بزرگترین شهر استرالیا

بزرگترین شهر استرالیا

استرالیا، به صورت کاملاً رسمی به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی کشورهای همسود (مشترک المنافع) محسوب می‌شود. همچنین این کشور، بزرگ‌ترین کشور در اقیانوسیه است. اگر بخواهیم کشورها را از نظر مساحت رتبه‌بندی کنیم، استرالیا می‌تواند رتبه‌ی ششم جهان را از این نظر به خود اختصاص دهد. استرالیا، دارای شهرهای بزرگی است که در این مطلب قصد داریم به بزرگترین شهر استرالیا و سایر شهرهای بزرگ این کشور بپردازیم.

کشور استرالیا، مساحتی بالغ بر 2969907 مایل مربع (7692024 کیلومتر مربع) را به خود اختصاص داده است. این کشور نزدیک به 25 میلیون نفر جمعیت دارد. کشور استرالیا از سرزمین استرالیا، جزایر تاسمانی و چند جزیره‌ی کوچک دیگر تشکیل شده است. این کشور، شهرهای بزرگی دارد که در ادامه به بزرگترین شهر استرالیا اشاره خواهد شد.

در ابتدا بومیان استرالیایی در این کشور زندگی می‌کردند. در بین سال‌های 1700 تا 1710 میلادی، مهاجران بریتانیایی وارد این کشور شدند و سکونت خارجی‌ها در این کشور آغاز شد. انگلیسی‌ها در ابتدا در منطقه‌ای به نام نیو ساوت ولز سکونت داشتند. آن‌ها، نیو ساوت ولز را به عنوان یک مستعمره‌ی کیفری درآورده بودند.

در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، انگلیسی‌ها تسخیر و استعمار سایر بخش‌های استرالیا را آغاز کردند. کشور همسود استرالیا در اول ژانویه‌ی سال 1901 تشکیل شد و به عنوان یک ملت مستقل شناخته شد. پایتخت این کشور، کانبرا نام دارد ولی بزرگترین شهر استرالیا، سیدنی است. در این مطلب به سیدنی و سایر شهرهای بزرگ استرالیا اشاره خواهد شد.

سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا

سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا
سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا

 

سیدنی، مرکز ایالتی منطقه‌ی نیو ساوت ولز است که در جنوب شرقی کشور استرالیا قرار گرفته است. سیدنی، بزرگترین و معروف‌ترین شهر استرالیا به حساب می‌آید. این شهر مساحتی بالغ بر 4775.2 مایل مربع (12367.7 کیلومتر مربع) را پوشش می‌دهد و حدود 5.1 میلیون نفر جمعیت دارد.

سیدنی یک از قدیمی‌ترین شهرهای کشور استرالیا است که در سال 1788، به عنوان یک مستعمره‌ی کیفری تأسیس شد. این شهر به افتخار توماس تاونشند، اولین لُرد سیدنی، که یک سیاست‌مدار انگلیسی بود، نامگذاری شد.

سیدنی، یکی از پربازدیدترین شهرهای استرالیا است و افراد زیادی از سراسر جهان به سیدنی می‌آیند تا از مکان‌هایی مانند تالار اپرای سیدنی و قدیمی‎‌ترین کتابخانه‌ی این کشور بازدید کنند. در این شهر بیش از 2.5 میلیون آکر پارک و جاهای سرسبز و دیدنی وجود دارد.

ملبورن

ملبورن
ملبورن

پس از سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا، می‌توان از ملبورن، مرکز ایالت ویکتوریا، سخن به میان آورد. این شهر در جنوب شرقی استرالیا قرار دارد. این شهر مساحتی بالغ بر 3858.1 مایل مربع (9992.5 کیلومتر مربع) مساحت دارد و حدود 5 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

ملبورن در تاریخ 1835 تأسیس شد و به افتخار ولیلام لمب، دومین وایکانت ملبورن نامگذاری شد. ویلیام لمب، زمانی نخست وزیر پادشاهی بریتانیای کبیر بود. در آن زمان، ملبورن، یکی از عناصر کلیدی امپراتوری بریتانیا قلمداد می‌شد و به آن «ملبورن شگفت‌انگیز» می‌گفتند. این شهر، یکی از ثروتمندترین و پیشرفته‌ترین مناطق این کشور به حساب می‌آمد. ملبورن در حال حاضر، قطب فرهنگی استرالیا است.

بریزبن

بریزبن
بریزبن

 

بریزبن پس از سیدنی و ملبورن، لقب سومین شهر بزرگ استرالیا را از آن خود کرده است. این شهر، مرکز ایالت کوئینزلند در ساحل شرقی استرالیا است. این شهر در کنار رودخانه‌ی بریزبن ساخته شد، مساحتی بالغ بر 6116.6 مایل مربع (15842 کیلومتر مربع) و جمعیتی حدود 2.4 میلیون نفر دارد. این شهر به افتخار سر توماس بریزبن نامگذاری شد. وی چندین سال از دهه‌ی 1820 را به عنوان فرماندار نیو ساوت ولز، خدمت کرد.

بریزبن، یکی از شهرهای قدیمی استرالیا به حساب می‌آید و به عنوان مرکز توریستی و کاری این کشور شناخته می‌شود. معماری و اماکن تاریخی، سواحل زیبا و نقاط تفریحی موجود در این شهر، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب و جذب می‌کند.

پرت

پرت
پرت

 

پرت پس از سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا، ملبورن و بریزبن، چهارمین شهر بزرگ استرالیا محسوب می‌شود. این شهر، مرکز ایالت استرالیای غربی است. مساحت شهر پرت، 2478 مایل مربع (6417.9 کیلومتر مربع) برآورد شده و جمعیت آن نزدیک به 2 میلیون نفر است.

شهر پرت در سال 1829 و به افتخار کاپیتان جیمز استرلینگ تأسیس و در سال 1856 تبدیل به شهر شد. شایان ذکر است که شهری به همین نام در اسکاتلند وجود دارد. شهر پرت، یکی از نقاط تفریحی استرالیا است که پیوندهای نزدیکی با ماندورا، یکی دیگر از شهرهای ایالت استرالیای غربی دارد. همکاری‌ها و دوستی‌های این دو شهر در چند سال گذشته زبانزد و شهره بوده است.

آدلاید

آدلاید
آدلاید

 

آدلاید، مرکز ایالت استرالیای جنوبی است. این شهر به عنوان پنجمین شهر بزرگ استرالیا شناخته می‌شود. مساحت این شهر، 1257.8 مایل مربع (3257.7 کیلومتر مربع) است و حدود 1.3 میلیون نفر جمعیت دارد. 77 درصد از شهروندان کل ایالت استرالیای جنوبی در این شهر زندگی می‌‎کنند.

آدلاید به افتخار آدلاید ساکس ماینینگن، همسر ویلیام چهارم، پادشاه انگلستان، نامگذاری شد. اگر بخواهیم شهرها را از نظر کیفیت زندگی رتبه‌بندی کنیم، به جرات می‌توان گفت که آدلاید جزء ده شهر برتر است و یکی از بهترین شهرهای استرالیا برای کار و زندگی محسوب می‌شود.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button