تصور اینکه پاندمی به زودی پایان می یابد، خطرناک است

تصور اینکه پاندمی به زودی پایان می یابد، خطرناک است

 

رئیس سازمان بهداشت جهانی World Health Organization) یا WHO می گوید تصور اینکه سویه ی بسیار انتقال پذیر اومیکرون، آخرین سویه ی کووید 19 خواهد بود و این پاندمی به زودی در جهان پایان خواهد یافت، بسیار خطرناک است.

البته تدروس ادانوم (Tedros Adhanom)، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفته است این امکان وجود داشت که جهان در سال جاری از “فاز حاد” این پاندمی خارج شود.

از زمانی که سویه ی اومیکرون برای اولین بار تنها کمی بیش از 9 هفته قبل شناسایی شد، بیش از 80 مورد ابتلا به آژانس سازمان ملل گزارش شده است، بیش از کلیه ی  موارد ابتلایی که در تمام طول سال 2020 گزارش شده بود.

“سناریو های مختلفی وجود دارد که این پاندمی چگونه پیش خواهد رفت و چگونه فاز حاد آن می تواند به پایان برسد. اما این که تصور کنیم سویه ی اومیکرون آخرین سویه بوده و در پایان این پاندمی قرار داریم، خطرناک است”.

واقعیت بر خلاف این است. از منظر جهانی، شرایط به گونه ای است که برای ظهور سویه های بیشتر ایده آل است.

“برای تغییر مسیر پاندمی، باید شرایطی را که محرک آن هستند تغییر دهیم”.

دکتر تدروس می گوید اگر آزمایشات و واکسن ها “به طور جامع و فراگیر” استفاده شوند، “فاز حاد” این پاندمی می تواند امسال پایان یابد.

“ما می توانیم کووید 19 را به عنوان یک شرایط اورژانسی بهداشت جهانی پایان دهیم، و می توانیم این کار را همین امسال انجام دهیم”.

“این کار بدین صورت انجام می گیرد که با تمرکز بر گروه های پر خطر، – تا نیمه ی امسال –  70 درصد از جمعیت هر کشوری واکسیناسیون شود”.

او معتقد است جهان تا آینده ای قابل پیش بینی، با کووید 19 زندگی خواهد کرد.

“اما این که یاد بگیریم با کووید 19 زندگی کنیم به این معنا نیست که به این ویروس آزادی عمل می دهیم. به این معنا نیست که حدود 50 هزار مرگ در هفته به خاطر بیماری ای قابل اجتناب و قابل درمان را می پذیریم”.

دکتر تدروس درخواست قدرتمند تر شدن سازمان بهداشت جهانی و افزایش بودجه ی آن برای کمک به مبارزه و رفع بحران های بهداشت و سلامت را دارد.

“بگذارید رک بگویم: اگر مدل بودجه بندی کنونی ادامه یابد، سازمان بهداشت جهانی به سوی شکست پیش خواهد رفت. تغییر الگو در بهداشت جهانی که اکنون مورد نیاز است، باید با تغییر الگویی در بودجه بندی سازمان بهداشت جهانی هماهنگ باشد”.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button