌زیست است. براساس رتبه‌بندی کیفیت زندگی که توسط Living City of Mercer در سال 2019 انجام شد، ملبورن و سیدنی در بین 20 کشور برتر دنیا گرفتند.

امنیت در ملبورن و سیدنی برای دانشجویان بین‌المللی

اگرچه ملبورن و سیدنی دو شهر صاحب امتیاز در بین بهترین شهرهای دانشجویی در دنیا محسوب می‌شوند، اما از سرقت و حمله به دانشجویان بین‌المللی در امان نبوده‌اند. در سال‌های اخیر مواردی در این زمینه گزارش شده است. در واقع هیچ مقصد و شهری نیست که در آن جرم و جنایت به صفر رسیده باشد. اما براساس نظریات دانشجویان بین‌المللی، سیدنی و ملبورن 2 شهر امن هستند که می‌توان برای تحصیل آن‌ها را انتخاب کرد. ملبورن و سیدنی از نظر امکانات دیجیتالی، زیرساخت‌ها و امنیت شخصی در بین 12 شهر برتر در جهان قرار دارند.

زمانی که گزارشات حاصل از اداره‌ی پلیس و اظهارنظر دانشجویان بین‌المللی با هم ترکیب می‌شود، رتبه‌ی ملبورن در امتیازدهی QS افزایش می‌یابد. در واقع شهر ملبورن و سیدنی از نظر پیشینه‌ی فرهنگی، سبک زندگی و مهمان‌نواز بودن بومیان در دنیا شناخته شده است. پس نمی‌توان با چند مورد مشکل ناامنی، آن‌ها را شهرهای ناامنی دانست.

در هر سال گزارش‌هایی در مورد رفتار نژادپرستانه در ملبورن از رسانه‌های جمعی پخش می‌شود. اما دولت استرالیا به ‌خوبی از این موضوع آگاه است و تلاش‌های گسترده‌ای را برای کاهش این حوادث انجام داده است. به‌همین دلیل می‌توان به رتبه‌بندی QS اعتماد کرد.

اهمیت به نظریات دانشجویان در ملبورن و سیدنی

ملبورن به نظریات دانشجویان اهمیت زیادی می‌دهد و از این نظر در رده‌ی سوم قرار می‌گیرد. به ‌همین دلیل اکنون بیش از 87 هزار دانشجوی بین‌المللی این شهر را برای تحصیل خود انتخاب کرده‌اند. از این نظر شهر سیدنی در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. از نظر ترکیب دانشجویی و جمعیت شهر و همچنین میزان فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلی در رتبه‌ی نهم قرار دارد.

بهترین رتبه‌های دانشجویی QS در رتبه‌بندی 2019 در استرالیا

شهر

رتبه 2018

رتبه 2019

ملبورن

3

3

سیدنی

9

9

بریزبن

21

22

کانبرا

22

23

آدلاید

41

26

پرس

39

41

گلدکوست

87

84

نتایج ارزیابی‌های QS نشان از رضایت بالای دانشجویان در دو شهر سیدنی و ملبورن دارد. براین اساس دانشجویان از امنیت، کیفیت زندگی، آموزش و پشتیبانی در این دو شهر ابراز رضایت کرده‌اند.

در کدام شهر می‌توان پیشرفت کرد؟

رتبه‌بندی‌های QS در سال 2019 نشان می‌دهد که دانشگاه‌های استرالیا از نظر میزان هزینه‌ی زندگی و شهریه‌ی دانشگاه بدون ایراد هستند. این نتایج پیش‌تر نیز در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌های جهان توسط دانشگاه تایمز مشخص شده بود. اگر بخواهیم هزینه‌های تحصیل و زندگی در استرالیا را با کشورهایی همچون ایالات متحده و انگلیس مقایسه کنیم، بدون شک هزینه‌ی پایین‌تری دارد. اما در مقایسه با ژاپن، اسپانیا، آلمان و روسیه که همگی رقبای جدی این کشور هستند، هزینه‌ها بالاتر است.

البته فقط هزینه‌ها مورد توجه نیست. در یک گزارش که توسط مؤسسه‌ی HSBC منتشر شد از 4592 نفر از والدین در 15 کشور نظرسنجی شده بود. براساس این نظرسنجی آن‌ها برای فرستادن فرزندان خود، کیفیت و رتبه‌ی دانشگاه را بیش‌تر مدنظر قرار می‌دهند و به هزینه‌های زندگی و تحصیل توجه زیادی ندارد. به‌همین دلیل استرالیا از یک مزیت رقابتی بالا برخوردار می‌شود.

وقتی پای کیفیت آموزش و تحصیل به ‌میان می‌آید، میزان بالا بودن هزینه‌ها دیده نمی‌شود. نتایج QS نشان داد که در ملبورن و سیدنی برای تحصیل بهتر دانشجویان به آن‌ها مشاوره‌های شغلی، تحصیلی و پشتیبانی‌های روزمره نیز داده می‌شود. به ‌همین دلیل این دو شهر در رتبه‌ی بالایی قرار می‌گیرند.

اگرچه این نتایج مورد توجه عده‌ی زیادی قرار گرفت، اما باز هم نباید خیلی به آن‌ها اتکا کرد. هنوز هم داوطلبان زیادی هستند که برای انتخاب مقصد خود برای تحصیل نگرانند و نمی‌توانند به‌راحتی تصمیم بگیرند. بزرگ‌ترین دلیل نگرانی آن‌ها به هزینه‌های زندگی، یافتن محل اقامت، اشتغال، امنیت جانی و مالی مربوط می‌شود. در زمینه‌ی امنیت، استرالیا به برخورد جدی با نژادپرستی نیاز فوری دارد تا امنیت دانشجویان بین‌المللی بیش‌تر از گذشته تأمین شود.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button