چگونه می توان پس از تحصیل در استرالیا PR  گرفت؟

استرالیا به‌عنوان Land Down Under  شناخته می‌شود و به‌طورکلی با کانگوروها، کوالاها، کروکدیل داندی و مناطق دورافتاده مرتبط است. استرالیا با ترکیبی از مراکز شهری پر رونق و فضاهای باز وسیع در قلب کشور، مکانی عالی برای زندگی با فرهنگی آرام و مردمی خوش‌برخورد و دوستانه است.

همچنین یکی از مقاصد برتر تحصیل در خارج از کشور در جهان محسوب می‌شود؛ زیرا این کشور مدارک معتبر جهانی و سطح بالایی از آموزش‌های کلاسی را ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش ICEF Monitor (سازمانی که به ارائه داده‌های بازار در صنعت آموزش بین‌المللی اختصاص دارد)، تعداد دانشجویان بین‌المللی استرالیا در سال 2018، 11/4 درصد رشد کرده است.

شرایط عمومی کشور استرالیا از لحاظ تحصیل و زندگی

شرایط زندگی در استرالیا

در حال حاضر 693750 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه جهانی QS، 8 دانشگاه استرالیا در بین 100 دانشگاه برتر قرار گرفتند و چندین موسسه دیگر در تمام نشریات معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهانی، رتبه بالایی دارند.

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که به استرالیا نقل‌مکان می‌کنند، به دلیل استانداردهای بالای زندگی در این کشور و فرصتی برای پیشرفت شغلی، مایلند پس از اتمام دوره تحصیلی خود به زندگی و فعالیت کاری مشغول شوند. در این مقاله به ارائه اطلاعاتی در مورد چگونگی تضمین اقامت دائم (PR) پس از اتمام تحصیلات دانشجویان در استرالیا می‌پردازیم.

حقایقی در مورد اقامت دائم استرالیا

حقایق زندگی در استرالیا

مقیم دائم به شخصی اطلاق می‌شود که به استرالیا نقل‌مکان کرده و هنوز تابعیت خود را دریافت نکرده است. دارندگان اجازه اقامت دائم مجاز به تحصیل، کار و زندگی در کشور بدون هیچ محدودیتی هستند که جزو عوامل اصلی اقامت دائم به شمار می‌آید.

همچنین دارندگان اقامت دائم به Medicare (طرح ملی مراقبت‌های بهداشتی) که توسط دولت استرالیا راه‌اندازی شده به طور کامل دسترسی دارند؛ اما مجاز نیستند تا از برنامه وام آموزش عالی یا HELP استفاده کنند و همین مسئله این اجازه را به شهروندان استرالیایی می‌دهد تا بتوانند هزینه شهریه آموزش عالی خود را به تعویق بیندازند.

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی استرالیا پس از اتمام دوره تحصیلی خود آرزوی دریافت اقامت دائم این کشور را دارند. برای این کار باید از طریق برنامه SkillSelect که توسط اداره مهاجرت و حفاظت از مرز مدیریت می‌شود، درخواست ویزا کنند.

این برنامه، یک پورتال آنلاین است که به متقاضیان واقعی اجازه می‌دهد تا نیازها، نظرات یا ابراز علاقه خود را برای دریافت ویزای مهارتی از طریق چیزی به نام EOI ارسال کنند. شرایط درخواست برای EOI عبارتند از:

  • اطلاعات شخصی که توسط پورتال موردنیاز است
  • یک دعوت‌نامه شغلی
  • اطلاعات در مورد سابقه کار و تحصیلات
  • اطلاعات مربوط به مهارت زبان انگلیسی متقاضیان
  • جزئیات ارزیابی مهارت‌های مربوط به شغل موردنظر
  • اطلاعات در مورد تجربه در کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری
  • محدودیت سنی 16 تا 49 سال

این پورتال به متقاضی اجازه می‌دهد تا برای ویزاهای مختلف درخواست دهند؛ زیرا همه درخواست‌ها برای ویزای دائم یا موقت از طریق سیستم SkillSelect انجام می‌شود. هر دو هفته یکبار، وزارت مهاجرت از طریق یک سیستم خودکار برای متقاضیان دارای بالاترین رتبه، دعوت‌نامه ارسال می‌کند.

متقاضیان باید برای دریافت دعوت‌نامه، در آزمون امتیازدهی مهارت‌های لازم برای مهاجرت قبول شوند. می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون امتیازدهی و نحوه محاسبه امتیازات در هر آزمون جداگانه دریافت ویزا، به وب‌سایت رسمی مراجعه کرد.

