هزینه‌های تحصیل در استرالیا

هزینه‌های تحصیل در استرالیا

هزینه‌های تحصیل در استرالیا

استرالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در سراسر جهان محسوب می‌شود. این کشور در سال 2017 میزبان حدود 624 هزار دانشجوی بین المللی بود که نسبت به سال قبل 13 درصد افزایش را نشان می‌داد. به هر حال، متأسفانه استرالیا یکی از گران‌ترین کشورها است. طبق مقررات و مدارکی که برای دریافت ویزای دانشجوی استرالیا در نظر گرفته شده است، هر دانشجو تنها برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی در سال به 20 هزار و 290 دلار استرالیا (14 هزار و 600 دلار آمریکا) نیاز دارد. در عین حال شهریه‌ی دانشگاه‌های استرالیا، با توجه به دانشگاه، رشته‌ و مقطع تحصیلی، متفاوت خواهد بود.

در این مقاله علاقمندان به تحصیل در استرالیا را با روش کاهش هزینه‌ها و پیدا کردن بورسیه‌های تحصیلی استرالیا آشنا می‌کنیم.

شهریه و هزینه‌های دوره‌ها برای دانشجویان بین‌المللی

شهریه و هزینه‌های دوره‌ها برای دانشجویان بین‌المللی
شهریه و هزینه‌های دوره‌ها برای دانشجویان بین‌المللی

 

طبق گزارش سایت studymove.com، در سال 2018 میانگین شهریه برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی 30 هزار و 840 دلار استرالیا (22 هزار و 170 دلار آمریکا) و برای دانشجویان بین‌المللی تحصیلات تکمیلی 31 هزار و 596 دلار استرالیا (22 هزار و 700 دلار آمریکا) بوده است.

وب سایت رسمی دولت برای دانشجویان بین‌المللی، شهریه‌ی سالانه‌ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علاقمند به تحصیل در استرالیا را به طریق زیر مشخص کرده است:

  • مقطع کارشناسی ارشد: 20 هزار دلار استرالیا (14 هزار و 400 دلار آمریکا) تا 37 هزار دلار استرالیا (26 هزار و 600 دلار آمریکا).
  • مقطع دکتری: 14 هزار دلار استرالیا (10 هزار و 60 دلار آمریکا) تا 37 هزار دلار استرالیا (26 هزار و 600 دلار آمریکا).

این ارقام شامل دوره‌های گران قیمت، از قبیل دامپزشکی یا زیرمجموعه‌های پزشکی، نمی‌شود. این گونه رشته‌ها هزینه‌های بسیار بیشتری در بر خواهند داشت.

معمولاً شهریه‌ی دانشگاه‌های استرالیا بر اساس واحد محاسبه می‌شود، نه به‌طور سالانه. هر واحد دارای یک ردیف شهریه‌ای خاص است و چون هر دانشجو مجموعه‌ای از واحدهای ردیف‌های مختلف را انتخاب می‌کند، هر شخصی شهریه‌ی متفاوتی پرداخت خواهد کرد.

تعدادی از دانشگاه‌های استرالیا تخمین‌های شهریه‌ای رسمی خود را منتشر می‌کنند. در این میان می‌توان به دانشگاه ملی استرالیا، معتبرترین دانشگاه این کشور (رتبه‌ی 24م در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان در سال 2019) اشاره کرد. هزینه‌ی سالانه‌ی رشته‌های کارشناسی دانشگاه ملی استرالیا برای دانشجویان بین المللی از 36 هزار و 400 دلار استرالیا (26 هزار و 150 دلار آمریکا) برای برخی از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی تا 43 هزار و 680 دلار استرالیا (31 هزار و 380 دلار آمریکا) برای رشته‌های فنی یا پزشکی است.

شهریه‌ی سالانه‌ی رشته‌های مقطع تحصیلات تکمیلی از 36 هزار و 480 دلار استرالیا (26 هزار و 200 دلار آمریکا) برای تعدادی از رشته‌های کارشناسی ارشد شروع شده و تا 45 هزار و 600 دلار استرالیا (32 هزار و 760 دلار آمریکا) افزایش می‌یابد.

رشته‌های دکتری نیز هزینه‌های یکسانی دارند. ارزان‌ترین رشته‌های مقطع دکتری هزینه‌ای به مبلغ 41 هزار و 280 دلار استرالیا (29 هزار و 650 دلار آمریکا) را در بر خواهند داشت. به هر حال، برای تحصیل در مقطع دکتری پزشکی و جراحی دانشگاه ملی استرالیا به مبلغی برابر با 80 هزار و 136 دلار استرالیا (57 هزار و 800 دلار آمریکا) نیاز خواهید داشت.

