کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد

کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد

کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد

کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد، لازمه‌ی تحصیل در خارج از کشور است. در عین حال تحصیل در خارج از کشور می‌تواند سرنوشت شما را در آینده به‌طور کلی تغییر دهد. شاید فکر کنید تنها با قبولی در یک دانشگاه و یا دریافت ویزای تحصیلی همه چیز تمام می‌شود و شما می‌توانید یک زندگی آرام را در کشور جدید آغاز کنید. اما کارهای دیگری نیز وجود دارد که قبل از مهاجرت باید از آن اطلاع داشته باشید. زندگی در یک کشور خارجی و تحصیل در دانشگاهی که اغلب دانشجویان آن بین‌المللی هستند، کار ساده‌ای نیست. پس لازم است با کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد آشنا شوید.

1-     از اعتبار دانشگاه خود مطمئن شوید

یکی از کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد اطمینان از معتبربودن مؤسسه‌ی آموزشی است. زیرا در برخی از کشورهایی که زندگی در آن‌ها برایمان رویا محسوب می‌شود، دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که در دنیا معتبر نیستند. بنابراین اگر قصد دارید هزینه‌ی و زمان زیادی برای تحصیل در خارج صرف کنید، باید ابتدا از معتبر بودن دانشگاه خود مطمئن شوید. برای این کار می‌توانید لیستی از دانشگاه‌های معتبر در کشورهای مختلف را پیدا و سپس مؤسسه موردنظر خود را در آن جستجو کنید.

2-     با دانشجویان خارجی در دانشگاه مورد نظر صحبت کنید

یکی دیگر از کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد صحبت کردن با دانشجویان خارجی در دانشگاه موردنظر است. باید در مورد میزان موفقیت آن‌ها، تجارب، موانع و محدودیت‌های پیش‌رو، مشکلاتی که در دانشگاه وجود دارد، فرصت‌های پیش‌رو و … صحبت کنید. از ترس و نگرانی‌های خود در مورد تحصیل در دانشگاه موردنظر از آن‌ها مشاوره بگیرید. بدون شک آن‌ها اطلاعات مهمی دارند که می‌تواند راه‌گشای ترس شما باشد.

3-     برای تأمین سفر و تحصیلات خود به دنبال راهکار باشید

مطمئناً تحصیل در خارج از کشور می‌تواند از نظر مالی هزینه‌های زیادی را به‌دنبال داشته باشد. قبل از هر کاری باید میزان هزینه‌های خود را برای شهریه و زندگی در کشور میزبان تخمین بزنید و به‌دنبال راه‌هایی برای تأمین این هزینه‌ها باشید. اگر نیاز به وام تحصیلی یا کمک‌های مالی دارید، قبل از شروع تحصیل، برای دریافت آن اقدام کنید. در بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور، به دانشجویان بین‌الملی بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه‌های مختلفی تعلق می‌گیرد. بهتر است برای اطلاع از این بورسیه‌ها، به وب‌سایت دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنید.

4-     تمامی مدارک سفر را به‌همراه ببرید

وقتی برای تحصیلات به یک کشور خارجی مهاجرت می‌کنید، اقامت شما دائمی نیست و از سوی دیگر گاهی نیز برای وطن دلتنگ می‌شوید و مجبورید دوباره به ایران برگردید. پس باید تمامی مدارک از جمله پاسپورت را با خود به همراه ببرید. برخی از کشورها نیز به ویزای تحصیلی نیاز دارند که حتماً باید آن را به‌همراه داشته باشید.

5-     از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید

درست است که برای دریافت ویزای کشور محل تحصیل باید برگه‌ی معاینه‌ی سلامت خود را دریافت کنید، اما درست چند روز قبل از رفتن به کشور میزبان، باید از سلامت جسمانی خود نیز اطمینان پیدا کنید. پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از واکسن‌هایی که قبل از سفر باید بزنید، مطلع شوید. یک پزشک توصیه‌های مفیدی برای مهاجرت به کشور خارجی دارد که قبل از رفتن می‌توانید از این اطلاعات بهره ببرید.