ویزای کار مستقل مهارتی

ویزای کار مستقل ماهر یا مهارتی (زیر کلاس 189) به متقاضیانی که توسط یکی از اعضای خانواده خود که مقیم دائم یا شهروند استرالیا هستند، یا یک کارفرما، یک ایالت یا منطقه حمایت مالی نشده‌اند، تعلق می‌گیرد و هزینه آن تقریبا 4045 دلار استرالیا است.

این ویزا به متقاضی امکان زندگی و کار دائم در هر نقطه از استرالیا را می‌دهد. به‌علاوه شرایطی را در نظر گرفته تا بتوانید اعضای خانواده خود را در روند درخواست به‌عنوان همراه بگنجانید. همچنین متقاضی باید در فرایند درخواست این ویزا، یک ارزیابی مهارت مثبت یا با امتیاز بالا، قبل از ارسال EOI خود از طریق پورتال SkillSelect داشته باشد.

پس از دریافت دعوت‌نامه کاری، باید درخواست نهایی و تکمیل شده خود را برای تایید ارسال کرده تا وزارت امور داخلی ویزای موردنظر فرد را صادر کند. برای درخواست این ویزا باید شرایط زیر را رعایت کرد:

  • دریافت دعوت‌نامه شغلی از طریق پورتال SkillSelect
  • سن کمتر از 45 سال
  • انتخاب شغلی که مطابق با مهارت‌ها و صلاحیت‌های فرد باشد
  • کسب امتیاز بالا در فرایند ارزیابی مهارت‌های متقاضی توسط مقامات مسئول
  • تسلط به زبان انگلیسی و داشتن تمام شرایط لازم برای آن
  • کسب حداقل نمره 65 در آزمون امتیاز
  • برآورده‌کردن تمام الزامات سلامتی و شخصیتی که توسط مقامات تعیین شده است

اگر درخواست فرد موفقیت‌آمیز بوده و ویزا را دریافت کند، علاوه بر 5 سال اجازه زندگی و کار در استرالیا، مجوز سفرهای خارج از کشور و چند بار ورود نیز به وی داده می‌شود. اگر متقاضی با استفاده از این ویزا به‌صورت  4 سال متوالی در استرالیا زندگی کند، واجد شرایط برای درخواست شهروندی می‌شود.

همچنین می‌تواند 2 سال از این 5 سال را در استرالیا زندگی کرده و همچنان ویزای خود را برای 5 سال دیگر تمدید نماید.

ویزای طرح کاندید کارفرما

طرح نامزدی کارفرما (زیر کلاس 186) ویزایی است که به کارفرمایان استرالیایی اجازه می‌دهد تا با ایجاد فرصت‌های شغلی و فرصت زندگی و کار دائمی در استرالیا، از کارگران بین‌المللی حمایت مالی کنند. بر اساس این ویزا افراد می‌توانند به طور نامحدود به‌عنوان مقیم دائم در استرالیا مانده و به کار مشغول شوند.

دسترسی به MediCare، سفر به خارج از استرالیا با چندین بار ورودی در یک دوره ۵ ساله و حمایت از بستگان واجد شرایط برای انواع استرالیایی‌ها از دیگر ویژگی‌های اصلی این ویزا است. ویزای طرح نامزدی کارفرما به 3 دسته تقسیم می‌شود.

در اینجا به بررسی مرتبط‌ترین دسته با دانشجویان بین‌المللی که جریان ورود مستقیم نام دارد، می‌پردازیم. جریان ورود مستقیم برای متقاضیان بین‌المللی طراحی شده که احتیاجی به جریان انتقال اقامت موقت را ندارند، با به بیانی دیگر ویزای زیر کلاس 457 و تمام عوامل مرتبط با آن را نخواهند داشت. متقاضیانی که از طریق جریان ورود مستقیم با درخواست آن‌ها موافقت شده و در تحت حمایت قرار گرفته‌اند باید معیارهای ذکر شده در زیر را رعایت کنند.

به‌عنوان یک کارفرمای معرفی‌کننده باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • فعالیت قانونی و پر کار در استرالیا
  • برآورده‌کردن نیازهای مربوط با آموزش کارکنان
  • نداشتن هیچ‌گونه اطلاعات نامطلوب در مورد متقاضی یا افراد مرتبط با آنها

موقعیت شغلی که متقاضی برای آن برگزیده شده است باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • یک موقعیت شغلی واقعی و معتبر
  • شغل تمام‌وقت که از زمان اخذ ویزا حداقل 2 سال طول بکشد
  • در لیست مشاغل مهارتی قرار بگیرد
  • متقاضی باید خواستار شرایط شغلی همچون شرایط کاری مقیمان دائمی و شهروندان استرالیایی شود

همچنین باید ویژگی‌های متقاضی ویزا به شرح زیر باشد:

  • سن کمتر از 50 سال
  • مهارت در زبان انگلیسی
  • شرکت در یک ارزیابی مهارت شغلی موفقت آمیز
  • داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با رشته خود
  • برآورده‌کردن تمام نیازهای سلامتی و شخصیتی که توسط مقامات تعیین شده

اگر هنوز به طور کامل درباره ویزای استرالیا و فرایند درخواست آن آگاه نشده‌اید یا سوالی دارید، می‌توانید به وب‌سایت رسمی دولت استرالیا مراجعه کنید.

