درمانی جدید و امید بخش برای عفونت ناشی از کووید 19

درمانی جدید و امید بخش برای عفونت ناشی از کووید 19

درمانی جدید و امید بخش برای عفونت ناشی از کووید 19

 

گیاهی که بومی مناطق شمالی افریقا و غرب آسیا است، می تواند در درمان های آتی برای عفونت های ناشی از ویروس کووید 19 به کار گرفته شود. دانه ی گیاه Nigella Sativa که به نام رازیانه معروف است، برای قرن ها به عنوانی درمانی سنتی برای بیماری های مختلفی به کار رفته است، از جمله برای عفونت و التهاب. اما اکنون استرالیایی ها در مقاله ای اعلام کرده اند که تاثیر این گیاه در درمان کووید 19 را کشف کرده اند. شواهدی وجود دارد که thymoquinone، که یک ماده ی تشکیل دهنده ی رازیانه است، می تواند به پروتئین ویروس کووید 19 چسبیده و از ایجاد عفونت ریه توسط ویروس جلوگیری نماید.

پروفسور کنیز فاطیما شد Kaneez Fatima Shad (https://profiles.uts.edu.au/Kaneez.FatimaShad )، نویسنده ی اصلی مقاله ای جامع که اخیرا در ژورنال معتبر Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology منتشر شده است اعلام کرده که این ماده ی تشکیل دهنده همچنین می تواند طوفان سیتوکین (Cytokine Storm) را که به طور جدی بر بیماران بستری شده به دلیل کووید 19 تاثیر می گذارد، بلاک نماید.

بر روی Thymoquinone  مطالعات بسیار زیاد و جامعی در لابراتوار ها  انجام شده است، از جمله این مطالعات، مطالعات بر روی حیوان ها است. این مطالعات نشان داده است که Thymoquinone  می تواند از طریق جلوگیری از آزاد شدن مواد شیمیایی التهاب زا مانند interleukins ، سیستم ایمنی ما را به خوبی تعدیل نماید.

این کار به thymoquinone  یک نقش پروتئینی می دهد تا بتواند برای کاندیشن های آلرژیک مانند آسم و اگزما و همچنین کاندیشن های آرتروزی مانند روماتوئید و آرتروزو شاید حتی برای تصلب بافت ها، به عنوان درمان به کار گرفته شود.

این مقاله به جزئیات عملکرد Nigella Sativa و thymoquinone و اینکه چگونه می توانند برای درمان عفونت ناشی از ویروس کووید 19 موثر باشند می پردازد. به دلیل جذب گوارشی طبیعی پایین این گیاه، موانع زیادی برای کار کردن بر روی Nigella Sativa به عنوان یک عامل درمانی وجود داشته است. دکتر Wissam Soubra که در نوشتن این مقاله همکاری کرده است می گوید: “پیشرفت ها در مطالعات دارو سازی مانند نانوتکنولوژی شانس غلبه بر این سد را را پیدا کرده اند تا بتوانند استفاده از این گیاه را به عنوان یک داروی خوراکی موثر ممکن سازند. علاوه بر این، این دارو اخیرا به شکل اسپری بینی و پماد موضعی به طور موفقیت آمیزی برای بیماران تجویز شده است”.

نشان داده شده است که Nigella Sativa در درمان فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت قندی موثر است. Nigella Sativa به عنوان یک درمان ضد التهابی به بیماران با مشکلات رینیت آلرژیک، سینوزیت، اگزما، آرتروز و صرع در کودکان نیز موثر بوده است.

Nigella Sativa همچنین در محیط آزمایشگاهی نیز در کشتن باکتری هایی مانند staphylococcus aureus نیز که می تواند در صورت ورود به پوست باعث عفونت های کم یا بسیار شدیدی شود، و همچنین ویروس هایی مانند آنفولانزا موثر بوده است.

Dennis Cordato که در نوشتن این مقاله مشارکت داشته است می گوید: “مقاله به محصولی طبیعی می پردازد که برای بیش از هزار سال به عنوان درمانی سنتی استفاده می شده است و ممکن است نهایتا بتواند به آنطور که استحقاق دارد به رسمیت شناخته شود”.

این مطالعه تحت مقاله ای با نام The role of thymoquinone, a major constituent of Nigella sativa, in the treatment of inflammatory and infectious diseases (نقش thymoquinone، یک ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی Nigella sativa، در درمان بیماری های عفونی و التهابی) اخیرا در ژورنال Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology چاپ شده است.

برای دیدن مطلب اصلی می توانید به وب سایت دانشگاه UTS استرالیا به آدرس www.uts.edu.au/news/health-science/promising-new-treatment-covid-19-infection و برای دیدن مقاله می توانید به آدرس https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1440-1681.13553 مراجعه نمایید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button