بیایید از حیات وحش اقیانوس‌ها محافظت کنیم

بیایید از حیات وحش اقیانوس‌ها محافظت کنیم

بیایید از حیات وحش اقیانوس‌ها محافظت کنیم

محققان موسسه «زمین، آب و جامعه» در دانشگاه چارلز استارت با تجربه زندگی در محیط دریایی، نگران حیات وحش در زیر سطح اقیانوس‌ها هستند.

*در حالی که حیات وحش زمینی مانند زندگی فیل‌ها، کرگدن‌ها و ببرها همواره توجه همه را به  خود جلب می‌کند، زندگی در دنیای زیر دریا سهم مهمی در توسعه‌ی پایدار جهانی دارد.

*محققان چارلز استارت رابطه انسان و استفاده او از حیات دریایی را بسیار مهم می‌دانند.

دکتر کلر کاپف، بوم‌شناس، می‌گوید: «آیا شما ماهی تن می‌خورید؟ پس شما در حال خوردن حیوانات دریایی هستید. در روز جهانی حیات وحش، یک لحظه صبر کنید و به چیزهایی که می‌خورید بیندیشید. صید ماهی‌های تن از غرب و مرکز اقیانوس آرام باعث تعادل در میزان صید ماهیان می‌شود. این کار همچنین باعث کاهش صید لاکپشت‌ها، پرندگان دریایی و کوسه‌ها شده و همچنین برای صیادان محلی اشتغال‌زایی می‌کند.»

محققان، دکتر پیتر سیمونز و دکتر مهمت، به این نتیجه رسیده‌اند که: «استرالیایی‌ها با دریا رابطه نزدیکی دارند و به اقیانوس‌ها به عنوان خانه بسیاری از مخلوقات می‌نگرند. استرالیایی‌ها ترجیح می‌دهند با دلفین‌ها، کوسه‌ها، نهنگ‌ها و به طور کلی با حیات وحش زیر دریاها همزیستی داشته باشند.»

پروفسور مکس فنلایسون بوم شناس و مدیر موسسه بر این باور است که: «جنگل‌های انبوهی که در سراسر ساحل شمالی استرالیا وجود دارند، بیش از آن که مردم فکرش را می‌کنند ارزش دارند. آن‌ها پرورشگاهی برای ماهی‌های دریایی و میگوها هستند. همچنین این جنگل‌ها اثرات طوفان‌ها و سونامی‌ها را کاهش داده و باعث کاهش میزان گازهای کربنی در اتمسفر شده و از تغییرات آب و هوایی شدید جلوگیری می‌کنند. در حالی که استرالیا دارای بیش از 7 درصد مناطق مانگروی دنیا است، به نظر می‌رسد که این مناطق ثابت و پایدار نیستند. تقریبا 15 درصد از این مناطق در پارک ملی کاکادو کاسته شده است. با این که دلایل آن پیچیده بوده و هنوز هم در حال بررسی است، کاهش‌های بیشتر در این مناطق اثرات شدیدی بر ماهی‌ها و تنوع زیستی دریایی خواهند گذاشت.»

در سال 2013، مجمع عمومی سازمان ملل روز 3 مارس را به عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام کرد. مردم این روز را جشن گرفته و سعی می‌کنند آگاهی خود را نسبت به حیات وحش و حیوانات و گیاهان و مخصوصا گونه‌های در معرض انقراض افزایش دهند.

 

برای اطلاعات بیشتر از این رویداد جهانی، به لینک زیر مراجعه کنید.

https://wildlifeday.org/content/messages

 

لینک خبر:

https://news.csu.edu.au/latest-news/science/lets-protect-life-in-our-oceans

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button