6-     بیمه‌ی درمانی دریافت کنید

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که تا چند روز آینده چه اتفاقی می‌افتد. از سوی دیگر ممکن است بدن شما نسبت به یک نوع غذا و یا آب‌وهوای کشور جدید، واکنش نشان دهد. اگر بیمه‌ی درمانی نداشته باشید، باید هزینه‌ی زیادی را برای درمان پرداخت کنید. بیمه‌ی مسافرتی برای روزهای ابتدایی مهاجرت لازم است. بعد از آن باید به‌فکر تهیه‌ی یک بیمه‌ی درمانی طولانی مدت در کشور خارجی باشید تا برای درمان هزینه‌های زیادی پرداخت نکنید.

7-      به فکر پیدا کردن دوستان جدید باشید

غربت و نداشتن دوست صمیمی در کشور جدید گاهی به یک معضل تبدیل می‌شود. تنهایی چندان جالب نیست و از سوی دیگر برای رفع مشکلات مربوط به تحصیل و زندگی، گاهی به یک راهنما نیاز پیدا می‌کنید. برای تحصیل در خارج از کشور باید قبل از مهاجرت به فکر پیداکردن آشنایان و دوستان جدید باشید تا کمتر احساس غربت کنید.

8-     کسب اطلاعات از آداب و رسوم اجتماعی کشور خارجی

وقتی قرار است در یک کشور خارجی زندگی و با مردم آن ارتباط برقرار کنید، باید از فرهنگ، آداب و رسوم اجتماعی آن اطلاعات کافی داشته باشید. برای مثال در ایران تعارف کردن یک امر معمول و پذیرفته شده است. اما در بسیاری از کشورهای دنیا اگر بخواهید زیاد تعارف کنید، مردم آن کشور تصور می‌کنند که فرد دروغ‌گویی هستید. پس یکی از کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد کسب اطلاعات در مورد آداب و رسوم محلیِ مردم آنجاست.

9-     کسب اطلاعات در مورد ساختار سیاسی کشور

وقتی در کشور خارجی زندگی می‌کنید، باید به سیستم سیاسی آن کشور اعتقاد داشته باشید و در انتخابات آن شرکت کنید. برای مثال اگر قصد دارید در کانادا تحصیل کنید، باید در انتخابات فدرال این کشور نیز شرکت کنید. پس بهتر است در مورد ساختار سیاسی و نحوه‌ی شرکت در انتخابات، در کشور موردنظر خود اطلاعات کافی کسب کنید. هم‌چنین در مورد آیین‌نامه‌ی رأی‌گیری در کشور و استان‌های آن اطلاعات کافی به‌دست بیاورید.

10- به‌دنبال یادگیری و تفریح باشید

رفتن به خارج از کشور برای تحصیل، فقط به این معنا نیست که به دانشگاه بروید و درس بخوانید. بلکه بخش دیگری از زندگی شما باید به رفتن به مکان‌های معروف، سفر، گشت‌وگذار در مناطق تفریحی، بازدید از موزه‌ها و … اختصاص پیدا کند. پس سعی کنید هر چه را که می‌خواهید ببینید و از آن لذت ببرید. بهتر است بخشی از پول خود را برای بازدید از مکان‌های مختلف در کشور میزبان صرف کنید.

11- آشنایی با سیستم بانکداری کشور محل تحصیل

سیستم بانکداری در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد. برای دریافت وام تحصیلی، پس‌انداز پول و … باید از سیستم بانکداری در کشور محل تحصیل مطلع باشید. در برخی از کشورها نحوه‌ی دریافت وام تحصیلی شرایط سختی دارد که باید از آن اطلاعات کافی به‌دست بیاورید. هم‌چنین ممکن است برای اجاره‌ی خانه به وام نیاز پیدا کنید که ناچارید به بانک مراجعه کنید. باید از میزان سودی که بانک‌های مختلف دریافت می‌کنند، اطلاعات کافی را به‌دست آورید. قبل از مهاجرت با نحوه‌ی افتتاح حساب بانکی نیز آشنا شوید.

12- کسب اطلاعات در مورد سازمان‌های اضطراری

وقتی قرار است به کشور جدید مهاجرت کنید، قبل از عزیمت خود باید نحوه‌ی برقراری تماس با پلیس، آتش‌نشانی و سایر خدمات اضطراری در کشور میزبان اطلاعات کافی داشته باشید. علاوه بر این، باید مهاجرت خود را با وزارت امورخارجه در آن کشور، درمیان بگذارید. البته این روزها از طریق برنامه‌هایی مثل STEP می‌توانید مهاجرت خود را به این سازمان اطلاع دهید تا در مواقع اضطراری به شما کمک کند.