افزایش شانس دریافت اقامت دائم استرالیا

گرفتن اقامت دائم در استرالیا

ویزای کار مستقل مهارتی به‌عنوان بهترین فرصت برای دانشجویان بین‌المللی برای تضمین اقامت دائم استرالیا پس از اتمام تحصیلات در نظر گرفته می‌شود. تایید و قبولی متقاضیان برای دریافت ویزای نوع مهاجرتی GSM یا عمومی Skilled (ویزای کار مستقل مهارتی بخشی از همین نوع است) بستگی به میزان نمره خوب آن‌ها در آزمون امتیاز دارد. موارد زیر به معرفی برخی از راه‌هایی می‌پردازد که به متقاضی کمک می‌کند تا در این آزمون‌ها نمرات خود را افزایش دهند.

کار پس از تحصیل در استرالیا

اقامت در استرالیا پس از فارغ‌التحصیلی به دانشجویان زمان بیشتری می‌دهد تا تجربه شغلی کسب کرده و در صورت لزوم مهارت‌های زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. همچنین می‌توانند ویزای موقت فارغ‌التحصیلی (زیر کلاس 485) را دریافت نمایند که به آن‌ها امکان اقامت بیشتر در استرالیا، به مدت ۱۸ ماه می‌دهد.

افزایش مدارک و مهارت‌ها

برای کسب نمره بهتر در آزمون‌های امتیازدهی، افراد می‌توانند مهارت‌ها و صلاحیت‌های خود را افزایش دهند. به‌عنوان‌مثال، مدرک دیپلم در آزمون شامل 10 امتیاز بوده درصورتی‌که به مدرک کارشناسی 15 امتیاز داده می‌شود و بالاترین امتیاز مختص دارندگان مدرک دکتری با 20 امتیاز است.

مهارت زبان

متقاضیان باید مهارت و دانش خود را در زبان انگلیسی نشان دهند. این مورد ازآن‌جهت بسیار مفید است که با کسب امتیاز بیشتر در این امتحانات، در مجموع نیز امتیاز بیشتری به دست می‌آورند. نمره 7 یا 8 آیلتس به ترتیب 10 و 20 امتیاز به متقاضی می‌دهد.

انتخاب دانشگاه‌های منطقه‌ای

اگر دانشجویان تحصیلات خود را در یک دانشگاه منطقه‌ای مانند کوئینزلند جنوبی به اتمام رسانده و فارغ‌التحصیل شده باشند، هنگام درخواست برای ویزای اقامت دائم، مزایایی بیشتری به آن‌ها داده خواهد شد. همچنین افرادی که به مدت 2 سال در یک ناحیه منطقه‌ای مشخص زندگی و به مدت 12 ماه تمام‌وقت در آن منطقه کارکرده باشند، واجد شرایط برای درخواست ویزای کار منطقه‌ای ماهر (زیر کلاس 887) هستند.

محدودیت یا بازده سنی

به یاد داشته باشید که سن افراد می‌تواند تاثیر زیادی بر مجموع نمرات در آزمون امتیازدهی داشته باشد. به افراد 25 تا 32 سال 30 امتیاز داده می‌شود درحالی‌که به افراد 45 سال به بالا اصلا امتیازی تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین سعی کنید برنامه خود را با درنظرگرفتن سن میزان و تطبیق دهید.

سوابق و تجربه شغلی

حتی اگر پس از اتمام تحصیل و بعد از دریافت مدرک خود فقط دارای یک سال سابقه کار در استرالیا باشید، 5 امتیاز اضافی در آزمون کسب خواهید کرد. در نتیجه هرچه تجربه بیشتری در زمینه رشته تحصیلی یا حرفه انتخابی خود داشته باشید، امتیاز بیشتری دریافت خواهید کرد.

به همین دلیل برای دانشجویان بین‌المللی مهم است که در کنار تحصیل یا پس از اتمام آن، تجربه کاری را به دست آورند. اگر در خارج از استرالیا نیز در زمینه شغل موردنظر خود تجربه و سابقه کاری داشته باشید همچنان مستعد دریافت امتیاز هستید.

