بورسیه تحصیلی استرالیا

بورسیه تحصیلی استرالیا

استرالیا در حال حاضر در بین کشورهای انگلیسی زبان سومین مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی است. سیستم آموزشی با کیفیت، تحصیلات در سطح جهانی، تکنولوژی به روز و تنوع تنها چند نمونه از نقاط قوت دانشگاه های این کشور هستند.

حتما می دانید که تحصیل در استرالیا به عنوان یک دانشجوی بین المللی چقدر پرهزینه است. علاوه بر این با توجه به نرخ برابری ارز نیز این هزینه بویژه برای دانشجویان ایرانی سرسام آور خواهد بود اما خوشبختانه راه حل هایی برای کاهش این هزینه ها و حتی تحصیل رایگان در استرالیا وجود دارد. علاوه بر بورسیه ها، ویزای استرالیا نیز نسبت به بسیاری از کشورها انعطاف پذیر تر است مثلا شما و اعضای خانواده تان می توانید با ویزای تحصیلی و ویزای همراه استرالیا در این کشور کار کنید و از این طریق بخشی از هزینه های خود را در این کشور تامین نمایید.

انواع بورسیه تحصیلی در استرالیا

هر سال، دانشگاه ها هزاران دلار کمک هزینه به دانشجویان ارائه می دهند که معمولا توسط دپارتمان مربوط به هر رشته یا کورس ارائه می شوند.

تخفیف هایی نیز توسط این دپارتمان ها در نظر گرفته می شود. برای مثال، اگر عضوی از خانواده ی شما قبلا در دانشگاهی تحصیل کرده باشد، برای شما تخفیف 25 درصدی در نظر می گیرند. نکته ی جالب این است که این تنها دانشگاه ها نیستند که بورسیه ارائه می دهند، دولت نیز بورسیه هایی را برای مقاطع مختلف دانشگاهی ارائه می دهد که این بورسیه ها شهریه، بلیت هواپیما، هزینه های زندگی و غیره را پوشش می دهند.

در اکثر مواقع این بورسیه ها برای تمامی دانشجویان بین المللیِ واجد شرایط هستند، در برخی موارد نیز فقط برای دانشجویان استرالیایی و یا دانشجویان بین المللی از کشوری خاص ارائه می شوند.

بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی استرالیا

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا

بسته به دانشگاه و رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید شرایط دریافت بورسیه متفاوت است. اکثر بورسیه ها بر اساس شایستگی های آکادمیک هستند. بنابراین باید شرایط تحصیلی و نمرات مورد نظر برای اخذ بورسیه را داشته باشید.

نمره ی زبان نیز نقش تعیین کننده ای دارد. اگر قصد استفاده از یک بورسیه ی دولتی را دارید، باید هم نمره ی زبان مورد نیاز دانشگاه را ارائه دهید و هم دولت.  هرچند که این دو نمره با هم فرق داشته باشند.

شیوه ی اپلای کردن برای بورسیه بر اساس نوع آن تفاوت دارد.  در زیر به برخی شرایط عمومی برای مقاطع مختلف می پردازیم:

  • مقطع کارشناسی: برای این مقطع معمولا برای کمک هزینه های دانشگاه اپلای نمی شود، بلکه از قبل برای متقاضیان از کشور خاص و یا افراد با نمرات و معدل مشخص، کمک هزینه هایی تعیین شده است که خود به خود اعمال می شوند.
    همچنین گاهی اوقات دانشگاه ها برای رشته های خاصی که برای آن ها تا تاریخ مشخصی آفر دریافت شود، تخفیف هایی در نظر می گیرند و این ددلاین ها و کمک هزینه ها را به اطلاع نمایندگان خود در سایر کشور ها می رسانند. نکته ی بسیار مهم این است که اپلیکیشن شما کامل و بی نقص باشد. در صورتی که تمامی شرایط لازم را داشته باشید، یک انگیزه نامه ی مناسب می تواند شما را در رقابت با سایر متقاضیان متمایز کند. همچنین با شروع تحصیل در استرالیا، نمرات و معدل بالا در هر ترم می تواند برای ترم آینده تخفیف هایی را در شهریه برای شما به ارمغان بیاورد.

 

  • مقطع کارشناسی ارشد: کارشناسی ارشد در استرالیا به دو شیوه ی پژوهش محور و آموزش محور ارائه می شود. در شیوه ی آموزش محور مانند مقطع کارشناسی کلاس هایی برگزار می شود و شیوه ی پژوهش محور همانند مقطع دکترا بر اساس تحقیقات در طول دوره ی تحصیلی است.
    برای کارشناسی ارشد به شیوه ی پژوهش محور، ممکن است بورسیه هایی ارائه شوند که در صورتی که واجد شرایط بوده و موفق به دریافت آن ها شوید، تمامی هزینه های تحصیل و زندگی شما تحت پوشش قرار خواهد گرفت. اما برای دوره های آموزش محور همانند مقطع کارشناسی در صورتی که شرایط خاصی را داشته باشید (که بیشتر شرایط آکادمیک و نمرات مد نظر هستند) می توانید از کمک هزینه های دانشگاه بهره ببرید. همانطور که گفته شد، اپلیکیشن بی نقص شرط اساسی برای دریافت بورسیه است.