13- پیداکردن سفارت ایران در کشور میزان

وقتی به کشور جدیدی برای ادامه‌ی تحصیل مهاجرت می‌کنید، به این معنا نیست که برای همیشه از ایران رفته‌اید و دیگر به سازمان‌هایی مثل سفارت نیازی ندارید. بلکه باید ساختمان سفارت ایران را در کشور میزبان پیدا کنید و یا به وب‌سایت آن سر بزنید.

14- از قوانین کشور میزبان اطلاعات کسب کنید

احترام به قوانین کشوری که در آن تحصیل می‌کنید، اهمیت زیادی دارد تا به دردسر نیفتید. بهتر است قبل از مهاجرت با قوانین آن کشور از جمله رانندگی، پوشش، معاملات و … آشنایی داشته باشید. برای مثال در بسیاری از کشورها نوشیدن مشروبات الکی در حین رانندگی جرم محسوب می‌شود.

15- داشتن اطلاعات در مورد عادت‌های غذایی

فرهنگ غذایی در کشورهای مختلف تفاوت زیادی باهم دارد. بنابراین یکی از کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد آشنایی با فرهنگ و عادات غذایی و نوشیدنی در کشور میزبان است. بهتر است قبل از مهاجرت در مورد موادغذایی که در کشور میزبان استفاده می‌شود، اطلاعات کامل کسب کنید. از سوی دیگر بهتر است در خوردن موادغذایی عجیب‌وغریب در کشور میزبان خودداری کنید. زیرا ممکن است بدن شما نسبت به آن واکنش‌های منفی نشان دهد.

16- در مورد مذهب کشور میزبان تحقیق کنید

اگر قرار است در کشوری زندگی کنید که مردم آن از نظر مذهبی با شما تفاوت دارند، بهتر است در مورد مذهب آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. گاهی ممکن است شما بدون سوءنیت در مورد یک قضیه اظهارنظر کنید. اما مردم آنجا نظرات شما را توهین به مقدسات خود تلقی کنند. برای جلوگیری از ایجاد سوءتفاهم و احترام به عقاید مردم کشور میزبان، بهتر است با مذهب و آداب و رسومِ محلی آن‌ها آشنا شوید.

17- ثبت شماره‌ تماس‌های مهم

یکی دیگر از کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد ثبت شماره تماس‌های مدیر و افراد قابل‌اعتماد است. برای مثال شما به شماره‌ی تماس مسئول خوابگاه، کارکنان سفارت ایران در کشور میزبان، همکلاسی‌ها، دوستان نزدیک، همسایه و … نیاز پیدا می‌کنید. بهتر است بعد از مهاجرت شماره‌ی افرادی را که می‌توانند در زمان ضروری به شما کمک کنند، ثبت کنید.

18- شرایط آب‌وهوایی را درنظر بگیرید

قبل از مهاجرت به کشور محل تحصیل خود، باید شرایط اقلیمی آن کشور را در نظر بگیرید. برای مثال اگر قرار است به شهر سیدنی در استرالیا مهاجرت کنید، هوای این شهر در ابتدای پاییز چندان سرد نیست. پس نیاز نیست یک چمدان لباس زمستانی خریداری و با خود حمل کنید. اما اگر قرار است به کبک در کانادا بروید، باید از همان ابتدای پاییز به لباس‌های زمستانی مجهز شوید. بهتر است قبل از عزیمت در کشور خارجی، در مورد شرایط اقلیمیِ شهر موردنظر تحقیق کنید.

19- برای ارتباط با خانواده و دوستان آماده شوید

در زمان تحصیل در خارج از کشور، دوستان و خانواده‌ی خود را در ایران فراموش نکنید. با کمک برنامه‌های ارتباط ویدئویی مانند Google Hangout یا Skype می‌توانید در خارج از کشور نیز با دوستان و خانواده‌ی خود در ارتباط باشید. با استفاده از کارت تلفن بین‌المللی هم می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اما باید هزینه‌ی بالای تماس تلفنی را نیز درنظر داشته باشید.

20- برنامه‌ریزی قبل از مهاجرت لازم است

یکی دیگر از کارهایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت باید انجام دهد برنامه‌ریزی برای تحصیل و زندگی در کشور جدید است. بدون آمادگی ذهنی و برنامه‌ریزی مهاجرت نکنید. قبل از هر چیز باید ذهن خود را برای پذیرش مشکلات و سختی‌ها آماده کنید.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button