نستراداموس قرن 21

نستراداموس قرن 21

نستراداموس قرن 21

در صبح انتخابات فدرال 2019 پروفسور بلا استانتیک در یک مقاله‌ی انحصاری برای نفوذ نتایج آنالیزش در جریان اصلی رسانه‌ای افسوس خود را اعلام کرد. رئیس دانشکده‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات گریفیث چون نمی‌خواست بر نتایج تاثیر بگذارد پیش بینی او را در خبرگزاری‌ها تا روز دوشنبه اواسط روز انتخابات به تاخیر انداخت. در این زمان او اعلام کرد که اسکات موریسون علی رغم نظرسنجی عمومی به جایگاه خود باز می‌گردد. با وجود اینکه او یک پیش‌گوی واقعی شناخته می‌شد،  اما این خبر منطقی نبود.

پروفسور گفته ‌است: من  مدت زمان زیادی است که به تحلیل داده‌ها مشغولم و به خاطر ریاضیات قوی  و زمینه‌ای که در داده‌های علمی دارم، از این کار لذت می‌برم. من با اسامی رابطه‌ی خوبی ندارم اما با اعداد خیلی خوب هستم.

پروفسور استانتیک کیست؟

پروفسور استناتیک رئیس دانشکده و آزمایشگاه بزرگ داده‌ها و آنالیز هوشمند درون مرکز سیستم‌های یکپارچه و هوشمند است. او بعد از پیش‌بینی درست 49 تا از 50 برنده‌ی جمهوری خواه در انتخابات ایالات متحده‌ی آمریکا در سال 2016 که در نهایت رئیس جمهور دونالد ترامپ را به قدرت رساند،  توجه رسانه‌ها و همین‌طور سازمان‌های ملی و بین المللی را به خود جذب کرد. در آن زمان، انتظار می‌رفت که دموکرات هیلاری کلینتون برنده‌ی ریاست جمهوری شود. در همین سال رای خروج از اتحادیه‌ی اروپا پس از رفراندوم Brexit نیز توسط پروفسور پیش بینی شده بود.

این پیش بینی‌ها بر اساس اطلاعات رسانه‌ها  و به صورت تصادفی انجام نمی‌شد بلکه آن‌ها برا اساس فرموله کردن میلیون‌ها توییت که نه‌ تنها از نظر آماری تحلیل شدند بلکه از نظر عواطف و احساسات درون آن نیز بررسی شده بودند، انجام می‌گرفت.

علاقه به اختر فیزیک و ساحلی که در نزدیک خانه‌ی پروفسور قرار دارد به او این اجازه را می‌دهد که به دور از بازی‌ داده‌های بزرگ باشد اما او اذعان کرده است که اعداد هیچ گاه از ذهنش دور نمی‌شوند. او می‌گوید حتی وقتی کودک بودم فهمیدم که اعداد را متفاوت از دیگران می‌خوانم و به راحتی می‌توانستم اطلاعاتی جالب و اغلب پنهانی را پیدا کنم.  بعدها به لطف علم اطلاعات و قدرت عظیم محاسبات توانستم آن را به سطح غیر قابل تصوری برسانم.

چطور او این کار انجام می‌دهد؟  

بین اساتید دکترا، ملاقات‌های هر روزه و تماس‌ها و ایمیل‌هایی که از دانشگاه می‌آید، پروفسور استانتیک شماره‌ها را در دفترش در دانشکده‌ی ساحل طلایی گریفیث پاره می‌کند. فقط یک توییت که خودش با الگوریتمی خاص ساخته، همه‌ی صفحه‌ را پوشش داده و اعداد مشابه را  روی صفحه قرار داده و شبیه سازی می‌کند. توییتر یک اپ عمومی و بسیار پویا است وحجم زیادی از پست‌ها روی آن قرار می‌گیرد بنابراین برای پیش بینی مفید هست.

پروفسور می‌گوید به جز توییتر شبکه‌های اجتماعی دیگری هم وجود دارند که می‌توانند برای پیش بینی مفید باشند و اطلاعات ارزشمندی به ما بدهند. من در تعدادی از پروژه‌ها که توسط Big Data و Smart Analytic تامین مالی شده بود از شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده کردم.  این کار یک روند فشرده‌ و طولانی محاسباتی است. چند روز گذشته در انتخابات 2019 استرالیا من با خوشه‌های داده‌ی بسیار بزرگی سروکار داشتم و تقریباً تمام CPU هایم 100 درصد کار می‌کردند. الگوریتم‌های من با منظقی مشابه مغز انسان استدلال می‌کنند. به طوریکه من آ‌ن‌ها را برای تجزیه تحلیل داده‌هایی که منعکس کننده احساسات هستند هم استفاده کردم.

آینده‌ی داده‌های بزرگ در پیش بینی‌ها چیست ؟

شرکت های تجاری بزرگ شروع به پشتیبانی از آنالیز داده‌های بزرگ کرده و بسیاری از آن‌ها روی شرط بندی می‌کنند. تعدادی بیشتر و تعدادی کمتر در این زمینه موفق شده‌اند.

پروفسور استانتیک معتقد است که علت رشد آهسته‌ی این علم وجود یک سری از موانع و کمبود دانشمندان می‌باشد. او فکر می‌کند کارش در گریفیث به همراه توجه رسانه‌ها و درخواست‌های مشاوره‌ی بین المللی و سازمان های مختلف به تحقق سریعتر پیشرفت این علم کمک می‌کند. هرچیزی می‌تواند پیش بینی شود به شرط اینکه داده‌های کافی وجود داشته باشد. مساله این است که پیش بینی می‌تواند خروجی را تحت تاثیر قرار داده و برخی از مواردی که خیلی زود بیان شود می‌تواند نتیجه را به کلی تغییر دهد.

انتخابات دیگر برای من یک چالش محسوب نمی‌شود. اکنون روی پست‌های جعلی و اخبار اشتباه تمرکز دارم تا مشخص شود چه کسی حقیقت را نمی‌گوید. این وسیله‌ی آشکارساز دروغ من برای رسانه‌هاست.

 

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button