بدون نیاز به مدرک لیسانس، MBA بخوانید و کار خود را نیز حفظ کنید!

ممکن است با وجود تمام تجربیات تجاری در جهان به‌عنوان یک رهبر متولد شده باشید؛ اما اگر تنها مدرک تحصیلی شما مدرک دبیرستان و دیپلم باشد به‌احتمال زیاد برای رسیدن به سمت موردنظر خود در یک شرکت یا رقابت با افرادی که مدارک دانشگاهی به‌ویژه مدرک MBA دارند، باید تلاش زیادی کنید.

MBA چیست؟

MBA در دانشگاه کرتین بدون مدرک لیسانس

در دنیای تجارت و سرتاسر جهان، مدرکی برای مدیران و مدیرعامل‌ها وجود دارد با نام کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA، البته این مسئله به‌هیچ‌وجه بلیت طلایی برای موفقیت یک شرکت به‌حساب نمی‌آید. شاید در جهان ریچارد برانسون‌های بی‌مدرک بسیاری باشند؛ اما چه بخواهیم چه نخواهیم، ما ریچارد برانسون نیستیم.
MBA یک مدرک ارزشمند بوده و موارد زیر در آن نشان و ذکر شده است:

  • تقویت مهارت‌های خود را زیر نظر متخصص
  • ایجاد شبکه‌ای مفید از مخاطبین
  • بررسی ایده‌های تجاری

همچنین این مدرک بسیار فراتر از چیزی خواهد بود که در طول یک روز کاری معمولی با آن مواجه می‌شوید. به طور معمول، متقاضیان برای دریافت MBA  باید مدرک لیسانس سه‌ساله داشته باشند به‌گونه‌ای که بتواند حتی جلوی فعالیت پرکارترین افراد در دنیای تجارت اما بدون مدرک دانشگاهی را بگیرد.

یک دوره معمولی این رشته ۱۸  ماه است که می‌توانید با دریافت آن یک قرارداد و تعهد چهار سال و نیمه داشته باشید. باتوجه‌به تغییر زمان و قوانین، در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها به افراد باتجربه اجازه می‌دهند تا بدون داشتن مدرک لیسانس در سمت MBA مشغول به کار شوند.

MBA در دانشگاه‌ها

MBA در دانشگاه ها

در دانشگاه کرتین متقاضیان بدون مدرک لیسانس برای ورود، حداقل به هشت سال تجربه حرفه‌ای نیاز دارند که پنج  سال آن باید در سطح مدیریتی باشد. پس از این مرحله، افراد باید ابتدا مدرک شش‌ماهه فارغ‌التحصیلی را مطالعه نمایند. هرچند این مدت برای افراد حرفه‌ای و پرمشغله بیشتر از سه سال تحصیل در مقطع کارشناسی خواهد بود.

داستان نیکول در مسیر دریافت MBA

نیکول بارون مدیر بازرگانی HIF، حرفه بیمه خود را پس از دبیرستان آغاز کرد و به مدت 12 سال در رتبه‌های بالاتر، به‌عنوان یک رهبر باانگیزه و نوآور شهرت یافت. خواسته و هدف وی افزودن یک مدرک به رزومه کاری خود بود؛ اما به دلیل دور بودن از کلاس درس آن هم به مدت طولانی، نمی‌دانست باید از کجا شروع کند.

نیکول می‌گوید: بزرگ‌ترین ترسم بازگشت به مدرسه برای امتحانات سال دوازدهم بود، به همین دلیل با کرتین تماس گرفتم و شخصی که تلفن را برداشت، گفت: اگر دارای مدرک لیسانس هستید، از وی سوال کردم که مدرک کارشناسی چیست؟

نیکول اضافه می‌کند با وجود شروعی سخت اما تماس بسیار مفیدی بود. با پشت سر گذاشتن ترس از بازگشتی دوباره به دبیرستان و پذیرش در آزمون ویژه دوره سوم (STAT) اولین قدم را به سمت MBA برداشت. وی پس از گذراندن STAT و ارسال رزومه فعلی خود، موفق به دریافت پذیرش گواهی فارغ‌التحصیلی کسب‌وکار در دانشگاه Curtin شد.

با وجود آن که نیکول به طور تمام‌وقت مشغول به کار بود، دوره خود را در مدت‌زمان شش‌ماهه به پایان رساند و برای MBA ثبت‌نام کرد که 12 ماه دیگر تحصیل نیکول را طولانی‌تر کرد، بااین‌حال به‌خوبی توانست حجم کار را کنترل کند.

نیکول در ادامه سخن‌هایش می‌گوید: برنامه زمانی که از 5:30 تا 8:30 بعدازظهر است که بسیار عالی بوده و آخر هفته‌ها به انجام تکالیف به‌صورت گروهی یا به‌تنهایی سپری می‌شوند. به‌علاوه برای ازبین‌بردن واحدهای طولانی‌تر چند واحد فشرده انتخاب کردم و این تجربه دانشگاهی‌ از لحاظ حرفه‌ای بسیار  کارآمد بوده است.

وی می‌گوید: فرصت‌های شبکه‌سازی این امکان را به متقاضیان می‌دهد تا علاوه بر اشتراک‌گذاری ایده‌های خود، به درک این مسئله برسید که به‌طورجدی باید تکالیف خود را انجام دهید. همچنین نیکول قصد دارد دوره خود را تا پایان سال به اتمام برساند.

مطالعه MBA نه‌تنها در مدیریت و رهبری افراد بسیار موثر بوده؛ بلکه اعتماد به نفسم را نیز افزایش داده است. احساس می‌کنم در مقایسه با زمانی که تمام دانشم تنها بر اساس تجربه بود، اینک درک قوی‌تری از سازمان‌ها دارم.

با تغییراتی که در قوانین و مصوبات دانشگاه‌ها و پذیرش افراد شکل‌گرفته است، دانشگاه کرتین استرالیا به افرادی که دارای سابقه کاری هستند؛ اما مدرک دانشگاهی ندارند، این امکان را می‌دهد که بتوانند با گذراندن دوره‌های MBA صاحب مدرک شده و قراردادهای خود را تمدید نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در رشته MBA  دانشگاه کرتین می‌توانید به سایت دانشگاه https://www.curtin.edu.au/ مراجعه کنید.

منبع: curtin.edu.au

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button