محققان سنسورهای جدیدی را برای کمک به تشخیص سرطان در مراحل اولیه توسعه دادند

سنسورهای جدید برای تشخیص سرطان

محققان سنسورهای جدیدی را برای کمک به تشخیص سرطان در مراحل اولیه توسعه دادند

سنسورهای جدید می‌توانند مارکرهای سرطان را در غلظت‌های بسیار پایین در خون تشخیص دهند. این سنسورها در دهمین کنفرانس بین المللی نانو مواد در بین تکنولوژی‌های جدید عرضه شد.

محققان می‌گویند: دستگاه جدیدی که می‌تواند غلظت بسیار پایین مارکرهای سرطان را در تست خون تشخیص دهد، ممکن است روزی به پزشکان برای تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.

گروهی از شیمی دان‌های مرکز UNSW استرلیایی سیدنی در رابطه با نانو مواد (ACN) و بیولوژیست‌های مرکز تحقیقاتی UNSW سرطان لوری، ورژن اولیه‌ی “سنسور محاصره‌ی نانوذره” را تولید کردند. این سنسور می‌تواند در سطح یک مولکول، بیومارکرهای بیماری را بسیار سریع آنالیز کند.

بیومارکرهای سرطان یا به عبارتی تومور مارکرها موادی هستند، اغلب پروتئینی، که در پاسخ به پیشروی سرطان در بدن تولید می‌شوند.

پروفسور جاستی گودینگ از UNSW که این تکنولوژی را با تیم تحقیقاتی‌اش توسعه داده می‌گوید: راه کار اصلی برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان، تشخیص هر چه زودتر آن در مراحل اولیه‌ می‌باشد. یعنی زمانی که درمان بسیار موثرتر است. او ادامه داد: توسعه‌ی سنسور فوق حساس مارکرهای سرطان بسیار حیاتی است چون امکان تشخیص سرطان در ابتدای ایجاد سرطان و قبل از اینکه علائم بروز کند را به وجود می‌آورد. بهترین راه برای درمان سرطان تشخیص آن در مراحل اولیه است. کاری که این سنسور می‌تواند انجام دهد این است که بیومارکرها و مولکول‌های منفردی که در سطح پایین‌تر از تست‌های معمول خون رایج هستند را تشخیص دهد و  به این ترتیب ما می‌توانیم در عرض چند دقیقه نتایج را ببینیم.

سنسور نانوذره با ذرات مغناطیسی کار می‌کند تا بیومارکرها را به دام بیندازد و آن‌ها را به منافذ کوچک که در عرض غشای سیلیکونی هستند هدایت کند.  اگر یک نانوذره مغناطیسی بیومارکرها را به دام بیندازد، منفذ پر می‌شود. با شمارش تعداد منافذی که پر شده‌اند تعداد بیومارکرها به دست می‌آید. مهم‌تر اینکه دستگاه می‌تواند از خونی که برای آزمایش‌های پاتولوژی به طور روتین گرفته می‌شود، استفاده کند.

پروفسور گودینگ می‌گوید این تکنولوژی حدود 5 تا 10 سال دیگر می‌تواند در دسترس بیماران قرار بگیرد. بایستی تحقیقات و آزمایشات سخت‌گیرانه بر‌ روی آن برای اطمینان انجام بگیرد. این دستگاه واقعاً یک نقطه‌ی عطف در تحقیقات سرطان محسوب می‌شود، به ویژه به این دلیل که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در درمان سرطان و ارزیابی میزان بازگشت سرطان داشته باشد.

این تحقیق و توسعه‌ی سنسورها توسط انجمن تحقیقات استرلیا، از طریق مرکز ارزیابی ARC در علم و فناوری بایو نانو و تکنولوژی و گرنت ARC تامین مالی شد. دستگاه طراحی شده تنها تکنولوژی‌ای است که در کنفرانس بین المللی نانو مواد در هفته‌ی بعد در سیدنی ارائه می‌شود.

این کنفرانس، 10امین سال برگزاری خود را جشن می‌گیرد و میزبان آن ACN است. در واقع این کنفرانس از همکاری بین رشته‌ای دانشکده‌های مهندسی، علوم  پزشکی UNSW و موسسه‌ی سرطان کودکان شکل گرفته است . ACN برای پیش‌گیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها و به طور ویژه بیماری‌هایی که به سختی درمان می‌شوند، اختصاصی شده است.

صرف نظر از اینکه این رویداد مهم‌ترین رویداد نانو در نیم‌کره‌ی جنوبی است، این کنفرانس تحقیقات برتر  را از دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقات پزشکی و کمپانی‌های بیوتکنولوژی جذب کرده تا تحقیقات تازه که در پیش‌گیری، تشخیص و درمان بیماری‌های چالش برانگیز موثرند به دنیا معرفی کند.

برنامه‌های مهم این کنفرانس:

  • جنبه‌های اجتماعی و نظارتی: بحث درمورد ابعاد اجتماع و سیاسی نانومواد.
  • نشست چالش‌های بالینی:‌ پزشکان در رابطه با فرصت‌هایی که می‌تواند به بهبود درمان بیماران در کلینیک کمک کند بحث می‌کنند تا اطمینان حاصل شود تلاش‌های تحقیقاتی روی اهدافی که در پیشرفت درمان بیماری‌ها موثرند، متمرکز شده‌اند.
  • نشست صنایع: هدف این نشست ایجاد محیط پویای گفت و گو و همکاری در جامعه‌ی تحقیقاتی و صنایع به منظور راه اندازی استارت اپ‌های جدید یا طراحی برنامه‌های جدید در شرکت‌های موجود است.
  • سخنران عمومی این کنفرانس عبارتند از:‌پروفسور چانینگ از آکادمی علوم چینی که درمورد چگونگی تاثیر پروتئین‌های انسان روی انتقال دارو بحث می‌کند. پروفسور جو وانگ از دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا نیز درمورد کاربرد نانوراکت و نانو ماشین‌ها در انتقال دارو صحبت می‌کند . پروفسور رنجنی توماس از دانشگاه کوئین ایلند درمورد پیشرفت‌های اخیر در درمان بیماری‌های ایمنی می‌گوید. پروفسور الن راون از دانشگاه کوئین ایلند در مورد نانو مواد هوشمند و در نهایت پروفسور ارن یاروسکی از RMIT درمورد چگونگی کنترل جذب پروتئین‌ روی مواد مصنوعی سخنرانی دارد.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button