بالاترین جایزه ی علمی استرالیا برای شخصی که توالی ژنوم ویروس کووید 19 را منتشر کرد

بالاترین جایزه ی علمی استرالیا برای شخصی که توالی ژنوم ویروس کووید 19 را منتشر کرد

بالاترین جایزه ی علمی استرالیا برای شخصی که توالی ژنوم ویروس کووید 19 را منتشر کرد

دانشمندی از سیدنی – استرالیا که به کشف راز های ژنتیک ویروسی که باعث کووید 19 می شود کمک کرده و پیشرفت در تشخیص و واکسیناسیون جهانی گسترده و بی سابقه ای را آغاز کرده است، برنده ی بالاترین و مهم ترین جایزه ی علمی استرالیا شده است.

ادی هولمز (Eddie Holmes) که در دانشگاه سیدنی ویروس شناس و زیست شناس فرگشتی است، در سال گذشته اولین فرد در جهان بود که توالی ژنوم ویزوس کووید 19 را به طور عمومی منتشر کرد و امسال جایزه ی نخست وزیر برای علوم را دریافت کرده است.

پروفسور هولمز جایزه ای 250 هزار دلاری را برای حدود 30 سال تحقیقات پیشرو بر روی داده های توالی ژنوم و فراهم آوردن بینشی در بیماری هایی مانند HIV، ابولا، هپاتیت C، تب دنگی (Dengue Fever) و سارس دریافت کرده است.

اما آپلود کردن نقشه ی توالی ژنوم که جهان بی صبرانه منتظر آن بود و در طول چند روز پس از انتشار آن دانشمندان توانستند ساخت واکسن برای کووید 19 را آغاز نمایند، برای او کمتر از یک ساعت زمان برد!

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفته است تحقیقات پروفسور هولمز در مورد ظهور ویروس ها نقشی تعیین کننده در عکس العمل مناسب در برابر بیماری ها داشته است.

موریسون می گوید: “نقش پروفسور هولمز در تسریع پیشرفت و توسعه ی واکسن کووید 19 جان های بیشماری را نجات داده است”.

اما پروفسور موریسون خود را به عنوان “مشوق” در تلاش تحقیقاتی عظیمی می داند که افراد بسیار زیادی در آن شرکت داشته اند. او می گوید “18 ماه گذشته دو چیز مهم را به من آموخته است. اول اینکه دانشمندان باید اطلاعات و یافته های خود را تا جایی که ممکن است به صورت آزاد نشر دهند. دوم اینکه جامعه باید به علم اعتماد داشته باشد، زیرا این علم است که به ما کمک می کند تا بر برخی از بزرگترین چالش هایی که با آن ها روبرو هستیم غلبه کنیم، مانند کووید 19”.

مارک اسکات، معاون آموزشی دانشگاه سیدنی می گوید دستاورد های پروفسور هولمز اهمیت تحقیقات پایه ای را مشخص می کند. “تلاش های سی ساله ی او در کشف رموز انگل ها – جدا از اقدام شگفت انگیز او در آپلود کردن یافته هایش در صبح شنبه ای در ژانویه ی 2020 – منجر به این شد که 52 دقیقه بعد ژنوم ویروس در سراسر جهان دیده شود”

“ادی متوجه شد که 30 سال تحقیقات پایه ای در لابراتوار بود که توانست ترجمه ی عملی دقیقی به دست دهد که کلید اصلی برای تولید واکسن و عکس العمل جهانی به کووید 19 بود”.

پروفسور هولمز روش هایی را ابداع کرده است که توسط آن ها مکانیسم های اساسی ای کشف شده اند که نشان می دهند چگونه ویروس ها جهش یافته، در بین گونه های مختلف منتقل می شوند و باعث ایجاد و شبیوع بیماری می گردند. او همچنین به توسعه ی ابزار های محاسباتی ای کمک کرده است که ردیابی دقیق شیوع و جهش ویروس ها را مقدور می سازند.

جایزه ی نخست وزیر برای علم (The Prime Minister’s Price for Science) معتبر ترین جایزه ی استرالیا برای تحقیقات علمی، ابداعات میتنی بر تحقیقات و تعالی در تدریس STEM (Science, Technology, Engineering and Math) است.

علاوه بر پروفسور هولمز، مابکل بوون (Michael Bowen)، دانشیار مرکز مغز و روان دانشگاه سیدنی نیز برای فعالیت هایی که منجر به کشفیاتی علمی در رابطه با اختلالات مغزی جدی که در حال حاضر درمان موثری برای آن ها وجود ندارد شده است، جایزه ی ابداعات جدید را دریافت کرده است.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button