برنامه سال حرفه‌ای یا آماده‌سازی شغلی

این برنامه‌ها به‌منظور ترکیب یادگیری رسمی و تجربه عملی در محل کار طراحی شده که با کسب تجربه‌های ارزشمند در محیط کاری کشور استرالیا موجب حرفه‌ای شدن متقاضیان می‌شود. مدت‌زمان این دوره‌ها 12 ماه بوده و داوطلبانی که یک دوره را گذرانده باشند ۵ امتیاز اضافی در آزمون دریافت می‌کنند.

این دوره‌ها در رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی و حسابداری ارائه می‌شوند. باید در انتخاب دوره‌های حرفه‌ای کاملا به ارتباط با مدرک تحصیلی یا حرفه موردنظر خود توجه داشته باشید. همچنین لازم است بدانید که قوانین مهاجرتی به‌ویژه در مورد استرالیا به طور دائم در نوسان هستند؛ بنابراین قبل از هر چیز حتما درباره قوانین و مقررات جدید مهاجرتی کشور موردنظر تحقیق کنید.

سوالات متداول اقامت دائم استرالیا

سوالات متداول اقامت استرالیا
  1. آیا امکان ماندن در استرالیا پس از تحصیل وجود دارد؟

بله استرالیا در ویزای دانشجویی امکان تمدیدهای پس از تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده تا به آنها اجازه دهد  علاوه بر زندگی در این کشور، مدارک تحصیلی خود را افزایش داده یا متناسب با رشته‌های انتخابی خود، کار پیدا کنند. همچنین ویزای کار پس از تحصیل حتی این امکان را به متقاضیان می‌دهد که به مدت‌زمان حداکثر 4 سال در این کشور بمانند.

  1. برنامه SkillSelect چیست؟

 SkillSelect برنامه‌ای است که توسط وزارت مهاجرت و حفاظت از مرز اداره می‌شود. یک پورتال آنلاین که به متقاضیان واقعی اجازه می‌دهد تا نیازها، نظرات و علاقه خود را برای دریافت ویزای ماهر از طریق چیزی به نام EOI ارسال کنند. EOI متقاضی بر اساس یک سیستم امتیازدهی کار می‌کند و باتوجه‌به آن واجد شرایط بودن فرد برای اقامت محاسبه و بررسی می‌شود.

  1. ویزای کار مستقل ماهر یا مهارتی چیست؟

ویزای کار مستقل ماهر (زیر کلاس 189) مخصوص متقاضیانی است که توسط یک کارفرما، یک ایالت، منطقه یا یکی از اعضای خانواده متقاضی حمایت مالی نشده‌اند. این ویزا توانایی زندگی و کار، به طور دائم در هر نقطه از استرالیا را به آن‌ها را می‌دهد. همچنین باتوجه‌به شرایط این ویزا افراد متقاضی می‌توانند اعضای خانواده خود را به‌عنوان همراه در روند درخواست ویزا ذکر نمایند.

  1. برنامه کاندید کارفرما به چه معناست؟

به زبان ساده، این برنامه یک شرکت یا کارفرما را قادر می­سازد تا یک متقاضی منتخب را برای یک موقعیت شغلی مرتبط در سازمان خود معرفی کند. کاندید و داوطلبی به متقاضی فرصت می‌دهد تا برای دریافت ویزا اقدام و درخواست کند به نوبه خود متقاضی مجوز زندگی و کار در استرالیا را به‌عنوان مقیم دائم به دست می‌آورد. برنامه کاندید کارفرما به نیازهای نیروی کار در بازار مشاغل استرالیا بستگی دارد.

سخن آخر

باتوجه‌به آن چه تا کنون ذکر کردیم برای دریافت اقامت دائم در استرالیا پس از تحصیل می‌توان از طریق ویزای کار مستقل ماهر و ویزای طرح کاندید کارفرما اقدام کرد. افزون بر آن لازم است متقاضیان برای افزایش شانس بیشتر برای اشتغال به کار و دریافت اقامت دائم، بر روی مهارت‌های خود تمرکز کرده و به دنبال ارتقا سطح خود باشند.

همچنین توجه داشته باشید اولین قدم برای ارسال EOI خود، برگزیدن شغلی از فهرست مشاغل ماهر است و اگر شغل موردنظر در SOL قرار نداشته باشد، باید از یک دولت ایالتی یا یک کارفرما درخواست حمایت مالی کنید. همچنین، قبل از اینکه بتوانید EOI خود را ارسال کنید، باید ارزیابی مهارت و تست زبان انگلیسی را نیز تکمیل کنید.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button