آنچه در بودجه ۲۰۲۳ برای علم و نوآوری استرالیا وعده داده شده است

نوآوری استرالیا این ظرفیت را دارد تا از محیط‌زیست، دنیای دیجیتال، مرزها و سلامتی افراد محافظت کند و بودجه فدرال امسال نیز بر تمام این موارد تمرکز خواهد داشت.

مدت زیادی می‌شود که به دلیل قرارگیری سیستم تحقیقاتی در معرض بحران بخش‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) زنگ‌های خطر خود را به صدا درآورده‌اند. بررسی‌های در حال انجام، فرصتی برای رسیدگی و پاسخ به مشکلات سیستماتیک خواهد بود از جمله:

  • توافقنامه دانشگاه‌ها
  • اولویت‌های ملی علوم و تحقیقات
  • شورای تحقیقات استرالیا

بااین‌حال، آنها برای طراحی یک سیستم تحقیق و نوآوری که نه‌تنها کاربردی، بلکه هماهنگ هم باشد، بهترین بهره‌برداری را از استعدادهای استرالیایی می‌کنند و فقط یک بخش کلی را در نظر نمی‌گیرند.

هنگامی که منتظر هستیم تا این بررسی‌ها کامل شوند، طبق ارزیابی اینجانب به‌عنوان مدیرعامل آکادمی علوم و مهندسی استرالیا (ATSE) بودجه سال 2023-24، برای بخش‌های علوم، فناوری و نوآوری این کشور در نظر گرفته شده است.

STEM مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. بر اساس استراتژی ملی آموزش مدرسه STEM 2016-2026، آموزش STEM به طور جمعی به آموزش رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  و همچنین به یک رویکرد بین رشته ای برای آموزش اشاره دارد

درجات بیشتر STEM

بودجه تحقیقاتی استرالیا

شتاب‌دهنده قابلیت‌های استراتژیک پیشرفته (The Advanced Strategic Capabilities) در طول یک دهه، به‌منظور تبدیل فناوری‌های جدید مخرب مانند: تحقیقات مافوق صوتی (هایپرسونیک) و رمزگشایی کوانتومی به قابلیت‌های دفاعی، مبلغ 3.4 میلیارد دلار استرالیا را دریافت خواهد کرد.

نیروی کار زیردریایی هسته‌ای برای آموزش عالی STEM و 4000 مکان جدید با بودجه 128.5 میلیون دلار تقویت خواهد شد. این مبلغ برای انجام تعهدات ما به‌عنوان AUKUS ضروری است. از نظر مهندسان در این دنیای فقیر و به‌سرعت در حال نوآوری، هرگز به درجات بیشتر STEM پاسخ منفی نمی‌دهیم.

همچنین این بودجه با هدف ایجاد فضاهای آنلاین ایمن‌تر از مبلغ ۷.۹ میلیون‌دلاری استرالیا برای مبارزه با اطلاعات نادرست و اشتباه از طریق اداره ارتباطات و رسانه استقبال کرده، به‌علاوه برای ایجاد امنیت سایبری، مقدار ۱۰۱.۶ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

بااین‌وجود در مسیرهای تحصیلی و شغلی برای آموزش، پشتیبانی و ادامه توسعه نیروی کار دیجیتال استرالیا نیز یک اشتباه وجود دارد. در حال حاضر از همتایان OECD خود عقب هستیم و استرالیا تنها با داشتن 8.5٪ فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خود در مقایسه با بیش از 12٪ در کانادا و بیش از 23٪ در آلمان، به‌اندازه کافی مهندس‌ها را آموزش نمی‌دهد.

نیروی کار مهندسی و فناوری این کشور در زمینه‌هایی مانند: مهندسی عمران، مخابرات و معدن با اختلاف‌هایی همراه بوده که فقط چند مورد از آن‌ها را نام می‌بریم.

  • استراتژی ملی کوانتومی
  • مرکز رشد کوانتومی استرالیا
  • مرکز ملی هوش مصنوعی (AI)

سه مورد یاد شده، از جمله موارد ضروری برای همگام‌شدن با این زمینه به‌سرعت در حال تغییر هستند. کسب‌وکارهای کوچک برای تجاری‌سازی تحقیقات از طریق برنامه رشد صنعت، با مبلغ 392 میلیون‌دلاری پشتیبانی می‌شوند و به برنامه شتاب‌دهنده اقتصادی استرالیا که در گذشته متعهد شده بود، اضافه می‌گردد.

 این امر به ایجاد یک محیط تجاری مثبت ادامه خواهد داد تا منجر به تبدیل هر چه بیشتر تحقیقات کلاس جهانی استرالیا به نوآوری در سطح جهانی شود.

