شفافیت در مورد هزینه‌های زندگی دانشجویان بین‌المللی

بر اساس نظرسنجی که از 21000 دانشجو در 108 کشور توسط  IDP Connect، یک شرکت بازاریابی آموزشی و جذب دانشجو صورت‌گرفته، افزایش هزینه‌های زندگی بر فعالیت‌های دانشجویان بین‌المللی تأثیر گذاشته و بسیاری از آن‌ها در حال تجدیدنظر برای تحصیل در خارج از کشور هستند.

نظرسنجی «آینده‌های نوظهور 3» که بین فوریه و مارس 2023 انجام شد، مقصود و نگرش‌ دانشجویان را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های که دانشجویان مشکلات مالی است.

از نظر تمام شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، ۱۰ کشور برتر از جمله: نیجریه، هند، چین، غنا، فیلیپین، پاکستان، کنیا، نپال، بنگلادش و اندونزی بودند، درحالی‌که این نظرسنجی شش مقصد احتمالی مانند: کانادا، استرالیا، ایالات متحده، انگلستان، نیوزلند و ایرلند را در نظر گرفته بود.

بر اساس یافته‌های اصلی 81 درصد از دانشجویان به دنبال فرصت‌هایی برای کار پاره‌وقت در طول تحصیل خود بودند تا بتوانند هزینه اقامت خود در کشورهای میزبان را تامین کنند، اما 51 درصد آن‌ها که به دلیل افزایش اخیر هزینه‌ها و مخارج زندگی، در تصمیم‌گیری برای تحصیل در خارج از کشور تجدیدنظر خواهند کرد.

طبق این بررسی 71 درصد از دانشجویان برای یافتن کار پاره‌وقت به دنبال کمک هستند درصورتی‌که کار پاره‌وقت تنها منبع تامین هزینه‌های تحصیلات ۳۱ درصد آن‌ها خواهد بود. در مجموع 63 درصد از دانشجویان اظهار کردند که کار پس از فارغ‌التحصیلی موثرترین عامل در محل تحصیل است.

در این زمینه 72 درصد از دانشجویان برای ویزای کار اقدام خواهند کرد، درحالی‌که 44 درصد از آن‌ها در صورت کاهش مدت‌زمان ویزای کار، مقصد تحصیلی خود را تغییر خواهند داد.

شفافیت در مورد هزینه‌های زندگی

هزینه های دانشجویان بین المللی

Simon Emmett مدیر اجرایی IDP Connect، به این موضوع اشاره کرد که با افزایش هزینه‌های زندگی در بیشتر کشورها، دانشجویان به حمایت و راهنمایی بیشتری نیاز دارند. وی افزود: دانشجویان به دنبال موسساتی هستند که از آنها در یافتن مشاغل پاره‌وقت حمایت کرده و به‌صورت کاملا روشن و شفاف در مورد هزینه‌های کل تحصیلشان اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

با مشخص‌شدن نگرانی‌های مشابه، ICEF Monitor پلت فرم اطلاعات بازار برای جذب دانشجویان بین‌المللی، در یک جلسه توجیهی که 26 آوریل منتشر شد، اشاره کرد که تورم قدرت تامین هزینه‌های خانواده‌ها را در ده‌ها کشور سراسر جهان کاهش داده است.

به گفته ICEF، در برخی از موسسات اعزام دانشجو به دلیل بحران‌های ارزی، به والدین کمک می‌کنند تا انتخاب‌های جایگزینی برای مقصد تحصیلی فرزندان خود داشته باشند. ازآنجایی‌که خانواده‌های دانشجویان برای تامین مخارج زندگی خود نیز تلاش می‌کنند، احتمالا مجبور شوند از برنامه‌های تحصیل در خارج از کشور صرف‌نظر کرده، آن را به تعویق انداخته یا گزینه‌های طرح B را انتخاب نمایند که مقرون‌به‌صرفه‌تر از اولویت‌های انتخاب اول آن‌ها است.

مسئله افزایش قیمت‌ها برای ارسال درخواست و دریافت پذیرش، می‌تواند منجر به سوق‌دادن خانواده‌ها نسبت به طیف وسیع‌تری از کشورها، موسسات، برنامه‌های دانشگاهی و حتی انواع تحصیل شود.

به‌عنوان‌مثال، طبق گفته ICEF در سال گذشته، افزایش هزینه‌های غذا و خوابگاه در کشورهای میزبان بر کلیه دانشجویان بین‌المللی تأثیرگذار بوده و هیچ شاخصی مبنی بر بهبود وضعیت در آینده نزدیک نیز وجود ندارد.

به بیانی دیگر اگرچه انتظار می‌رود در سال جاری متقاضیان تحصیل در خارج از کشور بیشتر باشند به‌خصوص کشورهایی مانند: کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایالات متحده که مشتاقانه منتظر ثبت‌نام تعداد زیادی دانشجو از بازارهای نوظهور هستند.

بااین‌حال مواردی وجود دارند که نشان می‌دهند این مسیر با فشارهای مالی که بر بسیاری از خانواده‌ها، به‌ویژه در بسیاری از کشورهای آفریقایی تاثیر می‌گذارد، به چالش کشیده خواهد شد.

