همسایگان استرالیا چه کشورهایی هستند؟

موقعیت جغرافیایی استرالیا به‌گونه‌ای است که هیچ کشوری را نمی‌توان بر اساس تعریف سنتی مرز و همسایگی، جزء همسایگان استرالیا به حساب آورد.

استرالیا در حال حاضر به عنوان یک کشور خاص و منحصر به فرد در بین سایر کشورها محسوب می‌شود؛ زیرا تنها کشوری است که علاوه بر کشور بودن، نقش یک قاره را هم در جهان ایفا می‌کند. این خاص و منحصر به فرد بودن باعث شده است که این کشور از نظر حیات وحش و گونه‌های جانوری هم یگانه‌ی روزگار باشد.

انسان‌ها بیش از 40 هزار سال است که این قاره را به عنوان سکونت‌گاه برگزیده‌‎اند و در آن زندگی می‌کنند. بعضی از گروه‌هایی که وارد این کشور شدند تا در این کشور زندگی خود را بگذرانند، از آفریقا به استرالیا کوچ کرده بودند. استرالیا حدود 3 میلیارد مایل مربع مساحت دارد که بخش زیادی از آن را زمین‌های خشک و نیمه‌خشک تشکیل می‌دهد.

اگر بخواهیم به همسایگان استرالیا بپردازیم، بهترین جمله این است که بگوییم استرالیا، هیچ همسایه‌ای ندارد. گفتنی است که در صورتی همسایه‌ای ندارد که «مرز» را بر اساس تعاریف سنتی آن مد نظر قرار دهیم. در صورت مراجعه به تعاریف امروزی مرز، می‌توان چند کشور را به عنوان همسایگان استرالیا در نظر گرفت؛ زیرا با این کشور مرز آبی مشترک دارند.

همسایگان استرالیا

(به‌واسطه‌ی مرزهای آبی)

همسایگان استرالیا چه کشورهایی هستند؟
همسایگان استرالیا چه کشورهایی هستند؟

 

در ادامه از کشورهایی نام برده شده است که با استرالیا مرز آبی مشترک دارند و همسایگان استرالیا به حساب می‌آیند:

اندونزی

استرالیا و اندونزی، یک مرز آبی مشترک با یکدیگر دارند و چهار قرارداد تاکنون بر سر این مرز امضا شده است. یکی از این قراردادها هنوز در دست بررسی است و تصویب نشده است. این دو کشور پیش از این درگیری‌های شدیدی بر سر کنترل این منطقه داشتند. دو توافق‌نامه‌ی اولی که بین این دو کشور امضا شد، نارضایتی مسئولان اندونزی را در رابطه شیوه‌ی تعیین مرز برانگیخت؛ زیرا حق حاکمیت اندونزی بر مناطق و مخازن نفتی را نادیده می‌گرفت.

آخرین قراردادی که در سال 1997 امضا شد، رضایت نسبی طرفین را موجب شد و در حال حاضر اندونزی به عنوان یکی از همسایگان استرالیا به‌واسطه‌ی مرزهای آبی به حساب می‌آید.

تیمور شرقی

تیمور شرقی، کشوری با 5400 مایل مربع مساحت است. این کشور در سال 2002 به استقلال رسید و بخش شرقی جزیره‌ی تیمور را در تصرف خود دارد. بخش غربی این جزیره در اختیار اندونزی است. استرالیا و تیمور شرقی در سال 2018، توافق‌نامه‌ای را امضا کردند و به موجب آن، یک مرز دریایی ثابت را برای خود برگزیدند.

مناقشه‌ی اصلی بین این دو کشور بر سر شیوه‌ی تقسیم‌بندی منابع نفت و گازی بود که در ناحیه‌ی مرزی بین این دو کشور قرار داشت.

پاپوآ گینه‌ی نو

روزگاری پاپوآ گینه‌ی نو تحت حاکمیت استرالیا بود. این کشور در سال 1975، استقلال خود را اعلام کرد. در سال 1978، این کشور به عنوان یکی از همسایگان استرالیا بر سر میز مذاکره نشست و به‌موجب توافقی، مرز دریایی خود با استرالیا را تعیین کرد. در حال حاضر، استرالیا، چند جزیره دارد که درون مرزهای دریایی پاپوآ گینه‌ی نو قرار گرفته است.

جزایر سلیمان

در سال 1988 بود که بر سر مرز دریایی بین استرالیا و کشور 11000 مایل مربعی جزایر سلیمان توافق شد. جزایر سلیمان به عنوان یکی از همسایگان استرالیا، یکی از اعضای اتحادیه‌ی کشورهای همسود محسوب می‌شود (استرالیا نیز یکی از این کشورها است).

این دو کشور، روابط بسیار خوبی با هم دارند و به همین خاطر استرالیا، کمک‌های خارجی قابل توجهی به جزایر سلیمان ارائه می‌دهد.

نیوزلند

استرالیا و نیوزلند در سال 2004 و در شهر آدلاید، توافقی را امضا کردند که مرزهای دریایی بین این دور کشور را مشخص می‌کرد. این قرارداد در سال 2006 اجرایی شد. این توافق در واقع قراردادی که در دهه‌ی 1980 بین این دو کشور امضا شده بود را تأیید کرد.

کلدونیای جدید

جیمز کوک، اولین شخص اروپایی بود که این ناحیه را کشف کرد و نام کلدونیای جدید را برای آن برگزید. وجه تسمیه این منطقه، شباهت آن به اسکاتلند (از نظر جیمز کوک) بود. در سال 1982 قراردادی بین استرالیا و کلدونیای جدید (زیر نظر حکومت فرانسه) امضا شد که تکلیف مرزهای دریایی بین این دو کشور را تعیین می‌کرد. این قرارداد یک سال بعد عملی شد.

وانواتو

وانواتو یکی از همسایگان استرالیا است که 4700 مایل مربع مساحت دارد و شمال شرقی استرالیا قرار گرفته است. رابطه‌ی بین این دو کشور، بسیار صمیمی و گرم است. استرالیا، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این کشور می‌کند و کمک‌های خارجی بی‌شائبه‌ای را به این کشور عرضه می‌دارد.

مرزهای دریایی

ملت‌های مختلف، ارزش و اعتبار زیادی برای مرزهای دریایی خود قائل هستند؛ زیرا منابع ارزشمند زیادی از جمله نفت و گاز در دل این دریاها قرار دارد. بسیاری از کشورها سال‌ها است که به خاطر مرزهای دریایی، مناقشه، بحث و کشمکش دارند. خوشبختانه قوانین و مقررات جدید می‌تواند بسیاری از این اختلافات را پیش از آن‌که به تنش و درگیری تبدیل شود، حل و فصل کند.


در مورد استرالیا مطالب بیشتری بخوانید:

راهنمای جامع مهاجرت تحصیلی به استرالیا

تحصیل در استرالیا

فرهنگ استرالیا

کانبرا قلمروی پایتختی استرالیا

شهرهای بزرگ استرالیا

جغرافیای استرالیا

بریزبن استرالیا

10 شهر برتر استرالیا

همسایگان استرالیا چه کشورهایی هستند؟

کد کشور استرالیا

پوشش گیاهی استرالیا

ایالت های استرالیا

زبان استرالیا


برای تحصیل در استرالیا یا دریافت اطلاعات در خصوص ویزای تحصیلی، بورسیه و سایر موارد مربوط به مهاجرت تحصیلی به استرالیا و یا نیوزلند، از راهنمایی کارشناسان باتجربه ما استفاده کنید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button