یکی دیگر از هزینه‌های دانشجویان عبارت است از هزینه‌ی خدمات و تفریحات دانشجویی، که شارژ خدمات و امکانات تفریحی غیر آکادمیک محسوب می‌شود. در سال 2018 هزینه‌ی این خدمات حدأکثر تا 298 دلار استرالیا (214 دلار آمریکا) بود. البته تمام دانشگاه‌های استرالیا این هزینه را دریافت نمی‌کنند، اما قبل از اقدام باید این مسئله را بررسی کنید تا با هزینه‌های غیر منتظره روبرو نشوید.

شهریه و هزینه‌های دوره‌ها برای دانشجویان بومی

شهریه و هزینه‌های دوره‌ها برای دانشجویان بومی
شهریه و هزینه‌های دوره‌ها برای دانشجویان بومی

 

مانند سایر نقاط جهان، تحصیل در استرالیا نیز برای دانشجویان بومی ارزان‌تر تمام می‌شود. دانشجویان استرالیایی می‌توانند برای دریافت صندلی مورد حمایت جمهوری اقدام کنند، که در این صورت دولت مقدار قابل توجهی از هزینه‌های دانشجو را به عهده می‌گیرد. صندلی مورد حمایت جمهوری در تمام دانشگاه‌های عمومی استرالیا و تعدادی از دانشگاه‌های خصوصی هم وجود دارد.

مبالغ مشارکت دانشجویی با توجه به دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی متغیر است، اما دولت‌ آن‌ها را محدود می‌کند. دولت حدأقل و حدأکثر هر کدام از ردیف‌های شهریه‌ای را تعیین می‌کند. در سال 2018 هزینه‌ی این ردیف‌ها عبارت بوده‌اند از 6 هزار و 444 دلار استرالیا برای ردیف 1، 9 هزار و 185 دلار استرالیا برای ردیف 2 و 10 هزار و 754 دلار استرالیا برای ردیف 3.

لازم است کل شهریه‌ی خود را با محاسبه‌ی هزینه‌ی واحدهای درسی هر کدام از ردیف‌های فوق و تعداد واحدهایی که در هر ردیف انتخاب خواهید کرد، تعیین کنید. سپس رقم به دست آمده از ردیف‌ها را در هزینه‌ی شهریه ضرب کنید تا کل شهریه را محاسبه کرده باشید. یا در عوض می‌توانید از حسابگر آنلاین استفاده نمایید. اغلب مؤسسات آموزش عالی استرالیا یک حسابگر آنلاین را روی وب سایت خود تعبیه کرده‌اند.

شهریه‌ی دانشجویان بومی دوران تحصیلات تکمیلی نیز به همین شیوه محاسبه می‌شود. برخی از مؤسسات نیز تخمین خود از شهریه‌ی سالانه‌ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را منتشر می‌کنند. برای مثال، دانشگاه ملبورن هزینه‌های رشته‌های سال 2019 را از 19 هزار و 8 دلار استرالیا برای کارشناسی ارشد رشته‌ی روانپزشکی تا 57 هزار و 88 دلار استرالیا برای دکتری رشته‌ی دامپزشکی فهرست کرده است. برخی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی هم صندلی‌های مورد حمایت جمهوری را ارائه می‌دهند، پس اگر شهروند استرالیا هستید، بهتر است موضوع را با مؤسسه‌ی مورد نظر خود بررسی کنید.

برخلاف دانشجویان بین المللی، دانشجویان بومی استرالیا صلاحیت دریافت وام از برنامه‌ی وام آموزش عالی (HELP) را دارند. شهروندان استرالیا و صاحبان ویزای دائم حقوق بشری می‌توانند از پنج نوع وام دولتی موجود استفاده کنند:

  1. برنامه‌ی HECS-HELP به دانشجویان مورد حمایت جهوری کمک می‌کند تا مبلغ مشارکت دانشجویی خود را پرداخت نمایند؛
  2. برنامه‌ی FEE-HELP شهریه‌ی دانشجویان پرداخت کننده‌ی شهریه را پوشش می‌دهد؛
  3. SA-HELP هزینه‌ی خدمات و امکانات تفریحی دانشجو را پرداخت می‌کند؛
  4. OS-HELP برخی از هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور را پرداخت می‌کند؛
  5. وام دانشجویی VET آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و شهریه‌ی کارآموزی‌ها را پوشش می‌دهد.

بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی استرالیا

بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی استرالیا
بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی استرالیا

 

پاداش‌های استرالیا عبارتند از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی بین‌المللی دولت استرالیا. این بورسیه در دسترس استرالیایی‌ها و شهروندان سایر کشورهای واجد شرایط، فهرستی که شامل آمریکا، حوزه‌ی کارائیب، اروپا، خاورمیانه، منطقه‌ی اقیانوس آرام و آسیا می‌شود، قرار دارد.

بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی پاداش استرالیا اکثراً برای حمایت از دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دوره‌های پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهار کمک هزینه‌ی تحصیلی که برای متقاضیان بین المللی در نظر گرفته شده است، به قرار زیر هستند:

  1. کمک هزینه‌ی تحصیلی کوتاه مدت برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری (حدأکثر پاداش 24 هزار و 500 دلار استرالیا برای تحصیلات کوتاه مدت (تا 6 ماه)؛
  2. کمک هزینه‌ی توسعه‌ی حرفه‌ای (حدأکثر پاداش 18 هزار و 500 دلار استرالیا برای حدأکثر 4 ماه)؛
  3. آموز‌ش‌ها و کارآموزی‌های فنی و حرفه‌ای برای دیپلم یا مدرک کارشناسی ارشد (VET)، که طبق آن در هر ترم تحصیلی مبلغ 6 هزار و 500 دلار استرالیا به دانشجو پرداخت می‌شود (این کمک هزینه‌ی تحصیلی تا دو سال و نیم ادامه دارد و حدأکثر پاداش 131 هزار دلار استرالیا است).

دانشجویان بین‌المللی تحصیلات تکمیلی که به دنبال دریافت بورسیه‌ی کامل دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکتری هستند، باید برای دریافت بورسیه‌ی تحصیلات تکمیلی تلاش (Endeavour Postgraduate Scholarship) اقدام کنند. این بورسیه هر ترم مبلغ 15 هزار دلار استرالیا را به مدت دو سال تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد و چهار سال تحصیلی به دانشجویان دکتری اهدا می‌کند. حدأکثر پاداش این بورسیه تا 140 هزار و 500 دلار استرالیا برای دانشجویان کارشناسی ارشد و 272 هزار و 500 دلار استرالیا برای دانشجویان دوره‌ی دکتری است.

توصیه می‌شود که در اسرع وقت برای دریافت بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی استرالیا اقدام کنید. برنامه‌ی کمک هزینه‌های تحصیلی سال 2019 به پایان رسیده است و در آوریل 2019 برنامه‌ی کمک هزینه‌های تحصیلی سال 2020 شروع می‌شود.

در ضمن اگر مدرک کارشناسی خود را در انگلستان دریافت کرده‌اید، می‌توانید برای بورسیه‌ی کارشناسی ارشد نورتکوت از جامعه‌ی بریتانیایی – استرالیایی اقدام کنید. این کمک هزینه، مخارج مسافرت رفت و برگشت، شهریه و شارژها و همچنین سه سال تحصیلی شما را پوشش خواهد داد.

لازم است تمام دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی شرایط دانشگاه استرالیایی مورد نظر خود را بررسی کنند، چون بسیاری از آن‌ها بورسیه‌هایی را برای دانشجویان بومی و بین‌المللی تمام سطوح در نظر گرفته‌اند.

هزینه‌های زندگی در استرالیا

هزینه‌های زندگی در استرالیا
هزینه‌های زندگی در استرالیا

 

همانطور که قبلاً اشاره شد، طبق مقررات دپارتمان امور داخلی دولت استرالیا، برای تحصیل در این کشور باید گواهی تمکن مالی به مبلغ 20 هزار و 290 دلار استرالیا (14 هزار و 600 دلار آمریکا) را برای هزینه‌های یک سال زندگی ارائه دهید. در صورتی که یک همراه با شما وارد خاک استرالیا شود، لازم است 7 هزار و 100 دلار استرالیا (5 هزار و 100 دلار آمریکا) را به مبلغ فوق اضافه کنید. اگر هم دارای فرزند هستید، باید اثبات کنید که برای هر فرزند مبلغ 3 هزار و 40 دلار استرالیا (2 هزار و 200 دلار آمریکا) در نظر گرفته‌اید.

علاوه بر ارائه‌ی گواهی‌های فوق، باید اثبات کنید که توانایی پرداخت هزینه‌ی بازگشت خود و تمام اعضای خانواده‌ی خود (کسانی که با شما در استرالیا هستند) و همچنین پول کافی برای پوشش دادن هزینه‌های مدرسه‌ی هر کدام از فرزندان 5 تا 18 سال را دارید.