استرالیا در مسیر رسیدن به یک ابرقدرت انرژی پاک

استرالیا و انرژی پاک

در یک اقتصاد جهانی در حال کربن‌زدایی، استرالیا پتانسیل تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت انرژی پاک را دارد. در اکثر فناوری‌های کلیدی که باعث ایجاد انقلاب انرژی پاکیزه می‌شود مانند: باتری‌های نسل بعدی، قدرت محاسباتی، یادگیری ماشینی و هیدروژن تمیز، تلاش کردیم تا ذهنیتی پیشرو را اولویت قرار دهیم، به‌علاوه مصالحی همچون مواد معدنی مهم، خورشید و باد فراوان را در اختیار داریم.

سازمان جدید صفر خالص، گامی مهم در جهت نیاز فوری به کربن‌زدایی و تغییر بازارهای انرژی داخلی و صادراتی است. بااین‌وجود برای دستیابی به این تحول جسورانه، سرمایه‌گذاری دولت در تحقیق و توسعه باید با کشورهای پیشرو در نوآوری مانند: ژاپن، آلمان و ایالات متحده مطابقت داشته باشد.

برای تحقق این چشم‌انداز به یک برنامه منسجم جهت تحقیق، توسعه و استقرار انرژی پاکیزه نیاز داریم. همچنین برای حفظ ذهنیت برتر فناوری و نوآوری، باید حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود (GDP) را در این زمینه (R&D) سرمایه‌گذاری کنیم.

در حال حاضر هزینه مستقیم دولت برای پژوهش و پیشرفت 0.49 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده که در پایین‌ترین سطح نسبت به سال 2014 قرار دارد و همین مسئله باعث رقابت پژوهشگران بر سر ضایعات شده است.

در مقابل، سرمایه‌گذاری رویای ایجاد و به‌کارگیری دانش جدید را در درازمدت اولویت داده و در ساختن اقتصاد جدید استرالیا سرمایه‌گذاری می‌کند. هم اکنون برای اثبات آینده این سیستم، به بررسی ساختاری بودجه تحقیق و توسعه نیاز داریم.

هیدروژن پاکیزه از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر و موردنیاز است تا بخش انرژی این کشور به آینده‌ای با کاهش انتشار کربن تبدیل شود.

آنچه از بودجه STEM کم شده است

کمک‌های مالی بودجه تحقیقاتی کاهش‌یافته و وجود تورم خبر از پایین آمدن ارزش واقعی آن‌ها می‌دهد. طی زمانی که منتظر نتایج توافق دانشگاه‌ها بودیم، دولت از حمایت برای هزینه‌های کامل آموزش مدارک STEM اجتناب کرده و هیچ موردی تا کنون برای رفع کمبودهای فوری حرفه‌ای STEM یا حمایت از تنوع نیروی کار STEM اعلام نشده است.

همچنان سکوتی در مورد نهادهای صنعتی بسیار موردنیاز همچون شورای ملی مهندسی و شبکه ملی حرفه‌ای بومی STEM وجود دارد. همکاری بین‌المللی STEM بیش از هر زمان دیگری مهم بوده و این کاهش 25 میلیون‌دلاری بودجه‌ها، به صندوق جهانی دیپلماسی علم و فناوری خسارت وارد کرده است.

این صندوق برای حمایت از همکاری‌های بین‌المللی و برای بهبود نتایج سلامتی برنامه‌ریزی شده بود مانند:

  • تولید پیشرفته
  • هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی
  • تولید هیدروژن
  • کاربردهای نوظهور واکسن‌ها
  • روش‌های درمانی RNA

در منطقه استرالیا و سرتاسر جهان، روابط مشترک و دیپلماتیک در STEM ضروری هستند. هنوز از ظرفیت واقعی کشور برای رشد یک اقتصاد پررونق تحقیقاتی و پیشرفته که از سلامت، ثروت، رفاه و پایداری ما حمایت می‌کند و جایگاه خود را به‌عنوان یک رهبر بین‌المللی مبتکر، آینده محور و فراگیر ارتقا می‌دهد، استفاده نکرده‌ایم.

هر بودجه‌ای برنده و بازنده‌ای خواهد داشت. سال آینده، بررسی‌های بخش STEM کامل می‌شود و دولت را به مدت دو سال در راس قدرت خواهد رساند و آن زمان دیگر فرصتی برای سرمایه‌گذاری جهت تغییر وجود نخواهد داشت.

همچنین به یک برنامه جامع و دارای بودجه مناسب نیاز داریم تا پیشرفت و شکوفایی ملی را از طریق پژوهش و توسعه هدایت کنیم. امیدواریم که استرالیا در آینده‌ای بلندمدت، به‌عنوان یک کشور ایمن و انعطاف‌پذیر برنده باشد.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button