دریافت گواهینامه ی رانندگی در استرالیا و کانادا

دریافت گواهینامه ی رانندگی در استرالیا و کانادا

آیا در زمان تحصیل در استرالیا، کانادا یا سایر کشورها نیاز به شرکت در آزمون رانندگی دارید؟ آیا می توانید گواهینامه ی رانندگی خود در ایران را به آن کشور ها منتقل کنید؟ مطلب زیر را تا انتها بخوانید تا بدانید در کشور های مختلف تحت چه شرایطی اجازه ی رانندگی خواهید داشت.
بسته به ترجیحات و نیازمندی های شخصی خودتان و محل دانشگاه، ممکن است بخواهید در زمان تحصیل در خارج از کشور و به عنوان یک دانشجوی بین المللی، رانندگی کنید. با وجود این که رانندگی در حین تحصیل در خارج از کشور برای تمام دانشجویان بین المللی یک ضرورت نیست، اما اگر این کاری است که شما دوست داشته باشید انجام دهید، باید برای آن آماده باشید و مقدمات لازم برای انجام صحیح این کار و اخذ گواهینامه ی درست را انجام دهید.
کشور های مختلف قوانین راهنمایی و رانندگی بسیار متفاوتی دارند، اینکه باید در کدام سمت جاده رانندگی کرد، چگونه آزمون رانندگی را بگذرانید و غیره. بنابراین باید ملزومات دقیق کشوری که به آن مهاجرت تحصیلی می کنید را چک کنید.
این مقاله راهنمایی است برای دانشجویان بین المللی که می خواهند مجوز بین المللی رانندگی یا گواهینامه ی رانندگی استرالیا یا کانادا را اخذ نمایند.

مجوز بین المللی رانندگی چیست؟
مجوز بین المللی رانندگی (International Driving Permit) یا IDP ترجمه ای چند زبانه از گواهینامه ی رانندگی شما است که از جانب کشور های بسیاری در سراسر جهان پذیرفته شده است. این مجوز، گواهینامه ی بین المللی نیست. از این مجوز می توان استفاده کرد تا گواهینامه ی رانندگی که در ایران صادر شده است، برای رانندگی در سایر کشور ها قابل قبول باشد.
اگر می خواهید IDP داشته باشید، باید پیش از سفر به خارج از کشور برای تحصیلات این کار را انجام دهید، چون این مجوز ها توسط همان کشوری صادر می شود که گواهینامه ی رانندگی اولیه را صادر کرده است.
اپلای کردن برای IDP معمولا نسبتا ساده و ارزان هستند، اما هزینه ها و پروسه ی کار در کشور های مختلف، متفاوت است. بنابراین بهتر است بر اساس کشوری که گواهینامه ی اولیه ی شما را صادر کرده است تحقیقات کامل انجام داده و همچنین در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی کشوری که قصد مهاجرت تحصیلی به آن و استفاده از گواهینامه ی رانندگی در آن کشور را دارید نیز اطلاعات کافی داشته باشید.

گواهینامه ی رانندگی در استرالیا
اگر در حال حاضر گواهینامه ی معتبر رانندگی دارید، می توانید برای رانندگی در استرالیا به عنوان یک دانشجوی بین المللی از آن استفاده کنید. البته اگر گواهینامه ی شما به زبان انگلیسی نباشد (که برای ما ایرانی ها نیست)، باید در کشور صادر کننده ی گواهینامه برای اخذ IDP اپلای کنید یا اینکه گواهینامه ی خود را از طریق مترجم های مورد تایید NAATI به زبان انگلیسی ترجمه کنید.
اگر در حال حاضر گواهینامه ندارید اما می خواهید در استرالیا رانندگی کنید، باید از طریق ایالتی که در آن تحصیل خواهید کرد اقدام نمایید.
• Australian Capital Territory – Road Transport Authority
• New South Wales – Roads and Maritime Services
• Northern Territory – Department of Transport
• Queensland – Department of Transport and Main Roads
• South Australia – Department of Planning, Transport and Infrastructure
• Tasmania – Department of Infrastructure, Energy and Resources
• Victoria – VicRoads
• Western Australia – Department of Transport

در این صورت باید در آزمون رانندگی شرکت کنید. دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که قوانین راهنمایی و رانندگی در ایالت های مختلف استرالیا با هم متفاوت هستند، بنابراین به این نکته توجه کنید که در کجا رانندگی می کنید و قوانین آن جا چه هستند.

گواهینامه ی رانندگی در کانادا
در زمان تحصیل در کانادا و به عنوان یک دانشجوی بین المللی در این کشور می توانید در کانادا گواهینامه ی رانندگی بگیرید، اما پروسه ی آن بستگی به این دارد که از چه کشوری به کانادا مهاجرت تحصیلی کرده باشید و در چه استانی رانندگی خواهید کرد.
اگر در یک موسسه ی مورد تایید DLI در بریتیش کلمبیا مشغول به تحصیل باشید، احتمالا از تبدیل گواهینامه ی خود معاف خواهید بود، یعنی می توانید از گواهینامه ای که توسط کشور دیگری صادر شده است تا زمانی که اعتبار داشته باشد استفاده کنید. در غیر این صورت، 90 روز فرصت دارید تا گواهینامه ی معتبر خود که در خارج از کانادا صادر شده است را به گواهینامه ی بریتیش کلمبیا تبدیل کنید. می توانید این کار را از طریق ICBC انجام دهید.
در انتاریو دانشجویانی که گواهینامه ی رانندگی معتبر از کشور دیگری داشته باشند، می توانند برای مدت 60 روز پس از ورود به این استان، با همان گواهینامه رانندگی کنند. پس از این مدت، رانندگان بین المللی در انتاریو باید گواهینامه ی خود را تبدیل به گواهینامه ی انتاریو کنند یا برای یک گواهینامه ی جدید اپلای نمایند. انتاریو همچنین برنامه ی تبادل گواهینامه (Licence Exchange Programme) را برای کشور های خاصی دارد.
در آلبرتا دانشجویان با گواهینامه ی معتبر خارجی و با داشتن IDP می توانید پیش از این که به داشنن گواهینامه ی رانندگی آلبرتا نیاز داشته باشید، برای یک سال رانندگی کنید. اما اگر دانشجو آن جا را ترک کرده و دوباره بازگردد، دوره ی یک ساله مجددا از ابتدا شروع می شود.
برای رانندگی در کبک، دانشجویان بین المللی می توانند به طور نامحدود با گواهینامه ی معتبر از کشور های دیگر رانندگی کنند.
حتی اگر برای رانندگی در کانادا نیاز به گواهینامه ی جدید نداشته باشید، باز هم توصیه می شود در صورتی که گواهینامه ی شما به زبان انگلیسی یا فرانسه نیست، حتما IDP داشته باشید.
اگر گواهینامه ی رانندگی ندارید و می خواهید در کانادا گواهینامه بگیرید، باید از طریق استان محل تحصیل خود برای گواهینامه اپلای کرده و در آزمون رانندگی شرکت کنید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button