هرچند که ارقام بالا مبالغ استاندارد مورد نیاز (طبق مقررات مهاجرت استرالیا) را نمایش می‌دهد، اما احتمالاً در هنگام رسیدن به استرالیا چنین مبالغی را صرف نخواهید کرد. راهنمای رسمی تحصیل در استرالیا بودجه‌ای بین 85 دلار استرالیا (61 دلار آمریکا) تا 440 دلار استرالیا (317 دلار آمریکا) را برای هر هفته اقامت توصیه می‌کند. البته بازه‌ی قیمتی مزبور به این مهم بستگی دارد که آیا در مسکن مشترک اقامت می‌کنید یا خوابگاه دانشگاه (ارزان‌ترین روش اقامت) یا در مسکن اجاره‌ی شخصی (گران‌ترین روش اقامت).

سایر هزینه‌های هفتگی شامل موراد زیر می‌شود:

  • سوپرمارکت و صرف غذا بیرون از منزل: در هفته 80 تا 280 دلار استرالیا (57 تا 210 دلار آمریکا)؛
  • هزینه‌های گاز و برق: 35 تا 140 دلار استرالیا (25 تا 100 دلار آمریکا)؛
  • تلفن و اینترنت: 20 تا 55 دلار استرالیا (14 تا 40 دلار آمریکا)؛
  • حمل و نقل عمومی: 15 تا 55 دلار استرالیا (11 تا 40 دلار آمریکا)؛
  • خودرو (پس از خرید): 150 تا 260 دلار استرالیا (108 تا 187 دلار آمریکا)؛
  • تفریحات: 80 تا 150 دلار استرالیا (57 تا 108 دلار آمریکا).

برای تسهیل محاسبات باید گفت که در هفته حدأقل به حدود 311 دلار استرالیا (224 دلار آمریکا) نیاز خواهید داشت.

اکثر دانشگاه‌های استرالیا جزئیات کاهش هزینه‌های زندگی در استرالیا را در وب سایت خود تهیه کرده‌اند. این جزئیات شامل اقامت دانشجو و گاهی اوقات حتی قیمت‌های مناطق محلی و توصیه‌های ضروری می‌شوند. برای مثال، مؤسسه‌ی تکنولوژی سلطنتی ملبورن یک صفحه‌ی خرید هوشمندانه‌تر را با لینک‌ها و توصیه‌هایی برای خرید با تخفیف در وب سایت خود قرار داده است.

به یاد داشته باشید که دانشگاه‌ها معمولاً هزینه‌های یک سال تحصیلی (حدود 40 هفته) را فهرست می‌کنند، نه یک سال کامل. پس اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری در استرالیا بمانید، لازم است بودجه‌ای اضافی به همراه داشته باشید.

هزینه‌های ویزای دانشجویی استرالیا

هزینه‌های ویزای دانشجویی استرالیا
هزینه‌های ویزای دانشجویی استرالیا

 

در حال حاضر هزینه‌ی ویزای دانشجویی (زیرمجموعه‌ی 500) 575 دلار استرالیا (414 دلار آمریکا) است. به ‌عنوان یکی از مدارک مورد نیاز اخذ ویزا، همچنین لازم است بیمه‌ی سلامت دانشجوی خارجی (OSHC) را برای خود و هر کدام از اعضای خانواده تهیه کنید. بیمه‌ی تأمین شده باید برای طول دوره‌ی اقامت شما اعتبار داشته باشد. توجه داشته باشید که لازم نیست حتماً از بیمه‌ای استفاده کنید که دانشگاه معرفی می‌کند، اما هر بیمه‌ای را که انتخاب کنید، حتماً اطمینان حاصل کنید که دولت استرالیا آن را تأیید خواهد کرد.

بیمه‌ی سلامت دانشجوی خارجی استرالیا به‌عنوان بیمه‌ی پزشکی معتبر شما در خاک استرالیا عمل خواهد کرد. ارزان‌ترین گزینه‌ برای استفاده‌ی دانشجویان کارشناسی استاندارد (طول دوره، 3 سال؛ شروع دوره، مارس و پایان دوره، دسامبر)، بدون همراهی خانواده، مبلغ 2 هزار و 149 دلار و 10 سنت (هزار و 550 دلار آمریکا) است.


چنانچه قصد دارید برای تحصیل در استرالیا اقدام کنید، مطالب زیر را نیز بخوانید و برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن 02188240445 تماس حاصل نمایید:

راه های مهاجرت به استرالیا
قوانین جدید مهاجرت به استرالیا در سال 2019
تحصیل در استرالیا بدون آیلتس یا تافل
10 دانشگاه‌ نوین برتر در استرالیا
10 شهر برتر استرالیا
ارزانترین شهر استرالیا برای زندگی دانشجویی


می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button