 

  • مقطع دکترا: در این مقطع دو حالت وجود دارد، یا اپلای برای بورسیه و پذیرش عملا همزمان است و نیازی نیست جداگانه برای بورسیه درخواست داده شود، و یا درخواست پذیرش و درخواست بورسیه جداگانه هستند.
    شرایط کلی برای دریافت بورسیه در این مقطع داشتن نمرات بالا در مقطع کارشناسی ارشد، داشتن حد اقل دو مقاله ی چاپ شده در مجلات معتبر، داشتن مدرک زیان معتبر با نمره ی مشخص شده و داشتن پروپوزال مناسب است.
    گاهی اوقات سوپروایزری که پیدا کرده اید ممکن است آنقدر به پروپوزال و سابقه ی علمی تحقیقاتی شما جذب شود که از فاندی که دانشگاه برایش در نظر گرفته است شخصا بورسیه ی شما را متقبل شود. اما به هرحال در نظر داشته باشید که تعداد اسکالرشیپ ها برای مقطع دکترا محدود است و رقابت بسیار شدیدی برای آن ها وجود دارد. 
تحصیل در استرالیا

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی استرالیا چیست؟

مدارک مورد نیاز برای درخواست بورسیه تحصیلی نیز مجددا به رشته و دانشگاه و به طور کلی بورسیه ای که برای آن اپلای می کنید بسنگی دارد. اما به طور کلی، اطلاعات تحصیلی دقیق مقطع قبلی، نمرات و فعالیت های فوق برنامه ای که در زمان تحصیل خود در دانشگاه یا مدرسه در آن ها حضور داشته اید خواسته می شود.

مدرک زبان نیز معمولا جزو مدارک اصلی که از شما خواسته می شود است. البته گاهی نیز اگر در مقطع قبلی و حداقل 2 سال در کشوری به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید، ممکن است مدرک زبان از شما خواسته نشود.

برای بورسیه هایی که به دانشجویان کشور های خاصی ارائه می شود، متقاضیان باید تابعیت آن کشور را اثبات نمایند. معمولا پاسپورت شما برای این کار کفایت می کند اما گاهی ممکن است شناسنامه نیز از شما خواسته شود.

رزومه ی جامع و کامل و توصیه نامه از اساتید قبلی نیز تاثیر زیادی در اپلیکیشن شما خواهند داشت.

بورسیه تحصیلی در استرالیا و ویزای آن

برای تحصیل در استرالیا صرف نظر از اینکه بورسیه داشته باشید یا نه، باید برای ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنید. همانطور که می دانید در یافت ویزا یا رد شدن آن تعیین می کند که آیا پروسه ی مهاجرت تحصیلی شما موفقیت آمیز است یا خیر.

برای اعطای ویزای تحصیلی، آفیسری که پرونده ی شما را چک می کند باید متقاعد شود که هدف شما از سفر به استرالیا صرفا تحصیل در این کشور است و شما قصد ندارید به صورت غیر قانونی در این کشور بمانید. در واقع با داشتن بورسیه مشخص می شود که شما از لحاظ آکادمیک سطح بالایی داشته اید و همینطور با کاهش یا حذف هزینه ها مشکلی برای ادامه ی تحصیل در استرالیا نخواهید داشت.

در ضمن ویزای دانشجویی استرالیا اجازه ی بیست ساعت کار در هفته را به شما می دهد که می توانید قسمتی از هزینه های خود را با این درآمد پوشش دهید. 

 

نکات پایانی

باید بدانید که دریافت بورسیه لزوما به معنای رایگان شدن تحصیل و زندگی شما در استرالیا نیست. تنها برخی از بورسیه ها که اصولا برای مقطع دکترا ارائه می شوند تمام هزینه های تحصیل و زندگی شما را پوشش می دهند. اما سایر بورسیه ها بخشی از هزینه ها را شامل می شوند و یا ممکن است فقط به معنای تخفیف در شهریه باشند. نکته ی مهم دیگر اینکه هزینه های اپلای برای ویزای دانشجویی و ویزای همراه استرالیا با خود شماست، به جز مواردی که گاهی بورسیه ها اپلیکیشن فی ویزا را نیز پوشش می دهند، که البته این مورد نیز فقط برای فردی است که بورسیه به او تعلق گرفته و اعضای دیگر خانواده باید خودشان این هزینه را بپردازند. در هر حال بهتر است به هر تعداد که می توانید برای بورسیه اقدام کنید تا هزینه های شما به حداقل ممکن برسد.

برای دریافت مشاوره مهاجرت تحصیلی فرم مشاوره را پر کرده تا با شما تماس بگیریم و یا در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

مشتاقانه پاسخگوی سوالات شما هستیم

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button