بحران‌های ارزی

بحران ارزی دانشجویان بین المللی

برای مثال در نیجریه برترین کشور آفریقایی و مقصد دانشجویان بین‌المللی، خانواده‌ها گرفتار بحران‌های ارزی شده‌اند تا جایی که این بحران‌ها و تورم برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در اروپا یا ایالات متحده هستند، عدم‌اطمینان ایجاد می‌کند.

بر اساس پلتفرم Study International که اطلاعات، اخبار و منابعی درباره آموزش بین‌المللی در اختیار دانشگاه‌ها و دانشجویان قرار می‌دهد، تورم بالا و تضعیف نایرا (واحد پول نیجریه) که در حال حاضر به‌ازای هر دلار آمریکا ۴۶۲ NGN است، برنامه‌های دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج را مختل می‌کند.

یکی از دانشجویان با ابراز ناامیدی در توییتر گفت: باتوجه‌به کاهش ارزش نایرا، تامین مالی به طور روزافزونی دشوار می‌شود. آیا یک فرد معمولی هنوز هم می‌تواند هزینه تحصیل خود را در خارج از کشور تامین کند؟

به گفته ICEF، وضعیت مشابهی نیز در غنا وجود دارد، جایی که تورم مهم‌ترین چالش برای افراد علاقه‌مند به سفر و تحصیلات عالی در خارج از کشور است.

با وجود این که تعداد دانشجویان غنا در کانادا در سال 2022 با 88 درصد افزایش به 3745 نفر رسید و ایالات متحده نیز در همان سال حتی 16 درصد بیشتر ثبت‌نام کرد و در مجموع 4915 نفر پذیرش شدند، اما ICEF ذکر کرد که احتمالا استخدام سریع ادامه نیابد؛ زیرا امسال برای اغلب خانواده‌های غنا دشوار خواهد بود.

ICEF به نقل از پیش‌بینی واحد اطلاعات اکونومیست در غنا اعلام کرد: رشد واقعی تولید ناخالص داخلی در سال 2023 آهسته خواهد شد؛ زیرا افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده و محدودیت پولی، بر مصرف و سرمایه‌گذاری خصوصی و کاهش مخارج دولت تاثیر می‌گذارد.

کیفیت آموزشی بالا دانشجویان را در کشور خود نگه دارد

شاید در برخی از کشورهای جنوب جهانی خوش‌بینی وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، آفریقای جنوبی دانشگاه‌های خوبی دارد و به نسبت تحرک خارجی یا تبادل دانشجویی به خارج از کشور را پایین نگه داشته است. با درنظرگرفتن نظرسنجی IDP Connect  کیفیت آموزشی بالا، به‌عنوان یک عامل اصلی در مهاجرت دانشجویان از کشورهای مبدا شناسایی شده که این امر نشان می‌دهد آفریقای جنوبی احتمالا بتواند دانشجویان خارجی بیشتری را از کشورهای دیگر به جنوب صحرای آفریقا جذب کند.

از کشورهای شمال آفریقا، مراکش و همتایان آن مانند: گابن، مالی، ساحل عاج، گینه و سنگال مرکزی برای دانشجویان خارجی است. به گفته ICEF، محبوبیت روزافزون مراکش در میان دانشجویان آفریقایی بر اساس انعطاف‌پذیری دوره‌های تحصیلی آن بوده که به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی تدریس و قابل‌دسترس هستند.

برخلاف آفریقای جنوبی که به نسبت تعداد کمی دانشجوی خارجی دارد، مراکش بیش از 63000 دانشجوی خارجی دارد که در موسسات فرانسه، کانادا، آلمان، اوکراین و سایر کشورهای خارج از کشور تحصیل می‌کنند.

کشور مصر که یکی دیگر از مکان‌های روبه‌رشد برای مقاصد مختلف دانشجویان خارجی محسوب می‌شود اخیرا تحت تاثیر کاهش ارزش پول، تورم و هزینه‌های بالای زندگی قرار گرفته و دانشجویان بین‌المللی را از امارات متحده عربی، آلمان، ترکیه، ایالات متحده، عربستان سعودی و اوکراین جذب کرده است.

مصر برای ارتقای کیفیت سیستم آموزشی خود به‌منظور جذب دانشجویان بین‌المللی، از سرمایه‌گذاران خارجی دانشگاهی به‌ویژه از کانادا، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده برای افتتاح دانشگاه‌ها یا پردیس‌های شعبه کامل در قاهره استقبال کرد.

آنچه سخت به نظر می‌آید، تخمین این مسئله است که در حال حاضر چه تعداد دانشجو در کشورهای جنوب صحرای آفریقا می‌توانند به یک برنامه تحصیلی با هزینه سالیانه 7000 تا 15000 دلار آمریکا در مصر یا سایر کشورهای خارجی دیگر که حتی هزینه تحصیل در آن‌ها بالاتر است، دسترسی داشته باشند.

در نهایت بهترین راه‌حل، بهبود کیفیت دانشگاه‌های موجود در کشورهای جنوبی آفریقا است تا از این طریق دانشجویان را تشویق به تحصیل محلی کند یا دانشجویان خارجی را جذب نماید.

لینک منبع: universityworldnews.com

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button